31 mars 2007

Øivind Iversen(NIL) tegnet stolen CITY som sin hovedfagoppgave i 1954. Stolen kom i produksjon i 1956 hos Fora Form, den gang Møre Lenestolfabrikk. Dette var den første stolen hvor lamineringsteknologien ble tatt i bruk i Norge.

CITY var den første laminerte skalstolen som blei laga i Norge. Stolen, som minner om sjueren til Arne Jacobsen, men den ble designet før denne.

CITY har utvilsomt kvaliteter som gjør den like aktuell i dag som i på -50 og -60 tallet. Det er mye som tyder på at den treffer en ny generasjon i hjertet. Det er en stol både til offentlig miljø og til private hjem, en stol å bli glad i og som med sin omsluttende form tar godt vare på deg!


QUANTUM RANGE CITY: Laminatstolen City var den første av en rekke skallstoler fra Møre Lenestolfabrikk. Her er alle stolene i serien samlet på fabrikktaket.
FOTO: MØRE LENESTOLFABRIKK
Stolen ble utgangspunktet for at Fora Form utviklet en hel serie skallstoler på -50 tallet. En rekke designere var her involvert. "Quantum Range" het serien, som ble en suksess både nasjonalt og internasjonalt.

Ole Rikard Høisæther, Magister i kunsthistorie, har blant annet skrevet dette i boken "Design på norsk":
"CITY er ikke ulik tilsvarende stoler som Arne Jakobsens 7-er og Charles Eams tilsvarende stoler. Likevel er CITY helt original i sin design av det formpressede skallet. Formen er organisk og omsluttende, og sittekomforten vel så god som de andre nevnte stoler"


Fora Form

CITY – den sorte perle!

30 mars 2007

Gaia Lista AS, ved Bjørn Berge, har gjennomført et prosjekt der de har sett på ulike trebaserte isolasjonsmaterialene som i senere år har fått betydelig gjennomslag på kontinentet. Det dreier seg om løsfyll, matter og plater basert på rent trevirke i form av høvelspon eller defibrert tremasse. Disse materialen er interessante i en tid der miljøeffektivitet nå i stadig større grad etterspørres.

Spørsmålet er om disse produktene holder mål når det gjelder tekniske og miljømessige egenskaper. Som et svar på disse spørsmålene legges det fram en som en generell orientering til byggebransjen . Som mer spesifikke målgrupper vil i første rekke potensielle produsenter og importører i Norge og Norden, eventuelt også typehusindustrien, være aktuelle.



Leverandøroversikt

Isolasjon av trevirke

Trønderne ser ut til å ta mål av seg om å konkurrere med Second Life. "Virtuelle Trøndelag" er nemlig et IT-prosjekt hvor deler av Trondheim og helt nye bydeler skal gjenskapes i en virtuell verden.

Når så byen er ferdigstilt skal det blåses virtuelt liv i den. Dette blir gjort ved å fylle den med aktiviteter og opplevelser.

Kosmorama samarbeider med Stacey Spiegel og Helge Gallefoss, Midgard Medialab om å få til et fire dagers langt seminar under filmfestivalen med tema: "Virtuelle Trøndelag".

Stacey Spiegel kommer fra Canada, og grunnla og leder selskapet I-mmersion som har utviklet teknologien som gjør det mulig å realisere "Virtuelle Trøndelag". Selskapet har allerede skapt et "Virtuelt Canada" og vunnet en rekke priser for sin teknologi. Helge Gallefoss driver et selskap som heter Workzone og har arbeidet med Stacey Spiegel på en rekke prosjekter.

Kosmorama vil bli selve starten for "Virtuelle Trøndelag". I den forbindelse ønsker festivalen å invitere studenter fra en rekke fagretninger innen design, programmering, arkitektur, psykologi, kunst, media og andre fagretninger som har lyst til å bidra. De vil komme sammen i grupper for å jobbe med å utvikle første del av "Virtuelle Trøndelag". Seminaret vil gi studentene en unik mulighet til å sette seg inn i hvordan en Virtuell Verden fungerer og utvikles. Flere eksperter fra Canada vil også delta i seminaret som faglige veiledere.

Det vil også bli innført et konkurranseelement for å motivere studentene. Et vinnerteam skal kåres og annonseres 23. april hvor bidragene også vil bli vist frem. Teamet som har vist størst innsats, kreativitet og samarbeidsevne, vil få en stor premie. Vinner blir presentert 23. april.

Kosmorama vektlegger også at seminaret skal ha en sosial profil som åpner opp for at studentene kan bygge nettverk som de kan dra nytte av senere i studie- eller jobbsammenheng.

Bilder fra Virtual Canada

Virtuelle Trøndelag: Kosmorama-seminar

Virtuelle Trøndelag

29 mars 2007

Hvordan påvirker klimaendringene byutviklinga? Før ble byer planlagt utfra et hygieneperspektiv. I dag stiller forurensning og fortetting andre hygiene/ helseutfordringer til byplanleggerne. Hva betyr klimatruslene for framtidas byutvikling?

Møt norske og internasjonale ressurspersoner på årets konferansen til TAB (Tverrfaglig Arena for Byutvikling) og BUK (Byutviklingskomiteen i Oslo).

Konferansested: Oslo Rådhus.
Mer info om tematikk, innledere og påmelding følger på våre og Oslo Kommunes hjemmesider.

Påmeldingsfristen er 2. mai.

TAB består av:

Konferanse om klimaendring og byutvikling

27 mars 2007

Block Watne Gruppen har, gjennom et nyopprettet heleid svensk datterselskap, inngått avtale om kjøp av den ledende svenske boligbyggeren Prevesta AB.

Prevesta har 530 ansatte og hadde en omsetning i 2006 på NOK 1 530 millioner og et driftsresultat (EBIT) på NOK 150 millioner.

- BlockWatne har ved flere anledninger kommunisert at vi ønsker en aktiv rolle i konsolideringen av en meget fragmentert skandinavisk byggebransje. Videre har vi kommunisert at det nærmeste markedet for oss å se til er Sverige. Vi gjør som vi har sagt, og tar nå et stort steg i konsolideringen av småhusbransjen i Skandinavia ved å etablere BlockWatne-konsernet som markedsleder også i Sverige, sier Lars Nilsen, konsernsjef i Block Watne Gruppen.


Om Prevesta

Prevesta er Sveriges ledende produsent av monteringsferdige småhus med de sterke merkevarene Myresjöhus og SmålandsVillan. Virksomheten har hovedkontor i Myresjö i Småland. Siden etableringen i 1927 har selskapet bygget mer enn 80 000 boliger, hovedsakelig i det svenske markedet. I 2006 hadde Prevesta en omsetning på SEK 1 756 millioner (NOK 1 530 millioner) og et driftsresultat (EBIT) på SEK 173 millioner (NOK 150 millioner). I tillegg hadde Prevesta en omsetning fra Gar-Bo Försäkring AB på SEK 18.5 millioner (NOK 16.1 millioner). Selskapet har fabrikker i Myresjö, Vrigstad og Sundsvall og har omlag 530 ansatte.

Prevestas virksomhet består av to forretningsområder:

Myresjöhus: Utvikling, produksjon og salg av prefabrikkerte (monteringsferdige) hus under merkenavnet Myresjöhus primært for det svenske markedet; både eneboliger og flerbolighus på egne og kundens tomt.

SmålandsVillan: Utvikling, produksjon og salg av prefabrikkerte (monteringsferdige) hus ved volum elementer under merkenavnet SmålandsVillan primært for det svenske markedet; kun eneboliger på kundens tomt.

Datterselskapet Block Watne AS har ingen prefabrikasjon, og boligene bygges på byggeplassen av tømrere ansatt i selskapet. Myresjöhus har ca 80 prosent av boligproduksjonen på byggeplassen, og en prefabrikasjonsandel i fabrikk på ca 20 prosent. Tilsvarende produserer SmålandsVillan 20 prosent på byggeplass og 80 prosent er prefabrikasjonsandel i fabrikk. Etter kjøpet av Prevesta, vil ca 80 prosent av BWGs totale boligproduksjon være på byggeplass og ca 20 prosent være fabrikkbasert prefabrikasjon.

Over 90 prosent av Block Watne AS omsetning kommer fra boligutviklingsprosjekter i egen regi hvor Block Watne AS kontrollerer hele verdikjeden inklusive kjøp av tomt, utvikling, salg og bygging av boliger for sluttkunde. For Myresjöhus er omlag 40 prosent av virksomheten boligutviklingsprosjekter i egen regi. Størsteparten av leveransene er totalentreprise av nøkkelferdige boliger basert på kontrahert arbeid fra underleverandører. SmålandsVillan er i sin helhet eneboliger på kundens tomt. For den sammenslåtte virksomheten (Block Watne AS og Prevesta) vil omtrent 60 prosent av volumet være utvikling av boligprosjekter i egen regi.

BlockWatne.no

Block Watne med milliarkjøp

25 mars 2007

Ela og Ele vant 1. pris i åpen klasse under Norsk designråds konkurranse for unge talenter. Stolsettet er designet av Atle Tveit og utviklet som et svar på at byleilighetene blir stadig mindre, samtidig som våre ønsker og behov for å møblere er uforandret.

Stolparet består av en hovedstol og en skallstol. Skallstolen kan stables på hovedstolen, og omslutter denne helt i front og på sidene slik at settet fremstår som ett møbel.

Juryens uttalelse:
Ela og Ele er stablestoler som løser et plassproblem i små, urbane leiligheter på en svært elegant måte. Stolparet oppfattes uten videre som en enhet når de er satt sammen, samtidig som skallstol og hovedstol fungerer godt atskilt. Forskjellen i sittehøyde utgjør kun sju millimeter når stolene brukes hver for seg. Stolene er gjennomført i sitt formspråk, hvor kontrastene mellom laminat og farget flate skaper en fin spenning.

2. pris - åpen klasse
Daylight comes sideways

align="right" Daylight comes sideways skal skape en underbevisst følelse av et utvidet rom, gjennom en illusjon av et dynamisk dagslys. Bakgrunnen for ideen er at mange mennesker blir påvirket av den lange skandinaviske mørketiden. Designeren ser for seg at produktet først og fremst egner seg for små og mellomstore rom i private hjem, men at sammenkopling av flere lyskilder kan gi god effekt også i større miljøer.

Juryens uttalelse:
Daylight comes sideways er et vakkert produkt for oss lyshungrige skandinaver. Tidligere har vi vært avhengige av lyslamper med høy lux. Lampen kan programmeres slik at det oppstår skyggeeffekter som glir over lysflaten. Det tilfører en ny dimensjon som underbygger følelsen av et naturlig vindu bak en gardin. Rommet virker merkbart større. Ved å justere lystemperatur, mengder av skygger og når lyset skal slås på, kan man oppnå ulike virkninger, for eksempel å bli vekket av "dagslys". Daylight comes sideways bruker LED-teknologi, som er energibesparende og varer lengre enn vanlige lyspærer.

3. pris - åpen klasse
Tri

Lampen Tri skal skape nye innrednings- og dekorasjonsmuligheter ved hjelp av lys. Selve treet fungerer som en ladestasjon, som lader opp de individuelle lyspærene, eller "fruktene". Lyset kan dermed plukkes og flyttes rundt. ”Lysfruktene” kan brukes til å lage stemningslys, tas med i sofaen, hvis man skal lese, eller brukes som en slags lommelykt.

Juryens uttalelse:
TRI tar i bruk LED-teknologiens muligheter på en ny og spennende måte og utfordrer konvensjonell belysning. Lampen har en skulpturell form. Det at man kan høste og bringe med seg "frukter" av lys, er et nytt konsept som gir sterke emosjonelle assosiasjoner. ”Lysfruktene” gir fleksibilitet i lyssettingen og mange dekorative muligheter. Treets form trekker naturen inn i rommet og skaper en vennlig atmosfære. Tri er derfor også velegnet i offentlige bygg. Konseptet gir mange muligheter for skalering, samt utvikling av tilleggsprodukter. Dette er ikke "nok en lampe".

Prisvinner Design for alle
Modal


Med fjernkontrollen Modal ønsker designeren å gjøre mange av dagens fjernkontroller i hjemmet overflødige. Målgruppen er brukere uten spesiell interesse for eller kunnskap om teknologi, men som ønsker å benytte digitale media. Fjernkontrollen skal derfor være enkel i bruk og gi brukeren en følelse av kontroll på egne premisser.

Juryens uttalelse:
Modal kan erstatte de aller fleste fjernkontroller man har hjemme og bør appellere til en svært bred gruppe brukere. Mens en vanlig fjernkontroll kan ha inntil 50 knapper, har Modal kun et sentralt hjul. Innholdsstrukturen er lagt opp slik at brukeren kan tilpasse Modal til sin egen brukerstil. Fjernkontrollen bygger videre på et kjent brukergrensesnitt, og bør være enkelt å lære. Løsningen er innovativ, med muligheter for videreutvikling. Nye tjenester på fjernsyn, som menystyring, vil passe svært godt til fjernkontrollen. Formuttrykket er gjennomarbeidet og produktet fremstår svært tiltalende. Ergonomien og taktiliteten i trykkfunksjonen er spesielt god; man får lyst til å holde dette produktet i hånden.

Her finner du oversikt over de Unge Talentene som er utstilt på Norsk Designråds utstilling Merket for God Design og Unge Talenter 2007:
  • Lifestraw Siphon
    Designer: Thomas Gundersen og Øyvind Grønlie/Innovativoli industridesign
    Skole: Designskolen Kolding, Danmark
  • "Ela" og "Ele" stablestoler
    Designer: Atle Tveit
    Skole: Kunsthøgskolen i Bergen (KhiB)
  • BUGGE
    Designer: Caroline Harstad, Ingse Galtung Døsvig,Katrine Vestøl
    Skole: Kunsthøgskolen i Bergen (KhiB)
  • PickMe
    Designer: Rannveig Tobiassen
    Skole: Høyskolen i Akershus (HiAk)
  • TOPRO Move
    Designer: Hans Bleken Rud
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • Modul Echinus
    Designer: Dagne Vaa og Ingunn Hesselberg
    Skole: Arkitektskolen i Århus, Danmark
  • Auxilio
    Designer: Elise Reiten
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • Tri
    Designer: GeriljaWorks (Stian Tesdal, Svein Gunnar Kjøde, Markus Høy-Pedersen, Vibeke Sandemo og Axel Haugan)
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • Tide Lounge og Flow Bench
    Designer: Ingeborg Hopland
    Skole: Kunsthøgskolen i Bergen (KhiB)
  • HalfDome
    Designer: Ingvild Suorza Svean
    Skole: Industriell design, NTNU
  • Tidur
    Designer: Tonje Evanger
    Skole: Høyskolen i Akershus (HiAk)
  • daylight comes sideways*
    Designer: Daniel Rybakken
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • SITS (Semi Immoveable Transponder Stand)
    Designer: Ole Olsen
    Skole: Ravensbourne College of Design and Communication (UK)
  • Rask
    Designer: Ole Kristian Vestbekken
    Skole: Høgskolen i Akershus (HiAk)
  • Fjellvåk
    Designer: Johan Christian Høgåsen-Hallesby
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • On the Floor
    Designer: Gunnar Moen og Johan Pihlström
    Skole: Kunsthøyskolen i Oslo (KhiO)
    Hjemfylke designer:
  • Drømmepil
    Designer: Stig Skjelvik
    Skole: Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO)
  • Eye
    Designer: Kaja Osholm Kjølås
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • Creative Libraries
    www.creativelibraries.com
    Designer: Øyvind Østmo
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • dobpler
    Designer: Stig Skjelvik
    Skole: Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO)
  • WRAPA'MEAL
    Designer: Cashmere Sue Palmos Villareal
    Skole: Høgskolen i Akershus (HiAk)
  • MP2010i SmartFingerPhone
    Designer: Jannicke Grung og Tone Kvello
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • StreetSmart
    Designer: Kyrre M. Kalseth, Rudi O. Wulff
    Skole: Høgskolen i Akershus (HiAk)
  • Eike
    Designer: Bård Eivind Dahl
    Skole: Høgskolen i Akershus (HiAk)

  • Rasen
    Designer: Tov Kilian Giezendanner
    Skole: Industriell design, NTNU

  • Den overflatiske opplevelse - emballering av dagligvarer: "Taktil koding på melkekartong”
    Designer: Hege Seljelid og Mari Grjotheim
    Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • modal
  • Designer: Pål Espensen
  • Skole: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)

Unge talenter 2007

23 mars 2007

Forvaltningsselskapet Norden Capital Partners ønsker å etablere et World Trade Center på Vestbanen. Først må imidlertid selskapet kjøpe Norges dyreste tomt, den tredje største tomten på Vestbanen i Oslo, skriver Dagens Næringsliv.

Tomtene på Vestbanen eies av Statsbygg, og Oslo kommune stiller seg i utgangspunktet positiv til et World Trade Center på Vestbanen. Forvaltningsselskapet og dets samarbeidspartnere må imidlertid belage seg på å grave dypt i lommene.

The World Trade Center Association er en verdensomspennende organisasjon med hovedkvarter i New York. Det finnes nærmere 300 World Trade Centers fordelt på 92 land.

dn.no - Vil bygge World Trade Center i Oslo

World Trade Center til Oslo

Byggevareindustrien øker prisene med 20 prosent fra 1. april. Dette kommer i tillegg til en prisvekst i fjor på 8,9 prosent. Nå beskylder Byggmakker og NCC produsentene for grådighet. De siste syv årene har prisene på byggevarer steget mer enn tre ganger så mye som konsumprisindeksen.

- Slik situasjonen utvikler seg nå, frykter jeg for at deler av norsk byggevarebransje risikerer å bli rasert ut ved neste motkonjunktur. Noe av den prisutviklingen vi nå ser er ikke bygget på annet enn grådighet, sier innkjøpssjef Jon Anders Nordahl hos NCC Construction.

- Vi, de store entreprenørene, kommer til å trene og trimme våre internasjonale leverandørnettverk, vi vil være klare når lynnedslaget kommer.

Lynnedslaget er for Nordahl den dagen byggherrene sier stopp.

- Den tendensen har for så vidt allerede begynt, men den dagen de virkelig store og profilerte trekker tilbake utbyggingsprosjekter, vil det slå dramatisk ut og gi ringvirkninger. Det vi ser nå er et varsko om at noe er skikkelig galt. Hvis vi ikke klarer å gjøre noe med dette i fellesskap, med nye samarbeidsmodeller og mer optimale verdikjeder, er jeg redd norsk byggevareindustri slår bena vekk under seg selv. Vi har ett felles ansvar - det er en aktiv og fornøyd byggherre, og til det må alle bidra.

Veidekke reforhandlet i fjor kontrakten med sin hovedleverandør, Byggmakker. Det resulterte i en toårskontrakt der det heter at ved kontraktens utløp skal prisene være lavere enn ved inngåelsen, og Veidekke forbeholder seg retten til å kjøpe direkte fra produsent der det er mest gunstig.

Les mer:
TU.no - Byggevareprodusentene beskyldes for grådighet - Teknisk Ukeblad

Grådige byggevareprodusenter

22 mars 2007

Arkitektfirmaet Snøhetta har presenterte et nytt forslag til nybygg for Kunsthøgskolen i Bergen. Hele prosjektet ble stoppet i fjor, men kom heldigvis på rett spor igjen.

Prosjektet er nå betydelig omarbeidet, men grunnideen med det karakteristiske taket er beholdt. Bygget slik det ser ut nå er orientert anderledes enn det opprinnelige forslaget, allmenningene er redusert og det store vingeformete taket er gjort mindre mindre og lagt i en annen retning.

Statsbygg, arkitektene, Kunsthøgskolen og andre rådgivere har bearbeidet det opprinnelige prosjektet og kuttet byggekostnadene. Prosjektet er dermed tilpasset bystyrets kommunedelplan for Store Lungårdsvann, samtidig som det holder seg innenfor de rammene som den eksisterende tomten setter.

Arkitektene og Statbygg har kuttet kostnadene med ti prosent, tilsvarende 60 millioner kroner, men fremdeles er det en forutsetning at noen av kostnadene betales av eksterne aktører. Hvem og hvordan dette skal skje skal bli avklart i løpet av sommeren.

kommer man til en avklaring omkring finansieringen kan forporsjektet begynne til høsten. De mest optimistiske fremdriftsplanene innebærer at KHiB kan flytte inn i 2012.

Nytt forslag til Kunsthøgskolen i Bergen

17 mars 2007


Foto: arkitekt Todd Saunders
Under onsdagens Byggegalla ble utsiktspunktet Stegastein på Aurlandsfjellet utropt til årets anlegg 2006.

Juryen begrunnet vinneren av Årets Anlegg 2006 med at det er både tradisjonelt og spesielt. - Det spesielle er likevel det mest fremtredende. Prosjektet er resultat av en nasjonal satsning som vekker oppsikt langt utover landets grenser. Prosjekteamet (entreprenør, konsulent og arkitekt - og byggherre) har stått sammen gjennom hele prosessen - og fått frem et flatterende prosjekt – som til gangs fremhever norsk natur og opplevelser.

Arkitekturen er dristig med fin bruk av ulike materialer. Kvaliteten er synlig for alle. Prosjektets utførelse er fremragende, mente juryen.

Utsiktspunktet Stegastein på Aurlandsfjellet er en del av det nasjonale turistvegprosjektet, og ligger mellom Aurdal og Lærdal langs fylkesveg 243. Prosjektet består av en utsiktsrampe bygget i stål og limtre som er utført under helt spesielle forhold.

vegvesen.no - Stegastein

Årets anlegg 2006: Stegastein

16 mars 2007

Besøkssenteret Nidaros domkirke er tildelt Trondheim kommunes byggeskikkpris for 2006. Statsbygg mottok prisen som byggets byggherre og Eggen Arkitekter som byggets arkitekt.

Besøkssenteret ved Nidarosdomen ble ferdigstilt våren 2006. Det spesielle ved bygget er at det ligger så nært inntil Nidarosdomen. Statsbygg har lagt stor vekt på at nybygget skal vise en ærbødighet i forhold et av Norges største severdigheter, men at det samtidig skal uttrykke samtidens form. Bygget er utført i lette stålkonstruksjoner, med store glassfasader, mens to tette kjerner i pusset mur holder bygningen på plass.

Besøkssenteret ligger på samme sted som NDRs tidligere verksted, altså på Vestfrontplassen rett ved hovedinngangen til domkirken. Forutsetningen for å bygge besøkssenteret her var at en del av verkstedet til NDR skulle gjenreises inne i bygget. Resultatet er blitt et åpent og transparent bygg med glassfasader både mot Vestfrontplassen og mot parken bak bygget.

Juryen begrunner utdelingen av Byggeskikkprisen for 2006 slik:

Oppgaven med å utforme et servicebygg i nærheten av nasjonalhelligdommen Nidarosdomen må være en av de vanskeligste oppgavene man kan få som arkitekt. Nils Henrik Eggens arkitektkontor har løst oppgaven på en forbilledlig måte. Publikumsbygget har stillferdig underordnet seg Nidarosdomen, men samtidig komplettert og forsterket Vestfrontplassen, og skapt et nytt og vakkert byrom. Bygningen i seg selv klarer på en nesten magisk måte å både være moderne og å vise et klart og utvetydig slektskap med selve Nidarosdomen.

En så spesiell bygning tilpasset et uvanlig krevende naboskap fordrer et grunnleggende tillitsforhold mellom bygningsmyndighetene, tiltakshaver og ansvarlig søker/ prosjekterende arkitekt, både mht. formell saksprosedyre, oppfølging av myndighetskrav, arkeologiske og antikvariske føringer og krav samt arkitektonisk utforming. Dialogen med kommunen har vært preget av en meget ryddig prosess helt fra de første møter med arkitekt Nils Henrik Eggen om konsept og søknadsprosedyrer, gjennom drøftinger og avklaringer under utviklingsprosessen og fram til et profesjonelt utarbeidet søknadsmateriale.

I forkant av byggearbeidene gikk diskusjonen høylydt i byen hvorvidt et publikumsbygg skulle plasseres på tomten eller ikke. Denne debatten er helt forstummet, noe kommunen tar som et tegn på at bygningen er blitt svært godt mottatt av Trondheims befolkning.

I statuttene til byggeskikkprisen står det at universell utforming og miljøvennlige løsninger skal vektlegges. I den grad juryen skal sette fingeren på noe negativt i pr osjektet, må det være at forholdet til utforming for bevegelses- og særlig orienteringshemmde kunne vært viet fokus i bygningen utover å tilfredsstille krav i loven. En mer artikulert inngang og bruken av ledelinjer ville for eksempel gjort det lettere for mennesker med synshemming å orientere seg. Etter en helhetlig vurdering har likevel juryen kommet fram til at historiens første byggeskikkpris for Trondheim kommune har fått en verdig vinner.

Trondheim Kommune vil med byggeskikkprisen 2006 på vegne av Trondheim bys befolkning takke byggherre Statsbygg og aktørene spesielt representert ved Nils Henrik Eggen for å ha gitt byen et vakkert bygg, et bygg som gjennom utførelse, materialbruk, utforming, energibruk, miljø, kostnad, byggeprosess og samspill med sted og omgivelser, i sannhet danner et forbilledlig eksempel og bidrar til å heve, fornye og utvikle den allmenne byggeskikken.

Byggeskikkspris til besøkssenteret ved Nidaros Domkirke

07 mars 2007

Den tyske arkitekten Simon Breth stod bak vinnerutkastet etter at Indre Sogn Kunstsenter fikk inn 47 utkast til vurdering.

Oppgaven var å samlokalisere kunstsenteret med Norsk Villakssenter og Lærdal kulturhus på Lærdalsøyri. Utlysningsteksten var relativt åpent med hensyn til disponeringen av tomtearealet.

Juryen sin kritikk

Vinnaren har lagt utvidinga og det nye kunstmuséet på austsida av Villakssenteret.

Ei mindre utviding er lagt mot våtmarksområdet og kjem på godt og vondt nær dette. Det er kommentert i den vidare utvikling av vinnarprosjektet. Det er ikkje gjort greie for korleis turvegnettet er ivareteke. Heller ikkje korleis tilkomsten til utstillingslokala og magasinet er tenkt løyst.

Utkastet har styrke i korleis det knyter saman nytt og gamalt og tek opp bevegelsen til den eksisterande bygningen. Sjølv om fasadane er skissemessig presenterte, gjer beskrivelsen greie for mykje bruk av glas, og at ytterveggane kan tettast og opnast etter behov. Materialbruken, i tillegg til glas, er stein og metallpanel.

Fasadane er ikkje ekspressive, heller minimale. Juryen trur dette kan fungere godt med det eksisterande bygget.

For mykje lys og transparente veggar er inga god muséal løysing. Kunsten kan ikkje konkurrere med naturen. Men når ein fyrst har gjort eit stopp i Lærdal er det ønskjeleg å få med seg begge deler.

Prosjektet krev lite ombygging av det eksisterande og gjer det maksimale ut av det ein har investert frå før. Det svarer på utfordringa med det uavklara rommet med fossefallet ved å byggje rundt det. Dette uterommet, godt synleg frå kaféen, kan bli ein god aperitiff til kunstmuséet med utandørs plasserte installasjonar. Dessutan er kunsten trygt plassert i dette uterommet sidan det er bygd heilt rundt det.

Prosjektet har god flyt i utstillingsområdet. Rundgangen mellom utstillingane rundt det nye uterommet kan bli veldig flott.

Framlegget har alle publikumsareala plasserte på eitt plan. Det gjer trongen for heis liten, samstundes som det oppfyller kravet om universell utforming.

Planløysinga er fin. Det er ein hovudinngang som tek med seg kaféområdet, eigen inngang til kinoen og det er enkelt å stenge av utstillingareala. Den nye resepsjonen hever taket og gir senteret ein presentabel inngang. Den gamle er blitt kinoinngang. Utstillingsareala heng fint saman. Men ein blir ikkje tvungen til å sjå alt dersom ein berre er interessert i det eine av tilboda.

Utstillingssalane har for låg takhøgd. Det er kommentert i vidare utvikling av vinnarprosjektet. Det er heller ikkje gjort nok greie for dei berande konstruksjonane.

Forfattaren har løyst oppgåva på ein elegant måte og heilskapen er godt ivareteke. Perspektiva gir ein tiltalande totalitet og syner arkitektonisk styrke.

Les hele juryens uttalelse.

Nytt kunstsenter for Sogn

06 mars 2007

Interessen for bruk og bygging med massivtre har økt betydelig de siste årene. Kunnskap om massivtre, egenskaper og hvordan å bruke det er nå samlet i en ny håndbok. Treteknisk har stått ansvarlig for utarbeidelsen av håndboka sammen med andre ledende kunnskapsmiljøer og industri.

Håndboka forener på denne måten både teoretisk kunnskap og praktisk erfaring og dekker alle relevante temaer knyttet til byggeri. Håndboka skal være et hjelpemiddel i planlegging og prosjektering og kan bestilles hos Treteknisk.

Håndboka gir en god veiledning for hele byggeprosessen og gir forslag til gode løsninger basert på den aller siste kunnskap fra inn- og utland. Bygge med massivtreelementer egner seg for arkitekter, rådgivende ingeniører, entreprenører, profesjonelle byggherrer, boligprodusenter, treindustri og studenter.

Boka utgis i form av en samleperm med 6 hefter:

- Generelt
- Byggeteknikk
- Dimensjonering
- Brann
- Lyd
- Prosjekter

Pris kr 1500,- for samlepermen.

Treteknisk - Forside

Bygge med massivtre

01 mars 2007

Å gå gjennom hovedinngangen til det nye operahuset blir alt annet enn kjedelig. En dobbel glasshimling med 45 lysende rør skal gjøre entreen i operahuset til en opplevelse i seg selv.

Lyssystemet vil få hovedinngangen til å se ut som et glødende objekt som kan skifte til alle regnbuens farger. Snøhettas Tom Holtmann forklarer.
- Bakgrunnen for ideen er at vi ønsket å markere en svært viktig inngang – samtidig som publikum får en fin opplevelse ved å gå inn i operahuset. Lyset vil også gjøre det enklere for publikum å orientere seg mot inngangen, sier Holtmann.
Lyssystemet gjør det mulig å tilpasse uttrykket til hovedinngangen etter hva slags stemning operahuset ønsker å formidle.

Det er det kanadiske firmaet TIR Systems som leverer lysteknologien. Light pipes (lystuber) består av rør laget av pleksiglass. Innsiden av rørene er dekket med lysdiffuserende fiberoptisk folie som belyses fra begge ender. Teknikken brukes ofte til å lede dagslys inn i mørke rom. I operahuset er det LED-armaturer (Light Emitted Diodes) som belyser innsiden av rørene. Dette systemet var den eneste akseptable løsningen som oppfylte Snøhettas arkitektoniske krav.



Totalt vil TIR Systems levere 45 rør. Hvert av rørene er seks meter lange. Lysrørene skal monteres i taket og skråflatene i en hvit stålkonstruksjon som omkranser hovedinngangen.

Glødende inngang i operahuset

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism