25 november 2008

President i Norske Arkitekters Landsforbund (NAL) Jannike Hovland mener at mellom 400 og 600 arkitekter kan risikere å stå arbeidsledige i ved årsskiftet. Etter første kvartal i 2009 kan tallet være over tusen arbeidsledige.

- Det kan bli 20 prosent nedbemanning i Oslo ved årsskiftet, men vi regner med det kommer større nedgang andre steder også, sier Hovland.

- 600 arkitekter ledige ved årsskiftet - nyheter - Dagbladet.no

Hver fjerde arkitekt kan miste jobben

24 november 2008

Karen Helene Ulltveit-Moe står bak rapporten "Live and let die", der hun konkluderer med at store deler av svensk bilindustri er ikke liv laga. Skal man holde liv i den, går det utover noe annet, konstaterer Ulltveit-Moe.

Ulltveit-Moe påpeker at globaliseringen lenge har presset arbeidsintensiv industri i vesten. Hun har dermed liten tro på at slik industri vil overleve i land som Sverige og Norge.

DN.no - Gir Saab og Volvo "dødsdom"

Last ned rapporten

Gir Saab og Volvo "dødsdom"

22 november 2008

Russia Tower i Moskva skal etter planen nå en høyde på 612 meter når det blir ferdig. Bygget er tegnet av Foster & partners, og skulle bli Europas høyeste bygning. Nå forteller imidlertid mannen bak prosjektet, milliardæren Sjalva Tsjigirinskij, at prosjektet må utsettes.

Som denne videoen viser er det ikke noe å si på ambisjonene.



Ifølge VG.no sier Tsjigirinskij at han ikke har avsluttet prosjektet, men at det kun er satt på vent. Det er umulig å ferdigstille Russia Tower med den rådende økonomiske situasjonen.

Prosjektets hjemmeside
Wikipedia har også informasjon om prosjektet.

Russia Tower "på vent"

20 november 2008

Fløibanen i Bergen planla å bruke 90 millioner kroner på et opplevelsessenter i glass og tre på høyden bak det øvre stasjonsbygget. Senteret har vært omstridt, men Fylkesmannens miljøvernavdeling uttaler seg relativt diplomatisk. likevel er det ingen tvil om konklusjonen:

«Selve omfanget på nybygget og plassering i terrenget medfører store negative konsekvenser for natur og landskap /../ Ivaretakelse av dette verdifulle landskapselementet er viktig og bør /../ ha prioritet fremfor andre interesser», skriver Fylkesmannen, og peker på at Fløyen ved siden av Ulriken er det mest sentrale landskapselement i Bergen.

- I første omgang må vi ha et møte med Fylkesmannens miljøavdeling for å se hva som kan gjøres for å imøtekomme dem. Jeg mener det må være mulig å komme til enighet, sier Trond Amland, daglig leder i Fløibanen.

Kommunen skal si sin mening om reguleringsplanen senere. Innsigelse fra Fylkesmannen er imidlertid et klart varsel om at statens folk vil stanse det eksisterende planforslaget.

- Planen er på høring, og vi var forberedt på både positive og negative reaksjoner. Uansett ønsker ikke vi å presse igjennom noe. Dette skal jo være en positiv ting for byen. Da må vi ha et bygg som er godt likt av bergenserne, sier Amland.

Les mer i Bergens Tidende.

Nei til nybygg på Fløyen

Utviklingen av Bjørvika ble planlagt under ett, for å sikre helhet, effektiv arealbruk, gode byrom og klare standarder for kvalitet i utformingen av bebyggelsen. Alt dette blir synliggjort i brosjyre "Bjørvika - den nye byen i byen".

Hovedgrepet i byplanen for Bjørvika er de sju allmenningene, dvs. fotgjengerbaserte byrom, som enklest kan sammenlignes med en åpen hånd hvor fingrene strekker seg fra sjøen og inn mot den eksisterende byen. Allmenningene gjør sjøkanten direkte tilgjengelig for beboerne i bydelene bak. Elveløp åpnes og viker graves opp.

En sammenhengende, og i gjennomsnitt 20 meter bred, promenade langs sjøkanten sørger for sammenhengende gangareal i hele området. To nye fotgjengerbroer over sporområdet på Oslo S binder Bjørvika sammen med Grønland.

Boligene og rekreasjonsområdene plasseres nærmest fjorden. Hovedtyngden av boliger kommer i de østlige delene av området. De mer sammenhengende næringsområdene ligger i den vestlige delen, mot dagens sentrum, og de er trukket innover mot sporområdet og den nye stasjonsinngangen.

Vest for Akerselva blir utbyggingen en utvidelse av dagens sentrum med ny og allerede etablert nærings- og kulturvirksomhet. Den begrensede utbyggingen vest for Operaallmenningen blir tilpasset Kvadraturens historiske kvaliteter.

Gatenettet videreføres gjennom Bjørvika. Operaen er en sentral kulturattraksjon. Utformingen av operabyggets nære omgivelser er ikke avklart, men det planlegges at Deichmanske bibliotek skal innpasses her.

Bispevika blir den sentrale og mest urbane delen. Der bindes de øst-vestgående og nord-sydgående gate- og byrom sammen. Området blir kompakt, med høy utnyttelse og tett bystruktur. Det får boliger og kontor, med butikker, kafeer og andre publikumsfunksjoner på gatenivå. Bebyggelsen blir høyest i nord mot sporområdet på Oslo S, og trappes ned sydover mot fjorden. På Paulsenkaia, utstikkeren øst for Akerselva, er det rom for kultur. Her planlegges Munch-museet plassert, muligens også andre publikumsattraksjoner.

Middelalderparken er det historiske tyngdepunktet. Parken viser rester etter middelalderens Oslo, blant annet hvor den gamle strandlinjen gikk. Den skal videreutvikles som kulturminne og for rekreasjon som en del av et større Middelaldersenter. Forbindelsen mellom Gamle Oslo/Gamlebyen og fjorden og mer sentrale deler av byen blir betydelig forbedret. Det viktigste bygget blir Universitetets Kulturhistoriske Museum. som planlegges ved parken.

Sørengutstikkeren, Lohavn og Grønlia blir boligbydeler med variert boligsammensetning og med tilhørende offentlige og private servicetilbud. Område har gode solforhold og nær kontakt med vannet. Ytterst på Sørengutstikkeren anlegges en maritim park. På Grønlia er det foreslått bebyggelse både på land og i vannet. Lengst sør på Grønlia skal det legges til rette for et anlegg med publikumsfunksjoner på bryggekanten.

Bjørvika - den nye byen i byen

19 november 2008

For første gang i Norge kan vi presentere tall for havnivåstigning langs norskekysten. Tidligere har vi hatt tall for den globale stigningen, men det har vært lite data om hvordan dette vil påvirke norskekysten. Bjerknessenteret har på oppdrag fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), som er sekretariat for Klimatilpasning Norge, utarbeidet rapporten.

Det knytter seg fortsatt stor usikkerhet til den globale havnivåøkningen. De siste satelittmålingene viser en økning på vel 3 mm i året (IPCC 2007), mens det i perioden 1891 til 1990 i gjennomsnitt har vært en økning på ca. 1,4 mm i året. Mange av modellene som er utarbeidet gir imidlertid for lav havnivåstigning sammenlignet med det som faktisk er observert.

Hvordan måles havnivået?
Dersom man tar utgangspunkt i et fast punkt på land, og skal beskrive endringer i havnivået i forhold til dette, kalles dette endringer i relativt havnivå. For å finne denne endringen må man både ta hensyn til endring i globalt havnivå, og landheving på det aktuelle stedet. Det er disse endringene som er interessante hvis man ønsker å finne ut hvordan havnivået vil komme til å endre seg framover, for eksempel ved en norsk kystby.

Økt stormflo på grunn av økt stormaktivitet, har også betydning for havnivåøkningen. Stormflo opptrer enkelte ganger når det ved høyeste springflo i tillegg er lavt lufttrykk og sterk pålandsvind som fører til oppstuving av vannmasser langs kysten. Dette værfenomenet kan i teorien medføre en havnivåstigning på opp mot én meter. Til rapporten er det hentet data om stormflo fra 23 primærhavner i Norge der det er gjort måleserier av flo og fjære langt tilbake i tid, i tillegg til at det finnes en rekke sekundærhavner hvor det er gjort kortere måleserier. Det antas at usikkerheten i forhold til disse dataene ikke utgjør noen stor feilkilde.

Usikkerheter
Fordi det er knyttet stor usikkerhet til dataene både hva gjelder framtidig havstigning og landhevingsdataene, er dette tatt med i beregningene som ligger til grunn for dataene i rapporten. Alle verdier i hovedtabellen, er imidlertid oppgitt som middelverdien av havstigning og stormflo.

Du kan laste ned hele rapporten her

w w w . d s b . n o

Havnivåstigning i Norge

Think skal utvikle morgendagens bilinteriør. Med seg på laget har de prestisjetunge Royal College of Art i London.

Designsjef i Think, Katinka von der Lippe, har store forventninger til prosjektet.

- Vi håper å få resultater som vi kan benytte i vår egen produktutvikling, det være seg konkrete løsninger eller mer konseptuelle ideer som kan brukes videre. Forhåpentligvis vil prosjektet hjelpe oss å ta et nytt skritt i retning morgendagens bil, sier von der Lippe.

Fra i høst og til og med september 2009 skal den sveitsiske designeren Filip Krnja se på helt nye konsepter for utvikling av interiøret i fremtidens Think-bil. Sveitseren er håndplukket til prosjektet fra skolens avdeling for bildesign, som regnes som verdensledende på sitt felt.

- Cockpiten i dagens biler har ikke endret seg nevneverdig siden 1950-tallet. Faktisk stammer mye av strukturen helt tilbake til noen av de første bilene i begynnelsen av forrige århundre. Det er en hel del etablerte sannheter om hvordan innsiden av en bil må være, som vi nå skal utfordre, forteller designforsker og innovasjonsleder ved Helen Hamlyn Centre Royal College of Art, Rama Gheerawo.

- Bilen er det eneste helt private rommet mange av oss har. Vi deler boligen med familien og kontoret med kollegene. Vi både jobber, snakker, spiser og drikker, lytter til musikk og kobler av i bilen. Bilen er det eneste stedet der alt skjer på dine premisser - i alle fall på innsiden, påpeker Gheerawo.

Designdirektør Katinka von der Lippe i Think mener Helen Hamlyn Centre er en spennende samarbeidspartner for den norske bilprodusenten.

- Bilindustrien står foran to store endringer. Den ene endringen er skiftet fra forbrennings- til elektrisitetsmotor, den andre er en orientering mot brukeren. Think er et internasjonalt produkt, mens Norge er et ganske lite marked. Derfor er det viktig at vi jobber ut fra et internasjonalt perspektiv. Til det trenger vi partnere med bred og internasjonal kompetanse, og vi synes Helen Hamlyn Centres innfallsvinkel er svært interessant, sier hun.

Gheerawo roser den norske elbilprodusenten for å våge å være nyskapende og annerledes i en erkekonservativ bransje.

- De kulturelle verdiene som ligger i bilen er stort sett uutforsket. Think er et uavhengig selskap som står friere til å tenke nytt. Think har en alle tiders mulighet til å ta lederskap i bilindustrien ved å flytte designtenkingen rundt fremtidens biler mot brukerens behov i et videre perspektiv. Lykkes Think, vil de samtidig sende sterke signaler til resten av bilindustrien, mener Gheerawo.

Think vil revolusjonere bildesign - Norsk Designråd

Think vil revolusjonere bildesign

12 november 2008

Ifølge en pressemelding skal tillegget til Google Earth inneholde mer enn 6700 historiske bygninger, hvorav elleve byggverk, inkludert Colosseum, presenteres i detalj. Den tredimensjonale modellen inneholder også utfyllende tekstinformasjon skrevet av historikere



Prosjektet har blitt utviklet i samarbeid med Past Perfect Productions og UCLA.

Mer informasjon på denne siden.

Oldtidens Roma i 3D

11 november 2008

Finanskrisen påvirker selskapenes evne til å satse på utvikling av solenergi, men analysesjef James Hines i Gartner Research mener Barack Obamas New Energy for America-plan kan virke positivt på den amerikanske solindustrien.

Obamas plan innebærer krav om at ti prosent av elektrisiteten som brukes i USA kommer fra fornybare energikilder innen 2012. For å oppnå det må myndighetene investere 150 milliarder dollar over ti år på blant annet forskning, utvidet skattelette og andre tiltak som skal øke selskapenes intensiver til å redusere utslipp av drivhusgass.

- Etterspørsel etter solarenergi er fortsatt avhengig av offentlig subsidiering fordi det koster mer å produsere enn den vanlige formen man genererer elektrisitet på. Den nye administrasjonen kan imidlertid bidra til å tilskynde investeringer i solarenergiprosjekter, hvis den lykkes med å implementere noen av planene sine, skriver Hines.

Kravet om ti prosent fornybar energi kan bli vedtatt allerede i 2009, noe som vil føre til kraftig oppgang i den amerikanske solenergietterspørselen. Forslaget om skattelette må trolig vente til økonomien er på fote igjen.

DN.no - Solenergi tynget av kredittproblemer

Usikkert for solenergi

10 november 2008

Norge har de aller beste forutsetninger for å produsere bølgekraft. En lang kyst og teknologimiljøer med omfattende erfaring i å utvikle maritime konstruksjoner burde være en bra kombinasjon

På 1980-tallet ble det bygget to demonstrasjonsanlegg på Toftestallen, på Turøy utenfor Bergen. Det ene anlegget ble bygget av Kværner i 1985. Dette anlegget baserte seg på at bølgebevelsene ble overført til en luftsøyle inne i et vertikalt rør - et såkalt Oscillating Wave Column (OWC) system. Luftstrømmen ble så brukt til å drive en Wells turbin, en metode som minner om den løsningen som er valgt for et anlegg på Pico, Azorene.


Kværners anlegg sto ved det blå merket på bildet, mens restene av Norwaves anlegg er lett synlig - Se større utsnitt

Kværners hadde en gjennomsnitlig effekt på 500 kW og var i drift fra 1985 til 1988 da anlegget ble ødelagt under en kraftig storm.

Det andre anlegget på Turøy, TAPCHAN (TAPered CHANnel), ble bygd i 1986 av firmaet Norwave. Konseptet var basert på at bølgene ble presset opp gjennom en kileformet renne, slik at vannet havnet i et bassent 3 meter over havflaten. Denne høydeforskjellen ble utnyttet ved å slippe vannet ut gjennom en turbin. Tanken var at dette anlegget skulle tjene som modell for tilsvarende anlegg i den tredje verden. Også dette anlegget hadde en effekt på 500kW og var i drift fra 1987 til 1991. Anlegget ble ødelagt i forbindelse med utvidelsesarbeider som ikke ble sluttført (BT.no).

Norske teknologimiljøer har utviklet en rekke prosjekter, noen av dem svært lovende. Utviklingen synes imidlertid å ha stoppet opp, og vi er i ferd med å bli hentet inn av andre land. Vi skal ikke lenger en utenfor kysten av Cornwall for å finne eksempler på det. Her har briteneetablert testsenteret Wave Hub, der det Fred Olsen-eid selskapet Fobox er involvert:

- Vi vil gjerne fortsette utviklingen av vår teknologi i Norge, men kan av forretningsmessige årsaker slik forholdene er nå, ikke unngå å legge virksomheten til Storbritannia, sier prosjektleder Tore Gulli i Fobox.

Foxboxs pongtongbaserte «bølgekraftplattform» regnes som et av de aller mest lovende bølgekraftteknologiene, og de er ett av fire selskaper som på invitasjon fra britene deltar på Wave Hub.

Pelamin Wave Power er også et selskap som synes å ha kommet langt med sin teknologi:



Kraftløs bølgekraft - Teknologi og Verkstedindustri�

Får vi nye initiativ for bølgekraft?

09 november 2008

40 ledende arkitektkontor fra 16 forskjellige land var nylig i Oslo på befaring av tomtene der nye Munch-museet med Stenersen-samlingen og nye Deichmanske bibliotek skal ligge. Det er startskuddet for konkurransen om de to byggene som representerer to og en halv gang den nye Operaen i omfang.

Arkitektene blir gjort kjent med premissene for byggingen av nye Munch-museet med Stenersen-samlingen og nye Deichmanske bibliotek. I tillegg ble det arrangert en befaring av tomtene.

- Nå går startskuddet for den største kultursatsingen i Oslo på flere generasjoner, dette har betydning for alle i byen. Med dette følger vi opp ord med handling og jeg er stolt over at så mange arkitekter vil bidra til å skape en helt ny kulturbydel i Bjørvika, sier Torger Ødegaard, byråd for kultur og utdanning i Oslo kommune.

Arkitektene kommer fra alle verdenshjørner, og inkluderer personer som Joshua Prince-Ramus fra Rex Architecture i New York, Alejandro Zaera Polo fra Foreign Office i London og Juan Herreros fra Abalos Herreros i Madrid, i tillegg til blant annet Snøhetta, Kristin Jarmund og 70˚N fra Norge.

Til sammen 380 arkitektkontor fra 16 land meldte sin interesse for å delta i de to arkitektkonkurransene. Av disse ble 20 arkitektkontor prekvalifisert til å delta, mens ytterligere 20 ble direkte invitert til å delta, fordelt på de to konkurransene. Totalt er det 40 arkitektkontor som tegner sine forslag til det nye Bjørvika. Fristen for innlevering av utkastene er i slutten av februar, og før sommeren skal en vinner i hver konkurranse kåres.

AVSPARK FOR NYE MUNCH-MUSEET OG DEICHMAN - Kulturmeglerne

Avspark for arkitekturkonkurranse i Bjørvika

06 november 2008

Schibsted-konsernet har lansert en 3D-karttjeneste på Finn, Sesam, Aftenposten og VG. Løsningen gjør det mulig å "bevege" seg rundt i et tredimensjonalt Oslo og se byen både fra gateplan og luften. Det er ikke vanskelig å se for seg hvordan slike karttjenester åpne for en rekke nye anvendelser knyttet til planleggingsarbeid.

Ifølge pressemeldingen skal de være mulig integrere egne modeller i 3D-visningen. Det er imidelrtid ikke informasjon om dette er en mulighet som også blir tilgjengelig for enkeltbrukere, slik det gjøres i f eks Google Earth.



Kontrakten med Schibsted-konsernet er det første kommersielle resultatet av et tett teknologisamarbeid mellom myVR Software og svenske C3 Technologies (en spinoff av Saab) - et omfattende utviklingsprosjekt støttet av Innovasjon Norge.

Løsningen er basert C3s helt spesielle programvare, som bygger opp en 3D-modell basert på kartdata og flyfoto, og myVRs teknologi for å distribuere store 3D-modeller over nettet. Selv store 3D-modeller lar seg interaktivt vise på standard PC-er med ordinær internettilkobling.

C3s løsning er basert på flyfotoer som tas fra flere vinkler, og som settes sammen automatisk og dynamisk, slik at alle fasader av bygninger kommer fotorealistisk frem i 3D. myVR kombinerer så disse dataene med tradisjonelle 3D kartdata fra Norkart slik at man får en unik 3D-modell over hele Norge.

Patentert teknologi
myVR Software på sin side, har utviklet en patentert teknologi for streaming og visning av massive 3D VR-modeller over nettet. Den tredelte myVR-løsningen utfører automatisk konvertering og eksport av 3D-modellen til en flerbruker streamingserver som gir interaktiv tilgang til modellen over nettet ved hjelp av myVR Map View. Visningsprogrammet er en hurtig renderingmotor som brukeren fritt laster ned til sin PC, der selve bildebehandlingen foregår. Pga. den patenterte komprimeringen og modellrekonstruksjonen blir det svært lite data som overføres. Serveren sender over kun de data man trenger til en hver tid og justerer datamengden automatisk til grafikkapasiteten i PC-en man benytter. Dermed kan til og med relativt trege internettilkoblinger benyttes.

Uante muligheter

myVR håndterer også multiple datakilder i 3D-modellene, som audio, video, flash, bilder med mer. Det gir uante muligheter. Eksempelvis ifm. eiendomsutvikling og boligsalg, ved å legge inn levende reklame på bygninger i bymodellen. Eller som sightseeing-verktøy…

I starten er det 3D-modeller basert på C3, Autodesk 3ds Max, Maya, Cinema 3D, Google SketchUp og Norkart som støttes.

Med basis i kartgrunnlag fra Norkart er det Oslo som får gleden av å være først ut som 3D-tilbud i den nye karttjenesten. Planen er imidlertid at alle de 10 største byene i landet en etter en så skal gjøres tilgjengelig på samme måten.

For å se den nye 3D kartløsningen "live", gå til: http://kart.sesam.no/3d/

Avansert 3D-modell gir muligheter for planleggere

04 november 2008

Edvard Munchs eget sengeteppe er gjenskapt i form av fasadebekledning på den nye sikkerhetsslusen på Munchmuseet. Slusen med stålforsterkede porter øker sikkerheten når kunstverk skal fraktes inn eller ut av museet og er det siste av flere omfattende sikkerhetstiltak.

Sengeteppet - med karakteristiske røde og sorte striper - er ett av hovedelementene i Munchs mest berømte selvportrett "Mellom klokken og sengen".

Ideen bak å hente inspirasjon fra Munchs kunst kom fra arkitekten. Den ble videreutviklet gjennom en tett dialog mellom museets kunstfaglige ekspertise og ledelse og Omsorgsbygg som kommunal byggherre. Sengeteppet eies av Munchmuseet og har vært hentet fram fra sikker oppbevaring for å sikre riktige nyanser i fasaden.

Sikkerhetsslusen ligger ved museets østre del, grensende til boligområder og er godt synlig fra veien for alle kjørende til Munchmuseets hovedinngang. Slusen er også synlig fra gangstien som går mellom to av byens mest populære parker, Tøyenparke og Botanisk hage. Dette er et område der kommunen har brukt betydelige midler for å oppgradere ytre miljøkvaliteter. Det har derfor vært et poeng å sikre høy estetisk kvalitet på tilbygget.

omsorgsbygg.oslo.kommune.no

Inspirert av Munchs sengeteppe

Helmut Newtons bok Sumo ble nylig utsolgt fra forlaget. For de som fremdeles ønsker å sikre seg en gigiantbok kan New York vise deg å være et godt alternativ. Boken er på 765 sider, inneholder mer enn 1500 bilder og veier 12 kilo. Den er designet med et skyskraper-look, i stil med byen den er en hyllest til.


Her er det tema for enhver smak, alt fra historie, arkitektur, design, kunst og mote til musikk, film, dans og sport. Den inneholder berømte fotografier av byen tatt av kjente fotografer som Annie Leibovitz, Helmut Newton, Patrick Demarchelier og David Baily.

Boken kommer selvsagt i begrenset opplag - den mest eksklusive og omfattende utgaven begrenser seg til 100 kopier og en prislapp på 15.000 dollar. Totalopplaget er på 1000 eksemplarer.


D2.no - 12 kilo New York

12 kilo New York

01 november 2008

Verdens første privateide "flyplass" for romskip, Virgins Spaceport America, bygges i New Mexico, USA. Bygningen er designet av Norman Foster i samarbeid med det amerikanske ingeniørfirmaet URS Corporation.

Spaceport America vil blir base for kommersielle turer i rommet, og skal etter den opprinnelige planen stå ferdig i løpet av 2009.

Prisen for bygningene er rundt 180 millioner kroner, og tanken er at selve terminalen skal være svært miljøvennlig. Norman Foster har uttalt at terminalen vil "sette en miljømessig bra standard for andre romskipsterminaler i fremtiden", men nå spørs det jo hvor kange slike romskipsterminaler det blir...



Virgin Galactic vil gjøre private romreiser tilgjengelig for "alle". Skjønt noen allmen forlystelse blir neppe dette. Billetten kommer nemlig på 200 000 dollar.



Byggingen er godt i gang:



Virgingalactic.com

Spaceport America

Nå spørs det om finanskrisen setter en stopper for The Shard. Vi får kose oss med denne videoen.



shardlondonbridge.com

The Shard, London

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism