29 februar 2008

I framtiden vil miljøvernere være tilhengere av kjernekraft ettersom det er det eneste alternativet for å skaffe energi til store befolkningsgrupper utenom fossilt brensel. Det hevder professor Jon Samseth.

Professoren har ingen tro på at vindkraft og CO2-rensing vil løse energiproblematikken.

- Vindkraft bidrar for lite. Det trengs uendelig mange vindturbiner for å erstatte en kjernekraftreaktor. Og når man ser en massiv motstand mot vindparker allerede i dag, er det vanskelig å forestille seg at denne utbyggingen kan bli så veldig omfattende. CO2-rensing blir altfor dyrt til at det blir viktig i den store sammenhengen, sier Samseth.

TU.no - - Miljøvernere vil ha kjernekraft - Teknisk Ukeblad

"– Miljøvernere vil ha kjernekraft"

Flere grønne områder i byene kan minske temperaturstigningen, viser et forskningsprosjekt ved det Biovitenskapelige fakultet ved Københavns Universitet.

Beregninger viser at man ved å øke andelen grønt i boligområdene kan være med på rudusere effekten av høyere temperatur. Grønne områder, og da særlig trær har en imponerende evne til å senke temperaturen.

10% mer grønt kan senke temperaturen med 3,7 grader i byens sentrum. Det tilsvarer noenlunde den temperaturstigningen man forventer frem til år 2080 - når man ser bort fra det mest ekstreme scenarioet for klimaet.

Stephan Pauliet, som er professor i landskapsplanlegging og har vært tilknyttet prosjektet ASCCUE – Adaption Strategies to Climate Change in the Urban Environment, forklarer at modellberegninger over et klimascenario i Manchester viser at mens overflatetemperaturen i byens sentrum i gjennomsnitt var på 32,1 grader, var temperaturen i en større park betydelige lavere, nærmere bestemt 18,4 grader.

- Der er ingen tvivl om, at det her vil få stor betydning for, hvordan vi vil planlægge, designe og modernisere byer for at modvirke klimaændringer. Det er ret spændende, at det nu viser sig, at man som bydesigner og landskabarkitekt kan være med til at gøre så stor en forskel i kampen mod klimaforandringerne. Når man tænker på, at den sidste hedebølge i Sydeuropa kostede over 30.000 mennesker livet, kan planlægning af flere grønne rum og områder i byen potentielt set redde mange menneskeliv, sier Simon Enemærke, som studerer landskapsarkitektur på det Biovitenskapelige Fakultet i København.

Les mer om Bydesign mod klimaforandringer på Byggeri.dk.

Bydesign mot klimaforandringer

Ifølge teknisk ukeblad har det vært 118 ulykker med vindmøller på verdensbasis. I alt er 49 mennesker drept. Siste ulykke skjedde forrige lørdag i Danmark, og denne var av det mer spektakulære slaget.



Slike ulykker skjer trolig på grunn av feil på mekanismen som skal vri rotorbladet ut av vinden og låse dem når det blåser som verst.

Vindmølleparker til havs har også hatt betydelige problemer med rust i girkassene. Dette er så omfattende i Europa at den tyske produsenten Enercon ikke lenger vil levere deler til havbaserte vindkraftverk. Den verdensledende vindkraftverkprodusenten Vestas har også stoppet alt salg til havbaserte kraftverk over tre megawatt.

Vindmølle eksploderte

12. mars 2008 ønsker Norsk Designråd velkommen til den tradisjonsrike Designdagen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo.

Designdagen er Norges største designfaglige arrangement og har fokus på design som innovasjonsdriver. Dagen byr på foredrag, utdeling av Merket for god design og Norsk Designråds øvrige priser og avsluttes med en feiringsmiddag.

På Designdagen hedrer vi norske bedrifters og designeres evne til å utvikle innovative produkter og tjenester med høy designfaglig kvalitet. Dagen er åpen for næringslivet, designbransjen og alle andre med interesse for design og innovasjon!

Program for Designdagen 2008:

11.00 Dørene åpner
12.00 Oppstart
Musikalsk innledning ved Nordic beat
12.10 Velkommen
Jan. R. Stavik, adm. direktør
Norsk Designråd
12.20 Finding the Market's Sweet Spot
Lee Green, Vice President
Worldwide Brand and Values Experience
IBM, USA
13.00 Rottefella NTN - utviklet av skikjørere
for fremtidens skikjørere
Vinner av Hedersprisen for god design 2007
Even Wøllo, designsjef og Øyvind Aanes, testansvarlig
Rottefella as
13.30 Pause med servering
14.15 Creating brands that transform business
Cheryl Giovannoni, Managing Director
Landor Associates, UK - Design Agency of the Year 2007
15.00 Fra nachspielidé til eksportvare
Simen Staalnacke og Peder Børresen, gründere
Moods of Norway
15.45 Pause med enkel servering
16.30 Norsk Designråds overrekkelsesseremoni
Utdeling av Merket for god design
Årets konferansier er Christine Koht
Musikalske innslag ved Nordic beat
18.00 Pause med enkel servering
18.30 Norsk Designråds overrekkelsesseremoni forts
Utdeling av Unge talenter, Klassikerprisen for god design og Hedersprisen for god Design
19.15 Vi feirer med noe sprudlende i glasset
19.30 Designdagen feiring og middag
Festbuffet og godt drikke i alle glass
Stemningsmusikk og hyggelig selskap
Elvebredden café og restaurant, DogA
01.00 Designdagen 2008 avsluttes

Designdagen 2008

Kampen om å få Hedersprisen for god design 2008 står mellom en mineryddingsvest, en sikkerhetsdrakt for offshorearbeidere og en sjangersprengende snøsykkel.

Onsdag 12. mars går Designdagen 2008 av stabelen, men allerede fra 28. februar stilles de tre nominerte til årets Hederspris ut på DogA-senteret i Oslo.

Om North Legion MERC snøsykkel sies det:

Bedriftens strategi: North Legion skal bygge en varig action-sport ved å skape et kjernemarked som kan profilere både sporten og merkenavnet deres. I startfasen har man prioritert å nå ut til fremtidige, sentrale utøvere, som kan være med på å drive sporten fremover. Etter hvert som primærmarkedet er etablert, vil man gradvis søke å nå ut til alle eksisterende brukere av alpinanlegg.

Innhenting av informasjon: Utgangspunktet for prosjektet var sterke signaler i markedet om økt interesse for BMX, FMX - og - spesielt terrengsykkel i tilknytning til alpinanlegg om sommeren. Målet var å utvikle et kvalitetsprodukt for å overføre alle sykkeltriks og kjørestiler til vinter. Målgruppe på kort sikt er elitesyklister og innovative alpinanlegg. På lang sikt er den vintersportutøvere, syklister og alpinanlegg.

Konseptualisering: Man begynte å eksperimentere med modifiserte bane-snowracere som ble brukt til å utføre sykkeltriks på snø. Designmessig skulle uttrykket gi klare paralleller til blant annet terrengsykkel og BMX. Det var et mål å overføre prinsippet fra carvingski for alpint og snowboard, med tre ski for økt balanse. En annen sentral funksjon er enkel og sikker nødstopp ved opp- og nedfart, i tillegg til trygg transport i alle heistyper. Selve kjernen i produktet er et patentert parallellforskyvningssystem som mekanisk gjenspeiler bevegelsen til en alpinkjører. Konstruksjonen er fulldempet, slik at både rammen og kjøreren skånes for harde påkjenninger. Produktet har pr. i dag ingen konkurrenter.

Test og valg av retning: North Legion MERC blir utsatt for ekstreme belastninger. Dimensjonering og materialvalg er styrt avbilde av testing av North Legend MERC dette og kvalitetssikret gjennom løpende prototyping og testing gjennom hele utviklingsprosessen. Blant annet har man etablert et test-team, som inkluderer flere av de beste utøverne i verden på dette området.

Designspesifikasjon: Under produksjon av SMX utnytter man etablerte produksjonssystemer fra blant annet sykkelindustrien. Man benytter standard komponenter og metoder alle steder dette er mulig. Aluminium ble valgt i hovedrammen ut fra en vurdering av vekt, styrke, pris og tilgjengelighet. Skiene er produsert etter kjente prinsipper for glassfiber og skumkjerne. Polstring i setet er valgt ut fra egenskaper mot støtdemping og kulde. Det er lett å komme til for vedlikehold, alle komponenter kan demonteres av brukeren selv. Man har hatt et kontinuerlig fokus på redusert materialbruk under utviklingen, og et overordnet mål om størst mulig miljøhensyn.

Utvikling: Det viktigste momentet i hele utviklingsprosessen var da North Legion og Abry Design sammen analyserte, og ble enige om, hvilke egenskaper produktet måtte inneha for å kunne legge grunnlaget for en ny, verdensomspennende vintersport. Den kravspesifikasjonen har vært en rettesnor gjennom hele designprosessen. Både navn, profil og formuttrykk, er nøye vurdert fra prosjektstart. Bedriftsnavnet North Legion uttrykker en uoffisiell organisering, samtidig som det gir en referanse til vinter. Produktnavnet MERC er en vanlig forkortelse for mercenary, som er det engelske ordet for leiesoldat og har nær tilknytning til North Legion. Den grafiske profilen på snøsykkelen, alt trykket materiell og tilbehør kommuniserer umiddelbart den ekstreme sportsgrenen man leder utviklingen i, uttrykket skaper tilhørighet og bidrar til å bygge en sterk merkevare.

Kommersialisering: I januar 2008 er den andre kommersielle produksjonsserien ferdigstilt. Dette er begrensede produksjoner, fokuset er først og fremst på markedsføring. Målet er å selge 100.000 SMX’er globalt i 2011/ 2012, fordelt på bilde av Northe Legion MERCminimum 3 modeller. De to neste årene vil man prioritere å utvikle en ny modell for et bredere markedssegment, pluss en modell for barn. Man er også i gang med å utvikle klær og tilleggsutstyr. Det viktigste markedet i dag, er Norge, Canada og sentral-Europa, og man vil gradvis utvide det globale satsningsområdet. North Legion MERC ble kåret til årets nye vintersportprodukt i 2006. Responsen fra brukerne er overveldende positiv og interessen stor. Etter to måneder på nettet, var den siste promo-filmen lastet ned av mer enn 50.000 pc-brukere. Men det mest morsomme så langt er antagelig en henvendelse bedriften nylig fikk fra Travis Pastrana, som de siste årene har vært verdens mest profilerte actionsportutøver. Han ønsker å bruke North Legions SMX’er i sin neste film!

Dramatiske nominasjoner - Norsk Designråd

Hedersprisen for god design

27 februar 2008

De aller fleste forskere er enige om at menneskeskapt aktivitet påvirker klimaet på jorden. Pål Brekke mener det samme. Men han skiller trolig lag med flertallet av klimaforskere når han ytrer tvil om hvor sterk den menneskeskapte påvirkningen er.

Ifølge FNs klimapanel (IPCC) har temperaturen på jorden steget med omkring 0,7 grader siden 1901. Dette sammenfaller, ifølge Brekke, både med en økning i menneskers klimagassutslipp og med en økning i solens aktivitetsnivå, noe som gjør det vanskelig å skille disse effektene fra hverandre.

Brekke er blitt mistenkt for å være i lommen på oljeindustrien og for å løpe ærend for Fremskrittspartiet.

- Så langt har ikke dette skapt problemer for meg, annet enn ubehag. Men jeg vet det har vært tyngre for enkelte kolleger som mener det samme som meg. Jeg har bestemt meg for å holde en lavere profil i denne debatten enn jeg gjorde i innledningen. Den er rett og slett blitt for ufin. Når det blir umoralsk å tvile, da begynner dette å likne på religion, ikke en vitenskapelig debatt.

Av enkelte klimaforskere har Brekke fått beskjed om at han ikke er kvalifisert til å uttale seg, fordi han ikke er klimaforsker.

- Men hva er egentlig en klimaforsker? En som studerer solens utstråling, må vel kanskje også kunne kalles en klimaforsker?, spør Brekke, som har publisert mer enn 40 vitenskapelige artikler om solen og om vekselvirkningene mellom solen og jorden.

- Vi kan stå overfor en overraskelse. Det kan være at solen spiller en mer sentral rolle i oppvarmingen enn vi har trodd til nå. Den som hevder at diskusjonen er over, har en grunnleggende uvitenskapelig tilnærming til et av de største spørsmålene i vår tid, mener han.

Bladet Forskning: Skeptikeren!

Solforskeren med tvisyn på klimadebatten

26 februar 2008

Karsten Alnæs skriver i Aftenposten om protestene mot den foreslåtte "barcode" begyggelsen i Bjørvika. Bydel Gamle Oslo har, i samarbeid med beboere, arkitekter og byplanleggere utarbeidet en alternativ plan.

Den vil senke de foreslåtte høyhusene ned til åtte etasjer, fjerne deler av den foreslåtte bebyggelsen langs sjøen, åpne munningen av Akerselva, senke jernbanesporene og åpne byens favn mot sjøen, mot Akershus og åsene lenger vest og dermed bidra til å gi fjorden tilbake til menneskene som bor her.

Det er ikke vanskelig å slutte seg til et slikt forslag, som også gjør det meningsfylt å frigjøre munningen av Alna og vil knytte Bjørvika nærmere til sin mer høyreiste grønne søster Ekeberg.

Imidlertid er det ett perspektiv som er blitt litt borte i stormen av protester. Uten sikten mot Akershus, fjorden og øyene vil nemlig området som en nasjonalhistorisk juvel i høy grad forringes. Står man i de godt bevarte bygningsrestene av Mariakirken og Kongsgården, er nemlig den tydelige silhuetten av Akershus en nødvendig påminnelse om at her på Øra la Håkon V landets første sentraladministrasjon, mens han plasserte Riksarkivet i den mørke borgen på den andre siden av viken.


En nasjonal skandale

"En nasjonal skandale"

Den tyske arkitekturportalen BauNetz har de to siste årene publiset en omfattende rangering over hvem som for øyeblikket erde ypperste blant arkitektene. Arkitektkontorene vurderes blant annet etter hvor prosjektene deres publiseres, samt hvor omfattende arbeidene er.

Selv om ingen norske arkitekter kommer med i toppsjiktet markerer de seg godt på sliten. Jarmund/Vigsnæs havner på en 39.-plass og er med det best i Norden. Helen & Hard følger på 56. plass, mens Todd Saunders og Tommie Wilhelmsen, som har fått mye positiv omtale for sitt utkikkspunkt på Aurland, hevder seg også brukbart, mens Snøhetta først kommer på 155. plass.

- Det er selvsagt vanskelig å rangere arkitektonisk kvalitet, og dette er da først og fremst en liste over hvilke arkitekter det prates om. Men oppmerksomhet er viktig kapital for arkitekter og henger sammen med hva folk liker, og da våkner selvsagt konkurransemennesket i meg når vi ligger foran et såpass stort hjemlig navn som Snøhetta. Vi får stadig flere henvendelser om boligene våre, så moralen er at det ikke er størrelsen som betyr noe hvis man vil ha internasjonal oppmerksomhet, sier Einar Jarmund i Jarmund/Vigsnæs.

- Oppmerksomhet i publikasjoner er svært viktig i denne bransjen. Det er en måte å holde seg à jour på og kommunisere med et internasjonalt fagmiljø. Flere arkitekter vi kjenner følger med på BayNetz-rangeringen. Den bekrefter at norsk arkitektur er toneangivende i Skandinavia, Siv Helen Stangeland i Helen & Hard.

DN.no D2 - Arkitekt-toppen

De 20 første på BauNetzs liste :

1 [1] 357 Office for Metropolitan Architecture [OMA] Rotterdam
2 [2] 346 Zaha Hadid London
3 [4] 298 Steven Holl Architects New York
4 [5] 271 Jean Nouvel Paris
5 [3] 261 Herzog und de Meuron Basel
6 [6] 201 SANAA Architekten Tokio
7 [7] 196 Foster and Partners London
8 [9] 174 UN Studio Amsterdam
9 [12] 167 Toyo Ito Tokio
10 [10] 160 Alvaro Siza Porto
11 [11] 155 David Chipperfield Architects London
11 [8] 155 Renzo Piano Genua
13 [15] 134 Massimiliano Fuksas Rom
14 [13] 128 MVRDV Rotterdam
15 [17] 112 Diller Scofidio + Renfro New York
16 [18] 105 Wandel Hoefer Lorch Saarbrücken
17 [24] 104 Coop Himmelb(l)au Wien
17 [14] 104 Frank O. Gehry Santa Monica
19 [19] 100 Rudy Ricciotti Bandol
20 [16] 99 Diener und Diener Basel
20 [20] 99 Rogers Stirk Harbour + Partners London

Arkitekt-toppen

Den 21. februar 2008 åpner utstillingen "Lost in Nature" - Jarmund/Vigsnæs Architects på CAUE du BAS-RHIN; Conseil d'Architecture, d'Urbanisme et de l'Environnement du Bas-Rhin i Strasbourg, Frankrike.

Utstillingen presenterer 12 prosjekter utført av Jarmund/Vigsnæs Arkitekter, fra Svalbard forskningspark til eneboliger og hytter, alle med en særegen nærhet til naturen og omgivelsene rundt seg.

Dette er det 5. visningsstedet for utstillingen siden den ble første gang vist i Paris våren 2007. Utstillingen har tidligere vært vist i Sao Paulo og Santiago de Chile og skal videre både til Berlin og Roma senere i 2008.

Jarmund / Vigsnæs Arkitekter ligger samtidig på 39. plass på det tyske nettstedet Baunetz ranking over de mest publiserte arkitektkontorer i verden, høyest av alle nordiske arkitekter.
Se www.baunetz.de/ranking

Arkitektene er våren 2008 også invitert til å holde en rekke forelesninger rundt om i verden, blant annet i Alaska, Frankrike, Tyskland og Chile.

"Lost in Nature"

23 februar 2008

Muammar al-Gaddafi har satt i gang et ambisiøst arkitektoniske prosjekt i Libyas hovedstad. Det tyske arkitektbyrået Léon Wohlhage Wernik Architekten skal designe landets nye regjeringskvartal - «Tripoli Greens»

Prosjektet på til sammen 665.000 kvadratmeter omfatter alle statlige departementer, et stort kongressenter, en moské og et 140 meter høyt hotell. Det sammenlignes allerede med Oscar Niemeyers Brasilia, men ut fra de foreløpige skissene må dette være knyttet til byplanleggingen snarere enn selve den arkitektoniske utformingen.

Fornøyelsen kommer til å koste rundt 3 milliarder Euro, og er planlagt å stå helt ferdig i 2017. Deler av anlegget vil imidlertid stå klart allerede om et par år Gaddafi feirer 40-årsjubileum som Libyas leder.

Ny bydel i Tripoli

20 februar 2008

I fjor ble det installert over 20 000 MW ny vindkraft på verdensbasis. I Norge går det imidlertid fortsatt ganske tregt. Ifølge GWECs oversikt ble det bare installert bare 8 MW ny vindkraftkapasitet i fjor, noe som representerer en økning på 2,5% fra 2006.

I Europa ligger vi dermed på 13. plass, blant annet slått av Sverige som har installert over dobbelt så mye kapasitet.

Den totale andelen installert vindkraft i Norge er 333 MW, noe som er veldig langt unna regjeringens mål om 3 TWh innen 2010. Norge har kanskje Europas beste vindforhold, men den manglende satsingen er et resultat av dårlige rammevilkår.

USA installerte i fjor over 5000 MW, mer enn dobbelt så mye som i 2006, og ligger dermed på topp. Vindkraft står dermed for 30 prosent av USAs nye kraftproduksjon i 2007, og USA kommer trolig til å passere Tyskland som verdens største vindnasjon innen utgangen av 2009. I dag ligger USA på andre plass, med totalt snaut 17 GB installert vindkraftkapasitet, mens Tyskland har drøyt 22 MB.

– At USA er blitt store på vindkraft, viser at vindkraft ikke bare er et spørsmål om klima, men at fornybar energi er en meget raskt voksende sektor som gir arbeidsplasser og næringsutvikling. Tallene viser at verden har forstått det, sier Øistein Schmidt Galaaen i Norsk Vindkraftforening, Norwea, til Teknisk ukeblad.

På andre og tredje plass finner vi henholdsvis Spania og Kina, begge med rundt 3500 MW ny installert vindkraft.

Kinas vindmål er imidlertid ambisiøse: Innen 2020 vil kineserne bygge vindturbiner med en kapasitet på totalt 30 000 MW. Til sammenligning har USA planer om å oppnå 50 000 MW produsert vindkraft innen 2020.

TU.no - Vindkraft tar av – men ikke i Norge - Teknisk Ukeblad

Vindkraft tar av, men ikke i Norge

19 februar 2008

Boka Forbilder- statens arkitektur, bymiljø- og byggeskikkpriser 25 år er et samarbeidsprosjekt mellom Husbanken, Statens Vegvesen, Forsvarsbygg, Norsk Form og Miljøverndepartementet.

ForbilderForbilder gir en bred presentasjon av Statens Byggeskikkpris, Vakre vegers pris, Forsvarets byggeskikkpris, Skolebyggprisen og Bymiljøprisen. Boka retter oppmerksomhet på samtlige prisvinnere og hedrende omtalte prosjekter og gir en samlet oversikt over nyere, norsk arkitektur og byggeskikk. Gjennom mer enn 160 bilder og illustrasjoner vises spennende ingeniørkunst, forbilledlig landskapsutforming, vellykkede enkeltbygg og gode utviklingsprosjekter i sentrum og tettsteder over hele landet.

Boka løfter blant annet fram årets vinner av Statens Byggeskikkpris; Pilestredet Park samt deltakerlandsbyen fra OL i 1994 - Skårsetlia på Lillehammer. Også det mye omtalte og vakre Sametingsbygget i Karasjok er med, i tillegg til prisens første vinnerprosjekt; eneboligområdet Hillarhaugen på Stord. Vakre vegers pris byr på flotte oppslag om Skarnsundbrua i Nord-Trøndelag, Strynefjellsveien og nye veianlegg i Drammen og Drøbak – i tillegg til en presentasjon av nye nasjonale turistveganlegg. Forsvarets byggeskikkpris har et større oppslag om Rena Leir, mens Skolebyggprisen tar frem forbilledlige Byåsen videregående Skole i Trondheim og Bakkeløkka på Nesodden i Akershus. Bymiljøprisen viser en rekke eksempler på miljøvennlig byutvikling og styrking av sentrum blant annet i Asker og Kristiansand.

Norsk Form

Forbilder - praktbok om gode omgivelser

18 februar 2008

Worldwatch Institute la i dag fram sin 25. rapport om verdens miljøtilstand. I motsetning til tidligere rapporter, som i stor grad har tatt for seg miljøutfordringene, tar årets rapport for seg mulighetene.

Chris Flavin, presidenten i Worldwatch Institute, mener at CO2-håndtering vil få stor betydning i arbeidet med å redusere verdens klimagassutslipp. Det eneste som vil ha tilstrekkelig effekt er en fullstendig endring av hele energisystemet, særlig knyttet til overgang til fornybare energikilder.

Flavin tror teknologien for CO2-håndtering vil bli utkonkurrert av utviklingen innenfor fornybare energier.

- Forskjellen mellom markedet for CO2-håndtering og markedet for fornybare energier, er at sistnevnte har en vekst på 30 prosent i året, mens det første ikke har vekst i det hele tatt. Det er realitetene, sier Flavin.

Flavin sier at endringene i klima og miljø vil skape sin egen forretningsverden

- USA installerte mer vindkapasitet i fjor enn Tyskland har gjort noensinne. Amerikanske presidentkandidater kappes om å besøke flest vindselskaper og solenergiselskaper, mens Kina nær fordoblet sin produksjon av vindkraft i fjor. Dette skjer innenfor en ramme av en verden i endring, og er tilrettelagt av myndighetenes lovendringer i de konkrete landene. Samarbeid mellom myndigheter og bedrifter, er veien videre, sier Flavin.

Det fulle omfang og de fulle konsekvenser er tunge å fordøye, sier styreleder Øystein Dahle i Worldwatch Institute. Men vi har det travelt, siden det er over 20 år siden den globale økologiske kapasiteten var brukt opp i all hovedsak på grunn av den utvikling som vår kulturkrets, Europa, USA og Japan -, har vært ansvarlig for. Det er antagelig unødvendig å nevne at vår kulturkrets er en minoritet i det globale samfunn og ikke utgjør mer enn 13-14% av den totale befolkning.

Årets rapport gir et usedvanlig omfattende bilde av utviklingsperspektivene og mulighetene, og kan karakteriseres som en optimistisk gjennomgåelse av det dramatiske perspektivet.

Teknisk Ukeblad
World Watch Institute

Fornybar energi langt viktigere enn CO2-fangst

16 februar 2008

Sverre Fehn (f. 1924) er Norges mest anerkjente arkitekt. I 1997 mottok han Pritzker-prisen, den høyeste utmerkelse en arkitekt kan få. Noen av Fehns viktigste byggverk er Norsk Bremuseum, Ivar Aasen-tunet, Aukrustsenteret, Villa Busk og Den nordiske paviljongen i Venezia. Utstillingen vektlegger 36 av Sverre Fehns prosjekter. De presenteres gjennom tegninger, tekster, fotografier, modeller, 3D-visualiseringer og filmer.

Dette er åpningsutstillingen i Nasjonalmuseet - Arkitektur på Bankplassen 3. Utstillingen vises i den nye paviljongen, tegnet av Fehn, og i den eksisterende bygningen fra 1828 (arkitekt Christian Heinrich Grosch) som er omprosjektert av Fehn. Utstillingen er kuratert og designet i samarbeid med Sverre Fehn og hans arkitektkontor.

Sverre Fehn. Intuisjon - refleksjon - konstruksjon
Nasjonalmuseet - Arkitektur 07.03.08-03.08.08

Arkitekturmuseet innvier med dette de rehabiliterte lokaler på Bankplassen 3 i Oslo. Den monumentale bygningen i Oslo sentrum er et av de tidligste arbeidene til Christian Heinrich Grosch (1801–1865). Med to av Norges store arkitekter forenes dermed klassisisme og modernisme i en praktbygning som vil symbolisere spennet mellom nytt og gammelt.

Ideen om å flytte Arkitekturmuseet til Bankplassen ble lansert i forbindelse med markeringen av 200-årsminnet for Grosch i 2001. Det er Sverre Fehn som har prosjektert det nye museet.

-Det har vært et stort savn at vi ikke har en bygning i Oslo sentrum som er tegnet av denne verdenskjente norske arkitekten, sier Ulf Grønvold, seksjonsleder for arkitektur ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

- Kombinasjonen av Groschs klassisisme og Fehns modernisme blir et møte mellom to store arkitekter fra hver sin tidsalder. På en glimrende måte illustrerer Fehns nye bygning Arkitekturmuseets spennvidde og gir oss et lærerstykke i god arkitektur.

Bygningen har tidligere vært gjennom flere uheldige ombygginger og var ubrukelig slik den sto i forkant av den siste ombyggingen. Prosessen har vært krevende, innrømmer prosjektleder Inge Reiakvam i Statsbygg. Det har vært noen dragkamper mellom arkitekten og Riksantikvaren.

- Det er en verdifull arv som skal passes på i et bygg som dette, sier forsker Ola Storsletten i NIKU. – Noen ganger er det viktig å ta vare på alle epoker i et byggs historie, men i dette tilfellet har Riksantikvaren bestemt at man i første rekke tar vare på det bygget som Grosch skapte.

Det er ingen enkel oppgave arkitekten gir seg ut på når han skal skape et moderne og velfungerende museum som møter de strenge kravene til bevaring. Da Fehn foreslo å erstatte det gamle tregulvet med nytt, måtte NIKU først anslå gulvets alder. Det var tvil om hvorvidt gulvet var det opprinnelige.

Materialet i gulvbordene viste seg å være kappet på en sirkelsag, som ikke fantes på 1820-tallet, og beviser at gulvet er yngre enn først antatt. Dermed fikk arkitekten lov til å fjerne de gamle gulvbordene. Og aldri så galt at det ikke er godt for noe. Et skjult anlegg av elektriske kabler og et topp moderne ventilasjonssystem kunne dermed legges i bjelkelaget mellom etasjene.

- Det er ikke til å unngå at det blir en dragkamp mellom de ulike aktørene, sier sivilarkitekt Martin Dietrichson, fra Fehns Arkitektkontor.
- Utfordringen ligger i å finne gode løsninger som sikrer det bevaringsverdige og samtidig tilfredsstiller alle krav til funksjonalitet og arkitektonisk kvalitet. Det hender vi må gå flere runder for å finne fram til nye løsninger som tilfredsstiller alles krav, sier arkitekten. Han mener samspillet mellom den moderne paviljongen og de opprinnelige bygningene kommer til å bli et praktbygg til glede for alle.


nasjonalmuseet.no
Statsbygg

Sverre Fehn. Innvielse og retrospektiv utstilling

15 februar 2008

Masdar, som betyr "kilden" på arabisk - er et initiativ tar mål av seg å bli en global drivkraft i utvikling av fornybar energi. Byen Masdar City vil etter planen dekke seks kvadratkilometer i ørkenen, 30 kilometer utenfor Abu Dhabi. Går alt etter planen skal 50 000 mennesker og 1500 bedrifter holde til her om noen år.

Masdar City er tegnet av Norman Foster, go byen blir sentralt i WWFs "One Planet Living"-program. Formålet med dette programmet er å bevise at det lar seg gjøre å leve på en økologisk bærekraftig måte, og samtidig øke innbyggernes livskvalitet. Blant kravene som stilles under planleggingen er null utslipp, fullstendig resikulering av avfall, bærekraftig transport, utstrakt bruk av lokale materialer, lokal produsert mat, bærekraftig bruk av vann mm. Nødvendig energi skal hentes fra sol, vind og søppel. Alle CO2-utslipp i byggefasen og senere, skal kompenseres med kjøp av klimakvoter

Byggestart er allerede i år, og hele byen skal etter planen stå ferdig i 2015. Og (CDM) i fattige land.

Emiratet vet at oljen en dag tar slutt, og målet er på sikt å bli ledende påfornybar energi i verden. De satte derfor i geng en omfattende undersøkelse av hva som er status på dette området.

- På forhånd var vi sikre på at disse nye fornybare energikildene var umodne, og at virkelig omfattende kommersiell bruk lå langt inn i fremtiden, sier Dr. Sultan al-Jaber, toppsjef for hele Masdar-prosjektet, til Aftenposten.

- Men vi tok feil. Teknologien for mange nye fornybare energikilder er mer enn modne nok. Men altfor fragmentert, for lite samordnet. Det er gjort for lite ut av det, sier han.

- Vi fant ut at vi ville gjøre noe med saken, og etablerte Masdar, en visjon og et selskap. Nå skal vi bygge en by som skal bli selve hjemmet til ny fornybar energiutvikling i verden, sier Sultan.



Når Masdar City står ferdig vil det ikke finnes en eneste bil. Alle må kjøre kollektivt!

Splitter ny ørkenby - helt uten CO2

Masdar City

Eli Grønn (1980) og Ivar Lyngner (1980) er forfattere av vinnerforslaget "Boardwalking". Eli Brynhildsvoll (1977) har vært medhjelper. Alle tre er sivilarkitekter, utdannet ved NTNU i Trondheim, og leverte diplomoppgaver våren 2007. Prosjektet "Boardwalking" ble utarbeidet i løpet av noen hektiske uker i juni (2007), og sendt Europan-Sveits. De tre arbeider for tiden på forskjellige kontor i Oslo

Prosjektet er en ny byplan for et område i den sveitsiske byen Sion, hovedstad og økonomisk sentrum i Valais-distriktet. Byen ligger langs en viktig jernbaneforbindelse mellom Sveits og Italia, og er et viktig knutepunkt for buss. Stasjonen og en tomt som ligger langs skinnegangen var definert som konkurranseområde for Europan 9.



Forbindelsen mellom stasjonsområdet og sentrum er svak, og konkurransetomta mangler program. Denne mangelen forsterker inntrykket av området som en barriere mellom nord- og sørsiden av byen. Stasjonsbygningen og en stasjonsplass som flyter sammen med bussterminalen gir et uoversiktlig og lite fordelaktig førsteinntrykk av byen.

Det norske vinnerprosjektet reorganiserer trafikksystemet i området og erstatter stasjonen og plassen med en 250 m lang stasjonspromenade, en "boardwalk" som blir Sions nye ansikt. Fra promenaden ledes reisende, pendlere, fastboende og turister direkte inn i byen eller til bussterminalen i enden av perrongen. Programmet knyttet til stasjonen spres utover langs "boardwalken", blandes med, og suppleres av den nye bydelen.

Hovedtemaet for Europan 9 er ”Sustainable cities and public space. "Boardwalking" legger til rette for syklende og fotgjengere, bedrer deres tilgjengeligheten til resten av byen. Områdets sentrale plassering, høy etterspørsel etter boliger og nærheten til tog og buss gjør en høy utnyttelse i området naturlig. Høy utnyttelse og mange reisende gir muligheten for en levende bydel, et mangfold av tilbud, og et økonomisk bærekraftig prosjekt.

Forfatterne er invitert til prisutdeling i Geneve 8. februar. I Sveits vil de også møte representanter for Europan og byen Sion, for å diskutere hvordan planene skal realiseres.

Norske vinnere i Europa - Norsk Form

"Boardwalking" i sveitsiske Sion

Striden om de såkalte Barcode-husene langs skinnegangen på Oslo S har rast i halvannet år. Byutviklingskomiteen i Oslo klarte ikke å løse alle flokene, men Ap sikrer flertall for at byggene skal få bli like høye som byrådet har foreslått: 22 boligetasjer eller 17 kontoretasjer. Samtidig er det flertall for å bygge langt færre kvadratmeter enn det har ligget an til. Men nøyaktig hvor mye blir først klart i bystyrets møte senere i måneden.

Aps fraksjonsleder Tone Tellevik Dahl, mener at Venstres alternative forslag om like høye hus ville blitt en mur.

- Vi har tatt en tenkepause og kommet til at smale hus i ulike høyder er det som gir best sikt og mest lys, sier Tellevik Dahl, som tidligere har foreslått at ett enkelt bygg kunne få være både 25 og 40 etasjer høyt. Det forslaget er nå skrinlagt.
- Vi tror fortsatt det kunne vært en god løsning, men innser at vi ikke får flertall,
sier hun.

Barcode like høyt som før - Aftenposten

Barcode som før

11 februar 2008

- Dette er noe vi har drømt om lenge, sier Ole Eirik Lerøy, konsernsjef i Lerøy Seafood Group, som vil bygge tyve etasjer tett ved sjøkanten i en av Bergens eldste strøk.

Det planlagte bygget vil bli Bergens høyeste. Til sammenligning rager fylkekommunebygget femten etasjer over bakken.

- Det ville vært veldig rart om de ikke kommer mange reaksjoner på et banebrytende prosjekt som dette, sier Lerøy.

I morgen starter selskapet samtalene med Bergen kommune om å få bygge et «signalbygg» som skal romme store deler av Lerøy Seafood Group sin virksomhet.

I Kommunedelplanen for det aktuelle området står det at bebyggelsen nedenfor de gamle bolighusene ikke skal bygges bygninger over fire etasjer (§ 5, punkt 8). Planene strider også mot bystyres høyhus-vedtak fra 2006.

Vil ha signalbygg i Sandviken - bt.no

Vil ha "signalbygg" i Sandviken

10 februar 2008

New Orleans kommer seg kanskje aldri skikkelig på fote etter orkanen Katarina. Selv om de amerikanske sørstatene i dag er langt mer utsatt enn østkysten kan en se for seg at klimaendringene forandrer dette bildet. En design konkurranse stilte derfor spørsmålet What if New York City...:
What if New York City were hit by a Category 3 hurricane? What if the most densely residential city in the country loses hundreds of thousands of homes in a few hours? What if millions are left with nowhere to live, to work, or to go to school? What if subways flood, streets close, and whole neighborhoods are submerged by up to 23 feet of ocean water and battered by 130 mile-per-hour winds? What if New Yorkers need a place to live during years of reconstruction?
De ti beste forslagene presenterer mange interessante løsninger som også bør være relevante i andre sammenhenger:

Name: Murphy Burnham & buttrick architects llp Team Members: Mary Burnham, Jeffrey Murphy, Joseph Lengeling, Jason Hill, Seung Yup Baek, Youngjoo Kahng Name: Matthew Francke Team Members: Katya Hristova Name: David Hill Team Members: Laura Garofalo Nelson Tang Henry Newell Megan Casanega Name: James vira and  Jason cadorette Team Members: Dominic Cullen   Ethan Cotton   Lanson Cosh Name: Carsten Laursen Team Members: Morten Norup Fassov
Name: Jay Lim Team Members: Erick Gregory Christopher Reynolds Name: Darrell Mayer Team Members: Elizabeth Kolepp-Mayer Name: Otto Ruano Team Members: Robert Wrazen David Mans Name: João Sequeira Team Members: Ana Figueiredo Marta Moreira Pedro Ferreira Name: Michael r Tom Team Members: Adam Alter, M.Arch

Et arkitektfirma fra New York, Studio Lindfors , kom opp med det mesy "høytflyvende"" forslaget med sine flyvende boliger - Cloud City:







Flyvende nødboliger

Grete Prytz Kittelsen (f. 1917) er blitt kalt scandinavian design-dronningen. Hun regnes blant Nordens fremste formgivere, og hun har vært med på å sette norsk design på verdenskartet. Utstillingen omfatter 360 av hennes fargerike emaljearbeider - både eksklusive sølvarbeider og avangardistiske smykker for familiefirmaet J. Tostrup, og vakre bruksgjenstander i stål, jern og emalje for Cathrineholm ved Halden. Fatene, bollene og "kasserollene" fant veien til tusener av hjem, og de er i dag 60-tallsikoner og ettertraktede samleobjekter.

Grete Prytz Kittelsen bærer en arv av eksklusivitet, finesse og rikdom, men først og fremst ga hun kjøkkenbenkens grå hverdagsslitere industrielt masseprodusert skjønnhet og eleganse - i mange fargesterke varianter. De skulle pryde Einar Gerhardsens tid, Folkevognens egalitære Norge, matpakkenes optimistiske dager. Hun trengtes såvisst i nøkternhetens og edruelighetens epoke.

Tingene har imidlertid forrådt sitt opprinnelige oppdrag. Hennes hverdagsobjekter skulle demokratisere estetikken og ideen om det raffinerte, de skulle være rimelige og tilgjengelige for alle, men er i dag resirkulerte designfyrtårn - med stigende priser - for en bevisst klasse kresne objektsamlere. De avskyr den identiske ideologien som styrer nåtidens samlebånd.

Prytz Kittelsen laget innovative smykker og vakre, enkeltstående korpusarbeider, men det er emaljebollene, kjelene og fatene i stål fra Cathrineholm som samlet må betraktes som hennes hovedverk.

Smykkekunstneren Prytz Kittelsen viste en nærmest genial omsorg for kjøkkenuniverset - her gikk brukskunstneren og industridesigneren opp i en høyere enhet.
D2.no


Det unike ved Grete Prytz Kittelsens design viser seg blant annet i hennes revolusjonerende metoder for bunnbehandling av metallet under emaljen. Hun oppfant en ny teknikk der hun tegnet og freste i metallet med et tannlegelignende bor - noe som ga helt spesielle mønstre og farger. I 1954 fikk hun "designernes Oscar" Grand Prix på Triennalen i Milano, og hun har mottatt en rekke andre utmerkelser på nasjonale og internasjonale utstillinger.

Fagseminar: Onsdag 27. februar kl 09.00-15.00. Seminaret presenterer ny forskning om Grete Prytz Kittelsens arbeid som formgiver og designer.

I forbindelse med utstillingen gir Gyldendal Norsk Forlag AS i samarbeid med Nasjonalmuseet ut boken "Grete Prytz Kittelsen. Emalje og design". Dette er den mest omfangsrike boken som noen gang er blitt viet en norsk designer.
Grete Prytz Kittelsen regnes blant Nordens fremste formgivere, og hun har preget norsk brukskunst- og designhistorie fra Scandinavian Design-perioden (1945-1965) og til i dag. I denne boken presenteres hennes mangfoldige produksjon og spennende liv. Boken er illustrert med over 500 nye bilder, i tillegg til illustrert fortegnelse over designerens liv og verk.

De mange emaljerte gjenstandene til Grete Prytz Kittelsen er solgt i hundretusenvis nasjonalt og internasjonalt. Et illustrerende eksempel: På 1960-tallet ble det årlig solgt vel 150 000 eksemplarer av hennes kasseroller for emaljeverket Cathrineholm ved Halden. Grete Prytz Kittelsens gjenstander er i dag designikoner og samleobjekter. Men selve designeren bak de emaljerte bollene, kasserollene, fatene og smykkene er mindre kjent. I denne boken blir vi kjent med kvinnen som gjennom vel et halvt århundre, sammen med sin første ektemann, arktikten Arne Korsmo, har vært del av miljøet med modernistiske arkitekter og designere som Ray og Charles Eames, Walter Gropius, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe, Lis og Jørn Utzon, Alvar Aalto og Paolo Venini.


Grete Prytz Kittelsen. Emalje og design / Kommende / Utstillinger i Oslo - Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Grete Prytz Kittelsen

Vi er skilte, single og voldsutsatte. Hva blir resultatet når man tegner hjem basert på denne virkeligheten? Her er forslagene til arkitekt Camilla Andersson.

- Skilsmisseleiligheten kan forstås på flere måter. På den ene siden har barnet alltid tilgang til begge sine foreldre. Samtidig er barnet ensomt i midten. De fraskilte foreldrene ser hverandre kun gjennom barnets rom. Og slik er det jo ofte etter en skilsmisse: foreldrene kommuniserer gjennom barnet.

To separerte leiligheter knyttes sammen via et rom. Slik kan begge foreldrene leve med sitt barn, uten at barnet må flytte på seg.

Det siste året har Camilla Andersson kastet seg inn i samfunnsdebatten: «Bygg for alle,» forlangte hun i en artikkel i Aftonbladet:
Vi måste våga tänka utanför kärnfamiljens ram. Enligt SCB:s statistik är det en knapp femtedel av Sveriges befolkning som lever i kärnfamiljskonstellationer. Och ändå är de enda alternativen att leva i en familj eller ensam. Varför finns det inga alternativ till kärnfamiljsboendet? Vi måste öppna upp för andra sätt att leva tillsammans. Singelkulturen är stark. Stockholm är en av de singeltätaste städerna i världen och vänskapsbanden blir allt viktigare samtidigt som vi får allt mindre tid. Bygg moderna kollektiv där man kan leva närmare varandra men ändå behålla sin integritet. Skapa kontaktytor där människor kan träffas och umgås otvunget.

D2 - Virkelig et hjem

Bygg for alle sivile statuser

08 februar 2008

Tenk om menneskene plutselig forsvant. Hvilke spor ville bli igjen av oss og vår sivilisasjon? Dette tankeeksperimentet er grunnlaget for den kritikerroste suksessboken The World Without Us.

Journalisten og forfatteren Alan Weisman har snakket med ledende eksperter på viktige områder og kommer med mange kvalifiserte gjetninger. Det ville for eksempel tatt 36 timer før hele New Yorks T-banesystem var oversvømmet, men gjenstander av plast vil finnes nærmest i det uendelige, eller helt frem til evolusjonen kommer frem til mikroorganismer som spiser plast.

Weisman sier i et intervju med Powell’s Books , at alle verdens kjernekraftverk (over 400) vil gå opp i flammer eller få en kjernefysisk nedsmelting.

- Jeg snakket med en kurator ved Smithsonian Institution, Doug Irwin, en av verdens fremste eksperter på tidligere utryddelser. Han trakk nærmest på skuldrene og sa: "Jorden har vært gjennom verre ting før. Permtidens utryddelse fjernet rundt 90 prosent av alle arter. Det må ha vært temmelig øde her, men ting krabbet opp av havet og senere fikk vi dinosaurer. Det var temmelig imponerende, samt alle de flotte områdene med jungel. Så dukket asteroider opp, dinosaurene kunne ikke tilpasse seg og de forsvant, men nok var igjen til at Jorden kunne starte på nytt. Ellers hadde ikke vi to sittet her".

Hver fjerde dag blir det én million flere av oss på denne planeten. Hvis vi fortsetter på denne måten vil det være ni milliarder mennesker på jorden ved midten av dette århundret.

- Ni milliarder mennesker kommer ikke til å fungere - så fremt vi ikke finner opp en gratis eller billig energikilde som det er rikelige mengder av og som er utslippsfri. Jeg har skrevet såpass mye om energi at jeg vet at noe slikt ikke akkurat er rett rundt hjørnet, sier Weisman til Time Magazine.

Aftenposten.no - Hvordan ville Jorden vært uten mennesker?

History Channel - "Life After People":

Jorden uten mennesker

Bergen arkitektforening ble stiftet i 18. september 1908, etter å ha vært en del av Ingeniør- og arkitektforeningen i Bergen siden 1880.

I disse dager pågår i et stort arbeide med å arrangere 100 års jubileum. Styrets ambisjon for perioden er å engasjere foreningen i hvorfor Bergen og omegn ser ut som den gjør. Hvilke historiske hendelser har formet byen. Motivasjonen for dette temavalget er BAF's 100-års jubileum i 2008.

100-års jubileet for Bergen arkitektforening starter med stor fest 16. februar klokken 20:00. Da inviteres kolleger, søsterorganisasjoner, samarbeidspartnere og sponsorer, kunst og kulturliv, politikere og notabiliteter i Bergens offentlighet, til Grieghallen.

BAF 100 år

BAF fyller 100 år

At økonomiske hensyn ofte teller sterkere enn miljøhensyn er ingen nyhet. Hvorvidt det følgende er nok et eksempel på dette kan kanskje diskuteres, men det synes i alle fall å være et skuff for baugen for støtte til gjenvinnbare byggematerialer.

Byggutengrenser.no klaget Treprogrammet inn for ESA i 2005. Etter byggutengrenser.no sitt syn var markedsførings- og innovasjonsstøtten til treindustrien gjennom Treprogrammet konkurransevridende og i strid med EØS-avtalens regler.

EFTA Surveillance Authority (ESA) har truffet vedtak i sak om støtte til tresatsingstiltak i perioden 2000-2005, og har i dag offentliggjort sitt vedtak angående Landbruks- og matdepartementets tidligere verdiskapingsprogram Treprogrammet 2000-2005.

ESA konkluderer med at Treprogrammet ikke var i overensstemmelse med EØS-avtalens regler, og at programmet inneholdt ulovlig statstøtte. ESA påpeker at det er omfattende handel med treprodukter innenfor EØS-området samtidig som tre kun er ett av flere råmaterialer som benyttes i byggesektoren. Som følge av ESAs beslutning må den ulovlige støtte som er tildelt tilbakebetales.- Vi har nettopp mottatt vedtaket fra ESA og må bruke noe tid på å studere argumentasjonen og konklusjonene. Dette er et komplisert regelverk og det gjelder et program som ble etablert under en tidligere regjering, sier landbruks- og matminister Terje Riis-Johansen.

- Jeg vil nå umiddelbart be Innovasjon Norge, som har forvaltet midlene, om å gå gjennom ESAs vedtak og vurdere hvilke konsekvenser det får for spørsmålet om tilbakebetaling. Jeg fester meg ved at ESA anser at omfanget av tilbakebetaling kan være begrenset, sier Riis-Johansen.

ESA har tatt som utgangspunkt at midlene som er gitt over Treprogrammet 2000-2005 er å betrakte som statstøtte, og er kommet til at programmet ikke har vært i tråd med EØS-avtalen. I tråd med de prosedyrer som gjelder har ESA konkludert med at utbetalt støtte i utgangspunktet må betales tilbake. Men ESA viser samtidig til at støtte til enkeltprosjekter som er utbetalt i tråd med de materielle reglene i statsstøtteregelverket ikke trenger å bli gjenstand for tilbakebetaling. ESA anser derfor at omfanget av tilbakebetaling kan være begrenset.

Byggutengrenser.no er mur- og betongbransjens interesseorganisasjon, og består av 71 medlemsbedrifter med over 9000 arbeidsplasser spredd over hele landet.

Saken har skapt oppmerksomhet rundt støtte til treindustrien. Landbruksdepartementet hevdet opprinnelig at støtte til denne sektoren ikke var omfattet av EØS-avtalens virkeområde, mens dette nå er blitt tilbakevist av ESA. Dette innebærer at Landbruksdepartementet i fremtiden må ta hensyn til disse reglene dersom det skal gis støtte.

Bygg Uten Grenser, byggutengrenser.no vant frem i ESA

Byggutengrenser.no vant frem i ESA

Statens vegvesen og Plan- og bygningsetaten, Oslo kommune, samarbeider om konkurransen, som har bestått av en prekvalifisering, hvor fem kunstnere ble invitert til å levere forslag. Oppgaven er å gjøre tårnene til et landemerke som kan bety noe positivt for den nye bydelen.

Fem anerkjente kunstnere har levert forslag til kunstnerisk utsmykking av luftetårnene i Bjørvika. Juryen skal treffe sitt valg 27. februar.

De inviterte kunstnerne er Nico Widerberg, Lars Ø. Ramberg, Stefan Schrøder, Viel Bjerkeset Anersen og Hilmar Fredriksen/Jensen og Skodvin arkitekter.

Det er oppnevnt en ekstern jury med billedkunstneren Per Hess som leder.

vegvesen.no - Kunst på luftetårn

Kunst på luftetårn

07 februar 2008

Svevende stier av metallrister, et rom og kjøkken, Interferens og en tur inn i landskapet. Alt dette skal friste turister til å feriere langs Nasjonale turistveger i Norge. Nå er resultatet av arkitektkonkurransen til Statens vegvesen, Turistvegprosjektet klart.

Statens vegvesen har lagt lista høyt for Turistvegprosjektet. Målet er å lage en turistattraksjon av høy internasjonal kvalitet som skal få flere turister til å feriere i Norge.18 Nasjonale turistveger fra Jæren i sørvest til Varanger i nordøst skal stå ferdige i 2016. Arbeidet langs vegene skal likevel ha kommet så langt at de kan skiltes og markedsføres som nasjonale turistveger allerede fra 2012. Kombinasjonen av storslått norsk natur og spenstig arkitektur har gitt turistvegprosjektet bred omtale i inn- og utland.

Vinnerutkastene i arkitektkonkurransen skal danne grunnlag for fire turistvegplasser i Persfjord/Varanger, Børra/Andøya, Eldhusøya/Atlanterhavsvegen og Hårr/Jæren.

Landskapsarkitekt Arne O. Moen og sivilarkitektene Per Kartvedt og Nils J. Mannsåker satt i den ene juryen. Landskapsarkitekt Torunn Hognestad, sivilarkitektene Ketil Kiran og Morten Løvseth utgjorde den andre juryen. Ved Torghatten vil Statens vegvesen gå ut med en ny arkitektkonkurranse for å få fram et forslag det skal jobbes videre med.

Sist vinter inviterte Statens vegvesen landets unge arkitekter til å presentere seg for Turistvegprosjektet. Prosjektet fikk nær 200 henvendelser. 148 kom gjennom det første nåløyet og fikk presentere seg for en egen vurderingsgruppe ledet av rektor Karl Otto Ellefsen ved Arkitekt- og designhøyskolen. Av disse ble 15 kandidater plukket ut til å lage hver sine forslag til de prestisjefylte oppdragene i turistvegprosjektet.

Vinnerne
Ghilardi+Hellsten arkitekter, Oslo, har utarbeidet forslaget langs Atlanterhavsvegen som juryen beskriver som besnærende enkelt. Arkitektfirmaet Morfeus står bak forslaget på Andøya. I Varanger er vinnerne arkitektfirmaet Moseng og Poulsen. På Jæren står samarbeidsgruppa Servo bak forslaget.

Vegvesenet har hele tiden lagt vekt på å finne fram til nye arkitekttalenter i arbeidet med å utvikle turistvegprosjektet. Kjente arkitekter som Jan Olav Jensen, Børre Skodvin og Carl Viggo Hølmebakk regner arbeidet de gjorde for turistvegene Sognefjellet og Strynefjellet som viktig for gjennombruddet som arkitekter. Flere turistvegarkitekter har fått flere høythengende priser for arbeidet i prosjektet.

Turistvegprosjektet

Turistvegprosjektet

03 februar 2008

Norman Foster er klar for et gigantisk prosjekt i Moskva. Det reier seg om underholdnings- og forretningssenteret Crystal Island rett sør for Moskva. Prosjektet er så digert at selv gigantomane russere ytrer en viss skepsis til hvilke konsekvenser dette vil få for Moskvas horisont.

Prosjektet omfatter 2,7 millioner kvadratmeterne og inkluderer et tårn på 450 meter. Toppen av tårnet er utformet som en glassnål på 300 meter, og gir klare assoisjoner til Eiffeltårnet.

I tillegg til et stort antall butikker i luksus-segmentet skal byen også tilby museer, teatre og kinoer. Dette skal sikre at Moskvas innbyggere tar turen hit.

At prosjektet er planlagt i nærheten av en park med noen Unesco-beskyttede kirker har opprørt mange:

- Dette er en alvorlig synd og vil ødelegge områdets historiske verdi, sier arkitekten Jurij Bocharov til Moscow Times.

Eiffelske ambisjoner

Fløybanen i Bergen blir ikke helt det samme etter å ha sett Hungerburgbahn i Innsbruck etter ombyggingen. Det hele tegnet av Zaha Hadid.

Banen ble åpnet på slutten av fjoråret, men vil være i drift hele året.

Banen har fire stasjoner som alle har forskjellig utforming, men med samme formspråk. Fasadene er bygget av elementer i herdet glass skilt med fuger i sort silikon.


The railway reflects the city’s continued commitment to the highest standards of architecture and pushes the boundaries of design and construction technology. These stations are the global benchmark for the use of double-curvature glass in construction.
Zaha Hadid


Alle foto: Tirol Werbung/Stefan Dauth



Mer om Hungerburgbahn i Wikipedia

Hungerburgbahn i Innsbruck

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism