31 desember 2008

Nyttårsutfordring består i at jeg har begynt å oversette Googles energiplan for 2030, noe jeg endte opp med etter å ha sett denne videoen. Dokumentet inneholder mye interessant, og kan med fordel leses på engelsk. Jeg ser imidlertid for meg at mange av perspektivene kan få større spredning dersom de finnes på norsk.

Hvorfor begynne med dette? Jo, mange av de synspunktene som kommer frem i dokumentet, og de beregningene som ligger til grunn, deles trolig av den kommende amerikanske regjering. Mye av dette kommer man til å gå i gang med, og jeg tror/håper at man vil lykkes. Målet er å redusere behovet for fossilt brennstoff dramatisk i løpet av de neste 22 21 årene. For oss her hjemme gjelder det å følge med i timen, og henge seg på...

Dokumentet på Google documents.

Dokumentet er automatisk oversatt og inneholder nå både engelsk originaltekst og en foreløpig norsk oversettelse (som må sjekkes). Jeg jobber meg gjennom dokumentet når jeg har tid, men er takknemlig for bidrag og kommentarer. Rediger gjerne teksten dersom du har litt tid til overs, og send utfordringen videre.

Resultatet deles med en CC-BY-lisens på samme måte som den originale teksten.

Besparelser og vindenergi regnes som de største positive bidragsyterne. Bølgenergi er imidlertid ikke nevnt:



Salg av konvensjonelle biler forsvinner nesten innen 2020, men den desidert største veksten blir innen plug-in-hybrider:



Bilparken vil fremdeles ha relativt mange konvensjonelle biler i 2020, men disse kan relativt raskt fases ut i de påfølgende årene:



Tallene som nok vil friste Obama:

En nyttårsutfordring!

22 desember 2008

70°N arkitektur og Dahl & Uhre arkitekter gikk sammen og produserte vinnerprosjektet «Excentral park - Edge dynamics», et konsept dommerkomiteen beskriver som «et originalt og inspirerende forslag på en utviklingsstruktur og strategi». De norske arkitektene deler førsteplassen med de to firmaene Polyfone og Cobe, Sleth, Rambøll, begge fra København. De to norske arkitektfirmaene vant i konkurranse med 179 andre forslag fra hele verden.

Det ajtuelle området, Nordhavnen i København, beskrives som Skandinavias mest ambisiøse utviklingsprosjekt. Her skal det utvikles en ny bydel med 40.000 innbyggere, 40.000 arbeidsplasser og 40.000 boliger.

- Mye av forarbeidet ble allerede gjort med vårt forrige prosjekt. I april 2008 vant vi førsteprisen i idékonkurransen om «Øresunds-regionen 2040», hvor man skulle lage en innsirkling av hele Øresundsmetropolens mulige fremtider. Her gjorde vi en rekke oppdagelser som nå er konkretisert inn i «Excentral park - Edge dynamics», sier professor i urbanisme ved AHO og arkitekt ved Dahl & Uhre, Knut Eirik Dahl, til Aftenposten.

Vinnerene får utvikle sine konsepter videre, med 300000 i produksjonsmidler fra København kommune og By & Havn. Målet er å stille ut de endelige vinnerforslagene under FNs klimatoppmøte i København i desember 2009 som «de mest visjonære og nyskapende bud på å skape en fremtidig byutvikling.» Den endelige vinneren kåres i midten av mars.

Norske Asplan Viak havnet på en delt tredjeplass med et bidrag som presenterer en strategisk byutviklingsplan som introduserer omfattende transformasjon, samtidig som den bevarer og bygger eksisterende aktiviteter og kvaliteter.

Aftenposten.no.

Tromsøarkitekter vant stort prosjekt i København

Trondheim kommunes byggeskikkpris for 2008 går til et av kommunens egne bygg. Prisen er en heder til aktørene representert ved arkitekt og landskapsarkitekt og en anerkjennelse til skolens ansatte og elever. I fellesskap har de skapt en moderne skole og et vakkert og mangfoldig nærmiljøanlegg, som byen virkelig kan være stolt av.

Byåsen skole ble grunnlagt i 1863, og var i mange år en av landets største barneskoler. På det meste hadde skolen i skoleåret 1969/70 1564 elever. I dag har skolen i overkant av 600 elever.

Byåsen skole er i dag en baseskole med undervisningsarealer som ivaretar forskjellige former for undervisning og gruppestørrelser. En stor del av skolen kan leies ut for åimøtekomme nærmiljøets behov for lokaler.Planene for skolens utearealer er utformet gjennom en tett dialog med brukerne. Det har gitt en skolegård med et mangfold av aktivitetsmuligheter.

Det meste av den gamle skolen på Byåsen ble revet, men den sentralt plasserte "Nyskolen" eller "Fjøset" fra 1930 og "Festsalen", som er et tilbygg fra 1965, står igjen."Fjøset" er tatt i bruk av Musikk- og kulturskolen og "Festsalen" er bygget om og rommer svømmehall, flerbrukssal med mulighet for musikk- og sceneaktiviteter, samt mindre øvingsrom for musikkskolen. I tillegg er det tilflyttet en skolestue fra Steinaunet som tilsvarer den første Byåsen-skolen fra 1863. Denne benyttes som museum og vitner, sammen med Fjøset og Festsalen, om skolens snart 150-årige historie.

Juryen er imponert over resultatet. Det helhetlige grepet som er gjort på Byåsen skole er et eksempel til etterfølgelse. Skolen har blitt et innbydende og tilgjengelig nærmiljøanlegg og et bydelssentrum som oppfordrer mange og forskjellige grupper til å bruke skoleområdet også i helger og etter skoletid.

Anlegget tilfredsstiller alle krav til miljøvennlige løsninger og universell utforming i den mest vide fortolkning av begrepet. Skolens bygninger preges av solide, varige og vakre løsninger både i innvendig og utvendig materialbruk. Bygningene er fargesatt på en spennende måte, eksisterende bygningsmasse er kreativt gjenbrukt, og anlegget er utsmykket med mye flott kunst.

Juryen vil spesielt framheve uteområdet og landskapsarkitekturen. I utgangspunktet har tomten for lite uteareal i forhold til veiledende normer, men skolegården har blitt imponerende mangfoldig, og åpner for både stille, intime soner og store felles opplevelser. Det innbyr til fysisk utfoldelse, lek og spill, refleksjon, og kontakt med naturen, og gir en rik opplevelse av historie, kunst og kultur.

Juryen har i år også valgt å gi hederlig omtale til et annet av byens nye skolebygg. Nardo skole imponerer med sine dristige, nyskapende og ambisiøse løsninger i forhold til energisparing. Bygningen har et energiforbruk som nærmer seg halvparten av dagens krav i plan- og bygningsloven. Dette er gjort uten at det går på bekostning av verken utseende eller krav til mye dagslys. Skolen har spennende løsninger i massivtre, og har blitt et vakkert og helhetlig anlegg som passer godt inn i sine omgivelser.

Trondheim kommune - Byggeskikkprisen 2008

Trondheim kommune byggeskikkpris 2008

21 desember 2008


Thinks konkurrenter kommer på løpende bånd, men de fleste satser på fleksible kombinasjonsløsninger, som plug-in-hybriden Honda Insight (bildet). Om Think Ox noen gang kommer i produksjon vil den møte sterk konkurranse.
Det blir gjort et poeng av at så godt som alle komponentene som Think benytter er produsert i utlandet. Dette er imidlertid et temmelig dårlig poeng. Hvilke av Apples produkter lages for eksempel i USA? Et moderne industriprodukt er ikke summen av delene, men består i hovedsak av kunnskap om hvordan delene settes sammen til et best mulig produkt.

Think er imidlertid i trøbbel, og det er vel de færreste som virkelig tror at vi skal kunne konkurrere på serieproduksjon av el-biler i Norge. Samtidig som dette en tid for nyskapninger er Thinks sjanse som "masse-produsent" trolig forbi. Det betyr imidlertid ikke at det er dumt å bruke penger på Think, men det er kanskje like greit å begynne å forberede seg på fremtidens nisjemarkeder. Kanskje er nettopp budbil og yrkesbilnisjen der man har best sjanse for å lykkes, noe som krever en produksjonslinje som kan levere et stort antall varianter basert på den samme plattformen. Det bør være mulig å bli en vinner på "skreddersøm", samtidig som man nærmest er dømt til å tape i massemarkedet.

Massemarkedet blir kanskje tatt av biler som dette, skjønt det spørs om det blir noen helt andre enn GM som er fremtidens vinnere:



Tesla ser ut til å lede teknologikappløpet på elbilfronten (Tesla bygges forresten i England, men regnes likevel som amerikansk). Tesla har allerede sin toseter på markedet (dog er det kun levert drøyt 100 biler), og de har en firedørs familiebil på tegnebrettet. Interessant nok blir denne bilen produsert av et firma eid av en som har sin erfaring av IT-bransjen.

Her forteller Elon Musk om sine planer for fremtiden, blant annet den tredje planlagte modellen, til under 30.000 dollar og med sikte på å produsere flere hundre tusen biler i året:



Japanerne melder seg på, det gjør kineserne også. Europeiske bilprodusenter skjønner også hvor det bærer. Massemarkedet ligger imidlertid i plug-in-hybrider, biler som er anvendbare som bil nummer én, ikke som et alibi i tillegg til bensinslukeren.

Fremtiden blir uansett tøff i massemarkedet for el-biler. Think får håpe at man kan selge kompetanse, samtidig som man allierer seg med partnere som kan pushe fullt ferdige biler.



Think Ox ser flott ut, men klarer man å omsette dette til en virkelig bil?

Etter Think!

Mens GMs Chevy Volt og neste-generasjon av Toyotas Prius er ett til to år unna serieproduksjon, har kinesiske BYD (Build Your Dreams) allerede kommet i gang med produksjonen av BYD F3 DM.

Bilen kan komme til Norge i løpet av 2009, men det forutsetter at norske myndigheter kommer frem til hvordan plug-in-hybrider skal behandles avgiftsmessig. Elbiler er i dag fritatt for avgifter og moms, mens hybridbiler som for eksempel Toyota Prius, har et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren.

Spørsmålet er derfor om avgiftssystemet vil ta hensyn til at plug-in-hybridene i hovedsak er elbiler med potensial for drahjelp fra en forbrenningsmotor.

BYD er i utgangspunktet en batteriprodusent, men kjøpte en bilfabrikk for seks år siden. Fortsatt driver selskapet med 90 prosent elektronikk, noe som kan vise seg å være en fordel i et fremtidkig bilmarked som vil handle om optimalisering av batteri- og datateknologi.

BYD benytter seg av jernfosfatbaserte litium-ionebatterier, katoden er LiFePO4, i det de kaller «ferrous-teknologi». F3 DM utstyres med 100 3,3-voltsbatterier, noe som skal holde til en rekkevidde på cirka 100 kilometer. Produsenten lover at batteriene skal holde til 2.000 ladinger eller 160.000 kilometer.I tillegg utstyres bilen med en bensinmotor på én liter.

tu.no - Drømmebilen er her - Teknisk Ukeblad

Første plug-in-hybrid i produksjon

17 desember 2008

Barack Obama har utpekt Steven Chu som sin energiminister. Chu er nobelprisvinner i fysikk og leder for Lawrence Berkeley National Laboratory, der han blant annet har gått i bresjen for alternativ, fossilfri energi.

- Dette er eit spennande val. Det er eit signal om at Obama ønskjer å satse på vitskapeleg baserte råd når hans administrasjon skal stable på beina ein ny energipolitikk. Obama sa sjølv dette i samband med utnemninga av Chu, sier CICERO-forsker Guri Bang i et intervju på NRK-programmet Verdt å vite.

Obama har signalisert at han ønsker å kutte klimagassutslipp kraftig fram mot 2050. Dette skal blant annet skje gjennom en storstilt satsing på fornybar energi.

- Medan Bush har fokusert på nye og betre kjernekraftverk og reinsing av utslepp frå kolkraftverk, ser det no ut til at Obama vil fokusere på fornybar energi og lavutsleppsteknologi. Han ønskjer å satse på grøne arbeidsplassar og meiner at fornybar energiutvikling er ein måte å få til dette på, sier Bang.

Obama satsar på vitskap - CICERO

Obama med vitenskapsmann som miljøminister

16 desember 2008

Enova har gitt tilsagn om støtte til Jæren Energi AS sitt vindkraftanlegg på Høg- Jæren, og utvidelsen av Kvalheim Kraft sitt vindkraftanlegg på Mehuken. Til sammen er det bevilget 445 millioner kroner i denne utlysningsrunden, noe som vil gi i underkant av 300 GWh ny vindkraft.

- Dette er et viktig skritt på veien for å realisere en norsk vindkraftsatsing og å nå Enovas mål om utbygging av 3 TWh vindkraft innen 2010. Ut i fra Enovas kriterier er Høg-Jæren og Mehuken vurdert som de beste alternativene. Disse prosjektene får støtte fordi de gir mest energi for pengene, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova SF. Jæren Energi har fått tilsagn om støtte på 352 millioner kroner og Kvalheim Kraft har fått tilsagn om støtte på 93 millioner kroner.

Ulike vindparker varierer sterkt i lønnsomhet. Skal det store potensialet for vindkraft i Norge utløses er man avhengig av å utvikle de rimeligste og mest kostnadseffektive utbyggingene.

- De to vindparkene som får støtte i denne omgangen krever betydelig mindre støtte enn de neste som stod på rangeringslista. Per dags dato fremstår vindkraft som kostnadskrevende, men vi har tro på at kostnadene vil gå ned allerede ved neste utlysningsrunde. Det forutsetter imidlertid at flere får endelig konsesjon, slik at vi får større konkurranse blant søkerne, sier Nakstad.

Norge har per i dag 1,1 TWh vindkraft og med denne tildelingen vil dette øke til 1,368 TWh. Enova skal bidra til å utvikle det norske vindkraftmarkedet ved å kontraktfeste utbygging av 3 TWh vindkraft innen 2010.

-Samtidig som dette er en god start går den norske vindkraftsatsningen inn i en avgjørende fase de kommende årene. Det er begrenset rom for videre støtte til vindkraft innenfor Enovas økonomiske ramme etter 2010. Enova mener derfor at det haster med å avklare hvilke rammebetingelser som skal gjelde for norsk vindkraft etter 2010, sier Nakstad.

Link til informasjon om prosjektene: http://www.enova.no/vindkampanje/

445 millioner kr til vindkraft i Rogaland og Sogn og Fjordane (Enova SF)

445 millioner kr til vindkraft

15 desember 2008

NVE og Enova mener det er mulig å realisere om lag 20 TWh ny vindkraft innen 2025, viser en ny mulighetsstudie. Vurderingen av hva som teknisk lar seg realisere er gjort med utgangspunkt i eksisterende ledig kapasitet i sentralnettet, i tillegg til Statnetts planlagte nettforsterkninger.

Dersom en forutsetter at det bygges ut totalt 7000 MW vindkraft (ca 20 TWh) innen 2025, vil utbyggingskostnaden være på nærmere 106 milliarder kroner. Enova regner med at det vil være nødvendig å avsette om lag 29 milliarder kroner i støtte med en utbygging av dette omfanget.

7000 MW tilsvarer cirka 30 prosent av vindkraftplanene som NVE nå har til behandling.

- Dette store antallet søknader bidrar til et unødig høyt konfliktnivå. NVE vil derfor prioritere behandlingen av de gode vindkraftprosjektene, uttaler avdelingsdirektør Rune Flatby.

Les mulighetsstudien for landbasert vindkraft 2015 og 2025 her.

NVE : Vindkraft kan bidra med mer enn ti prosent av det norske el-forbruket i 2025

Vindkraft kan dekke 10% av norsk el-forbruk i 2025

Think har bedriften sendt ut permitteringsvarsel til de ansatte etter at selskapet har kommet i akutt pengenød. man håper imidlertid på å ta opp igjen produksjonen etter jul, og vil sette sammen biler med de delene de har på lager.

Fabrikken setter nå sin lit til at investorene vil komme etter den berammede krisepakken fra regjeringen som er ventet i januar. Think-direktøren la ikke skjul på at han håper mer hjelp fra den norske regjeringen.

- Vi trenger mellom 100 og 200 millioner kroner. Uten hjelp fra regjeringen vil det bli veldig vanskelig å fortsette driften, sier han.

Under ettermiddagens pressekonferanse sa Think-direktøren at bilmarkedet er usikkert, og at det kjapt kan snu seg.

Stanser produksjonen

Think! stanser produksjonen

14 desember 2008

Videoen viser hvordan det artet seg da store deler av Venezia nylig sto under vann.



Byen er i ferd med å synke i havet, men nå håper man at milliardprosjektet «Moses» kan løse problemet. Prosjektet består av 79 stålplater, 20 meter brede og opptil 30 meter høye, som skal plasseres utenfor de tre innløpene til lagunen.


Vis større kart

Ifølge VG er «Prosjekt Moses» beregnet til å koste 4,3 milliarder euro, og det skal være ferdigstilt i 2014.

Bilder fra den siste flommen.

Venice in Peril.

Moses skal redde Venezia

Dokumentet oppdateres etter hvert som jeg får oversatt originalen.



Sammendrag


Akkurat nå har vi en reell mulighet til å endre vår økonomi fra en som er basert på fossilt brensel til en som i stor grad er basert på ren energi. Teknologi og kunnskap for å oppnå dette finnes eller er under utvikling. Vi kan etablere en helt ny industri og skape millioner av nye arbeidsplasser. Vi kan kutte energikostnader, både knyttet til transport og bygninger. Vi kan forbedre vår nasjonale sikkerhet. Og vi kan ha en positiv innvirkning på klimaendringene. Med sterkt lederskap vil vi kunne gjennomføre en aggressiv, men realistisk tidsplan og en tilnærming som forskyver kostnader og gir reelle økonomiske gevinster.

Energi-teamet hos Google har analysere hvordan vi kan oppnå kraftige reduksjoner i bruken av fossilt brensel innen 2030. Våre forslag - "Clean Energy 2030" - viser hvordan USA kan redusere sin avhengighet av kull og olje for kraftproduksjon innen 2030 (med enkelte gjenværende bruk av naturgass og kjernekraft) og kutte bruken av olje til transport med 44% .

Barack Obama kunngjorde sin nye Energy for America plan sist sommer. Planen ligner Googles forslag på flere måter, blant annet med en sterk vekt på effektivitet, fornybar elektrisitet og plug-in biler. På samme måte har Natural Resources Defense Council, McKinsey and Company, og Electric Power Research Institute kommet med forslag som inneholdert alle de samme elementene. Al Gore har kommet med en utfordring som er enda mer ambisiøs - karbon-fri elektrisitet innen 2020. Vi håper den amerikanske offentligheten vi påvirke våre ledere til å stille seg bak denne planen. T. Boone Pickens har bidratt med en interessant plan for distribusjon av vindenergi. Andre planer har også blitt utviklet i de senere år, og fortjener oppmerksomhet.

Google forslag vil bidra til økt energisikkerhet, beskytte miljøet, skape nye arbeidsplasser, og bidra til å skape forutsetninger for langsiktig velstand. Noen av den nødvendige finansieringen vil måtte komme fra det offentlige, men mye av det vil komme fra privat sektor - en typisk fremgangsmåte for infrastruktur og høy teknologi-investeringer.

Målet med å presentere Clean Energy 2030 er å stimulere til debatt.

Et revidert forslag ble utgitt den 20. november 2008. Sjekk Google CEO Eric Schmidt energi tale ved Commonwealth Club i San Francisco 1. oktober og hans energi tale ved Natural Resources Defense Council hovedkvarter i New York den 20. november.

Oppsummering: Hva er nytt i versjon 2.0


Siden Clean Energy 2030 ble utgitt første gang 1. oktober 2008, har vi gjort flere endringer basert på kommentarer fra leserne og interne tilbakemeldinger.

Dette gjelder særlig:
  • en analyse av potensialet for nye arbeidsplasser i el-sektoren
  • en forbedret modell for drivstofforbruk hos kjøretøy, som resulterer i bedre gjennomsnittlig drivstoffeffektivitet (og betydelig økt sparing)
  • en nedgang i prisen på bensin fra $ 4 to $ 3 per gallon (dobling innen 2030), i lys av nylige økonomiske endringer

Også inkludert:
  • en kommentar om hvorfor atomkraft ikke ble utvidet utover dagens nivå, og hvorfor kull med karbonfangst ikke ble inkludert
  • en analyse av forestående kapasitetsøkning innen naturgass og kjernekraft
  • anslag over de nødvendige landområdene for vindkraft og konsentrert solenergi, samt tak med solcellepanel
  • en analyse av alderen til amerikanske kull- og naturgasskraftverk når disse fases ut i henhold til forslaget
  • en grundigere analyse av effekten av utfasing av eldre biler
  • et sammendrag av de viktigste aktivitetene Google arbeider med i forbindelse med ren energi

Totalt finner vi en svak økning i CO2 besparelser knyttet til drivstofføkonomien for kjøretøy. Dette til tross for at det er regnet med lavere drivstoffpriser. Netto økonomiske besparelser er nesten like store som tidligere beregnet, $ 820 milliarder over 22 år.

Oppsummering: reduksjoner i energiforbruk og utslipp


Vårt forslag vil innebære en reduksjon i energibruken i forhold til Energy Information Administration's (EIA) beregninger:

  • Kraftproduksjon basert på fossilt brennstoff reduseres med 88%
  • Kjøretøyers forbruk av olje reduseres med 44%
  • Avhengighet av importert olje (for tiden 10 millioner fat per dag) reduseres med 37%
  • Strøm-sektorens CO2-utslipp reduseres med 95%
  • CO2-utslipp fra private kjøretøy reduseres med 44%
  • Amerikanske CO2-utslipp reduseres samlet med 49% (41% fra dagens nivå)

Vi kan oppnå disse resultatene innen 2030 ved å:

  • Introdusere aggressive tiltak for å effektivisere bruken av elektrisk energi, og dermed redusere etterspørselen 33%.
    • Etterspørselen er estimert til å øke med 25% innen 2030. I tillegg kommer økningen knyttet til bruken av plug-in biler (se nedenfor), noe som medfører en økning på ytterligere 8%. Dermed vil effektivitetsreduksjoner kunne holde etterspørselen på 2008-nivå.

  • Fase ut all kraftproduksjon basert på kull og olje, samt rundt halvparten knyttet til kraftproduksjon basert på naturgass, og erstatte dette med fornybar elektrisitet:
    • 380 gigawatts (GW) vindkraft: 300 GW onshore + 80 GW offshore
    • 250 GW solenergi: 170 GW fra solceller + 80 GW konsentrert solenergi
    • 80 GW geotermisl: 15 GW konvensjonelle + 65 GW forbedrete geotermiske systemer

  • Økende bruk av plug-in biler (hybrider & helt elektriske) slik at dette omfatter 90% av nye bilsalg i 2030.

  • Øke konvensjonell drivstoffeffektivitet fra 31 til 45 mpg i 2030.

Alternativt,
  • Fremskynde utskifting av kjøretøy med en 30% økning i forhold til det beregnede i 2020, og dermed forbedre gjennomsnittlig drivstoffeffektivitet med 7,5 mpg.


Oppsummering: Økonomiske konsekvenser

Den finansielle bunnlinjen: Selv om den totale prisen for Clean Energy 2030 forslaget er betydelig (ca. $ 3.86 billioner i 2008 dollar), vil det gi innsparinger som er enda større ($ 4,68 billioner), altså en netto besparelse på $ 820 milliarder over planens 22 årige løpetid.


Oppsummering: Hva må gjøres

En rekke tiltak vil være nødvendig å realisere Clean Energy 2030 forslaget.

  • Fornybar elektrisitet
    • En langsiktig nasjonal satsing på fornybar elektrisitet (f.eks nasjonale porteføljestandarder for fornybar energi, karbonpris, langsiktige skattefradrag og insentiver, osv.)
    • Tilstrekkelig overføringskapasitet (for rundt 450 GW, hovedsaklig rettet mot de sentrale præriestatene øst for Rocky Mountains og kystområdene når det gjelder vindkraft, og ørkenområdene i sørvest når det gjelder konsentrert solenergi.
    • Tilstrekkelig overføringsnett til å håndtere midlertidige topper i kraftproduksjonen.
    • Offentlige og private FoU og investeringer i fornybar energi for å oppnå priser som er sammenlignbare med elektrisitet fra fossilt brensel i de kommende årene.

  • Energieffektivitet
    • Langsiktig satsing på energieffektivisering fra føderale myndigheter og stater (f.eks nasjonale effektivitetstandarder, aggressive standarder for elektriske apparater og bygninger, frikobling av kraftprodusentenes fortjeneste fra salg, insentiver for investeringer i energieffektivitet)
    • Utbygging av et "smart" kraftnett som gir forbrukere og bedrifter mulighet til å administrere sin elektrisitetsbruk mer effektivt

  • Personlige kjøretøy
    • Offentlig politikk som støtter bruk av drivstoff-effektive biler, for eksempel høyere standarder for drivstoffeffektivitet i konvensjonelle biler, økonomiske insentiver for å oppmuntre til kjøp av effektive (spesielt plug-in) kjøreøy, spesielle priser på elektrisitet for "smart lading", og mer FoU
    • Investering i nødvendig infrastruktur for å støtte massiv distribusjon av plugin-kjøretøy, inkludert ladestasjoner og utvikling av ny maskinvare og programvare for strømstyring

Alt dette vil kreve en tilstrekkelig og godt utdannet arbeidsstokk og produksjonskapasitet til å møte fremtidig vekst.

Elektrisitetssektoren

I dag produserer USA halvparten av sin elektrisitet fra kull, 20% fra henholdsvis naturgass og kjernefysisk energi, med resten produsers frav vannkraft og annen fornybar energi. Svært lite olje er brukt til å lage elektrisitet bare ca 1,5%. Kraftproduksjon produserer ca 2400 millioner tonn CO2 per år (MMtCO2 / år), ca 40% av de totale amerikanske utslippene.

Planen Clean Energy 2030 vil endre denne sektoren ved: 1) Holde etterspørselen etter elektrisitet på 2008-nivå, snarere enn å la den vokse med 25% innen 2030, og 2) eliminere all kraftproduksjon basert på kull og olje (og omtrent halvparten av naturgass ) innen 2030, og erstatter dtte med fornybar energi - primært vindkraft, solenergi og geotermisk energi.

Når det gjelder energieffektivitet, det er rikelig med bevis i flere stater og fra forskningsstudier [1] , som viser at veksten i etterspørselen etter elektrisitet kan holdes på dagens nivå eller lavere (nasjonalt er etterspørselen ellers estimert til å vokse med rundt 1% per år). Dette kan oppnås ved hjelp av en kombinasjon av strategier, inkludert mål for energieffektivitet, standarder, byggeteknikk, FoU-investeringer, økonomiske insentiver, reduserte avgifter ved salg og frivillige tiltak (en liste over enkle ting enkeltpersoner kan gjøre ble nylig fremhevet på Googles hjemmeside).

Ved å holde etterspørselen på dagnes nivå vil en redusere det forventede behovet for fossilt brensel til strømproduksjon med 30% i 2030, forutsatt at det ikke er noen reduksjon i andre måter å produsere strøm på. Spørsmålet er hvordan vi skal møte det resterende behovet for elektrisitet uten fossilt brensel. Et scenario der vi fortsetter som nå, utviklet av EIA, har en meget beskjeden vekst prognoser for fornybar energi: omtrent samme vannkraftkapasitet som i dag (7%), og en økning fra 2% til 7% for annen fornybar energi (mest biomasse). Ifølge EIA vil de mest av våre behov for strøm bli dekket av fossilt brensel også i fremtiden.

Vi foreslår noe radikalt annerledes. Landbasert og offshore vindkraft vil kunne vokse fra om lag 20 GW i dag til 380 GW, noe som vil kunne dekke 29% av behovet i 2030. Solenergi, både fra solceller (PV) og konsentrere solenergi (CSP), vil kunne vokse fra om lag 1 GW i dag til 250 GW, og dermed dekke 12% av etterspørselen. Geotermisk (jordvarme), både konvensjonelle og forbedrete systemer (EGS; se nedenfor), kan vokse fra 2.4 GW i dag til 80 GW, noe som dekker 15% av etterspørselen. Sammen med beskjedne prosjekterte utvidelser av andre ikke-fossile energikilder, inkludert kjernefysiske (115 GW), vannkraft (78 GW) og biomasse og kommunalt avfall (23 GW), medfører at ca 90% av etterspørselen kan bli oppfylt. [2]

Slike raske tiltak for å bygge opp elektrisk kapasitet har blitt gjennomført tidligere i USA. Mellom 1998 og 2006, ble kapasitet på over 200 GW, produsert med naturgass, lagt til den amerikanske strømnettet. Dette representerer en 115% økning. På det høyeste i 2002, ble det tilført 60 GW ny produksjonskapsitet fra naturgass. En lignende historie gjelder for atomenergi, der 100 GW ble bygd på 1970-tallet og 1980-tallet fra nær null kapasitet, med største vekst på nesten 10 GW / år og en årlig vekst etter 1969 i overkant av 60%.
Den resterende etterspørselen vil bli levert av naturgass (290 GW) [3] , som er trolig nødvendig for å fange opp ubalanse mellom produksjon og etterspørsel, spesielt med store mengder fornybar energi på nettet. Noe kapasitet vil også bli levert av vannkraft, mens distribuert kontroll med etterspørselen (planlegging av store enheter som vaskemaskiner, tørketromler og plug-in biler, samtidig som man gjør det mulig å overstyre bruken av klimaanlegg) og energi-lagring (både distribuert og sentralisert) vil medvirke til optimal økonomisk bruk av tilgjengelig strøm.

Figur 1.

(Merk at tallene i parentes ovenfor betegner høyeste produksjonskapasiteter i 2030. Gjennomsnittlig kapasitet, proporsjonal med den årlige mengden elektrisitet som produseres i TWh / år, som vist i figuren, er mindre og varierer med ressurs type. Se fotnote [2] for mer informasjon).

Den estimerte økning i elektrisitetsproduksjon fra kjernekraft (ca 15% økning over dagens kapasitet) er uendret fra EIA's anslag, som antar at det tilføres om lag 20 GW mens om lag 5 GW vil bli faset ut innen 2030. Vi har ikke regnet med en mer aggressiv utvidelse av kjernefysisk energiproduksjon på grunn av bekymringer over kostnader, avfallshåndtering og tilhørende risiko. I tiden fremover er vi mest opptatt av å utforske alle typer banebrytende fornybare energikilder, inkludert elektrisitet og muligens ren kjernefysisk teknologi.

En annen teknologi som er tydelig fraværende fra våre forslag er kull med CO2-fangst og deponering. Denne teknologien har potensial til å brenne kull med minimale klimagassutslipp (ca 10% av konvensjonelle kullkraftverk), men de tekniske og juridiske utfordringene knyttet til lagring av mange milliarder tonn CO2 er ennå ikke løst. Hvis disse problemene kan løses til fornuftige priser, vil kullkraqft med karbonfangst være en velkommen lav-karbon energiløsning.

US Department of Energy (DOE) har nettopp foretatt en studie for å se på en mulig innføring av 300 GW vindkraft innen 2030, og konkluderte med at de tilgjengelige vindressursene er tilstrekkelige til å oppnå dette. En tidligere studie av National Renewable Energy Laboratory har sett på mulightene for en raskere utbygging av vindkraft, og funnet at opp til ca 600 GW kan realiseres innen 2030. Denne planens mål, 380 GW i 2030, er derfor realistisk. For å realisere denne mengden vindenergi trengs et landområde på rundt 75.000 kvadratkilometer, eller 10% av landområdet i Texas, men mindre enn 2% av området (knapt 1500 kvadratkilometer) vil være opptatt av tårn, veier og annet utstyr. Resten av landområdet vil fortsatt være tilgjengelig for jordbruk, beiteland, etc.

Energi fra solcellepanel har vokst sterkt de siste årene, mer enn 50% per år, men denne teknologien har fremdeles en svært liten markedsandel på grunn av høy pris. Konsentrere solenergi (CSP) er mer lovende med tanke på reduserte kostnader, og kan levere store mengder strøm. Studier ved Navigant Consulting og Clean Edge indikere at kapasiteter minst like høy som seg i vårt forslag er realistisk. Vårt forslag vil kreve at et område på 1.000 kvadratkilometer benyttes til anlegg for konsentrert solenergi, 34 millioner tak på boliger (25% av totalen) skal utstyres med solcellepaneler, i tillegg kommer tilsvarende kapasitet på takene av kommersielle bygg. [4]

Geotermisk energi (jordvarme) er kanskje den største uutnyttede ressursen. Konvensjonell hydrotermiske ressurser har vokst jevnt og trutt de senere år, med 4 GW under planlegging og sannsynlige 15 GW innen av 2030. Forrige måned annonserte vi en betydelig initiativ knyttet til forbedrete geotermiske energisystemer (EGS). Denne teknologien, som har potensiale til å gi betydelig effekt i stor skala, kan gi ekstremt rask vekst dersom teknologien viser seg å være anvendbar i løpet av de kommende årene.


For vind og solenergi, hvor den største andelen av ressursene befinner seg i The Great Plains og ørkenen i sørvest - langt fra befolkningssentrene - er den største utfordringen å skaffe tilstrekkelig overføringskapasitet til å få energien fram til brukerne. Med utgangspunkt i tall fra DOE studien vil en trolig trenge nesten 34.000 kilometer med nye kraftledninger for å overføre de 300 GW fra landbasert vindkraft og 80 GW fra konsentrere solenerg som foreslås i Clean Energy 2030 forslaget. I dag finnes det omtrent 340.000 kilometer høyspenningsnett i USA. Når det gjelder offshore vindkraft kan dette anlegges nær byer på begge kystene, og solcelleanlegg kan vanligvis bygges i nærheten av der energien benyttes. Det er også et betydelig potensial for geotermisk energi over hele USA.


I sum betyr dette at målen for elektrisitetsproduksjon, i Clean Energy 2030 forslaget, vil det eliminere 88% av fossilt brensel og redusere CO2-utslippene med 95% i forhold til de estimerte utslippene i 2030 grunnlinjen, eller ca 2800 millioner tonn CO2 / år.


Tabell 1. Strøm sektorvis


2007
2010
2020
2030
Vindkraft-totalt
(offshore)
16 GW
(0 GW)
41 GW
(0.5 GW)
176 GW
(18 GW)
380 GW
(80 GW)
Solenergi-totalt
(CSP)
1,0 GW
(0.5 GW)
3.1 GW
(1.3 GW)
69 GW
(20 GW)
250 GW
(80 GW)
Geotermisk-totalt (EGS)
2.9 GW
(0,0 GW)
7.2 GW
(0.1 GW)
32 GW
(20 GW)
80 GW
(65 GW)
Reduksjon gjennom bedret effektivitet
(behov per innbygger)
0,0%

(13,7 MWh)
3,0%

(13,4 MWh)
18%

(11,8 MWh)
33%

(11,4 MWh)
Økt etterspørsel fra plug-in biler
0,0%
0,0%
0,7%
8,0%
Andel av CO2 som kuttes
0,0%
8,0%
52%
95%

Man kan spørre om det å legge ned alle kullkraftverk og halvparten av kraftverkene som benytter naturgass (omtrent en tredjedel av dagens kapasitet) ville ha en negativ økonomisk effekt, på grunn av investeringene ikke blir fullstendig tilbakebetalt. Realiteten er imidlertid at de amerikanske kraftverkene, som utnytter fossilt brennstoff, allerede er ganske gamle. Halvparten av kullkapasiteten og en fjerdedel av naturgasskapasiteten kommer fra anlegg bygd før 1973. Antar en at de eldste anleggene legges ned først regner vi med at en noenlunde lineær reduksjon av kapasiteten vil resultere i at 95% av kullkraftverkene og 100% av naturgasskraftverkene vil bli nedlagt når de er minst 40 år (se figur under). Førti år (eller mindre) er den typiske låneperioden for finansiering av denne typen anlegg, slik at nesten alle anleggg vil være fullt avskrevet når de legges ned.

Figur 2.


Personlige kjøretøy

Ifølge Energy Information Administration, står transport-relatert energibruk for 70% av de totalt 21 millioner fat (MBD) flytende drivstoff som forbrukes per dag i USA. Innen 2030 vil personlig transport står for 17 millioner tonn, daglig, og slippe ut 2200 millioner tonn CO2 per år (MMtCO2/år), noe som tilsvarer ca 1/3 av det beregnede totale amerikanske energi-relaterte CO2-utslippet.

Personlig kjøretøy (også kjent som "lette" kjøretøy, for eksempel personbiler og lette lastebiler), står for omtrent 60% av transportsektorens drivstofforbruk og CO2-utslipp. Resten kommer hovedsakelig fra lastebiler og fly, herunder utslipp fra andre kilder (buss, tog, skip, etc.). "Clean Energy 2030"-forslaget fokuserer på personlige kjøretøy, fordi vi tror dette kan bli forandret av plug-in-hybride kjøretøy og gjennom høyere effektivitet i konvensjonelle biler.

Selv om den gjennomsnittlige drivstoffeffektiviteten for nye konvensjonelle biler, for tiden 22 mpg (9,3 kilometer per liter), foutsettes å øke til 31 mpg (13,2 kilometer per liter) innen 2030, [5] kan plug-in biler allerede oppnå betydelig høyere drivstoffeffektivitet fordi de kjører på elektrisitet mye av tiden (se for eksempel Googles nylig publisert RechargeIt driving experiment). En plug-in hybrid som kan kjøre 65 kilometer med ren elektrisk drift vil kunne benytte batteri ved omtrent halvparten av den årlige kjørelengden, og dermed bruke halvparten så mye bensin som konvensjonelle biler. Bytter en til et rent elektriske kjøretøy vil en selvfølgelig ikke forbruke noe bensin.


"Clean Energy 2030" planlegger en rask økning i salget av plug-in biler, fra 100.000 biler i 2010 (den årlige amerikanske omsetningen av kjøretøy var i 2007 omtrent 15 millioner enheter), for så å øke til 3,2 millioner årlig solgte kjøretøy i 2020 og 16,5 millioner i 2030. Sytti prosent av disse kjøretøyene ville være plug-in-hybrider, mens de resterende vil være rent elektriske kjøretøy.

I tillegg til rask introduksjon av plug-in biler, forutsetter "Clean Energy 2030"-forslaget at konvensjonelle (f.eks ikke-plug-in) kjøretøyer også vil bli mer effektive. We have consulted with industry experts and determined that it is possible to push average conventional vehicle efficiency to 40-50 mpg in 2030, and assume 45 mpg in our proposal. Vi har konsultert med eksperter fra industrien og fastslått at det er mulig å presse gjennomsnittlig konvensjonelle bilmotorer til 40-50 mpg i 2030, og antar derfor 45 mpg (drøyt 19 kilometer per liter) i forslaget. I Europa er dette målet innen 2012.

Figur 3.

Figur 4.


Figur 5.


Teksten er distribuert med en CC-BY-lisens på samme måte som den originale teksten.

Energiplan 2030

13 desember 2008

ESA har krevd endringer i hvordan det norske kvotesystemet fordeler vederlagsfrie kvoter til landbasert industri. Et forslag til endring av klimakvoteloven har vært på høring, og sendes videre til Stortinget for vedtakelse.

Prinsippet om historisk tildeling står ved lag. Bedrifter som hadde utslipp i perioden 1998-2001, får kvoter basert på utslippene i disse årene, men kan få en økning hvis de har hatt vesentlige utvidelser i perioden 1.1.2002 til 28.3.2008. Om lag ti virksomheter vil kunne få tildelt til sammen cirka 450 000 flere kvoter per år på grunn av utvidet kapasitet.

Bedrifter som ble etablert etter 2001, og som har fått særskilt tillatelse til kvotepliktige utslipp før den norske tildelingsplanen ble notifisert 28. mars 2008, vil få tildelt kvoter vederlagsfritt på grunnlag av sine utslipp i årene 2002-2007. Bedrifter som har fått særskilt tillatelse til kvotepliktige utslipp, men som ikke har hatt utslipp i minst ett kalenderår i denne perioden, vil få tildelt kvoter basert på normer. I forhold til klimakvoteloven av 1. juli 2007 vil trolig ytterligere ti bedrifter få til sammen 560 000 kvoter vederlagsfritt per år.

Naturkraft Kårstø må ifølge ESA regnes som en eksisterende virksomhet. Gasskraftverket på Kårstø er derfor én av de ti virksomhetene som vil få tildelt kvoter vederlagsfritt. Forslaget innebærer at kraftverket vil få tildelt om lag 320 000 kvoter vederlagsfritt per år i perioden 2008-2012.

Regjeringen vil dessuten videreføre en kvotereserve på til sammen 4,2 millioner kvoter forbeholdt høyeffektive kraftvarmeverk som realiseres i perioden 2008-2012. Dersom kvotereserven ikke blir brukt opp tilfaller kvotene staten, som kan selge kvotene, eller bruke dem til oppfyllelse av Kyotoprotokollen.

Videre prosess
Forslaget til lov- og forskriftsendringer er nødvendig for at ESA skal kunne godkjenne den norske planen for tildeling av kvoter, og for at kvoter skal kunne utstedes i kvoteregisteret og dermed tildeles vederlagsfritt til norske virksomheter.

Forslaget til justeringer i kvotesystemet vil - med forbehold om at Stortinget gir sitt samtykke til de foreslåtte lovendringene - parallelt bli sendt til ESA for godkjenning.

Hvis lovendringene vedtas og ESA godkjenner kvotesystemet vil et tjuetalls virksomheter kunne søke om ny tildeling av klimakvoter. Statens forurensningstilsyn SFT vil på grunnlag av søknadene fatte nye eller endrede vedtak om tildeling av kvoter til de virksomhetene som berøres av endringene. De virksomhetene som søkte om tildeling i oktober 2007, og som ikke har hatt vesentlige utvidelser i perioden 1.1.2002-28.3.2008, behøver ikke å søke om ny tildeling.

Etter at de endelige tildelingsvedtakene er fattet, vil SFT lage en samlet oppsummering av tildelingen til hver enkelt installasjon. ESA må godkjenne tildelingen til hver enkelt installasjon før kvotene kan utstedes i det norske kvoteregisteret.

Les forslaget til endring av klimakvoteloven

Endringer i det norske kvotesystemet

12 desember 2008


Think sliter, men forhåpentligvis får vi se denne på veien om ikke så lenge.
Finanskrisen rammer bilindustrien ekstra hardt, men er også en anledning til omstilling. En rekke land har lansert tiltakspakker direkte rettet inn mot mer miljøvennlige biler og spesielt elbiler, kanskje også i kombinasjon med endringer i avgiftene.

Dermed ligger det til rette for ny forskning som kan få ned kostnadene på elbiler, plug-in-hybrider og andre lavutslippsbiler. I den andre enden av verdikjeden lokkes det med offentlig innkjøp av lavutslippskjøretøy.

Den franske regjeringen har lovet 400 millioner euro til et prosjekt for å etablere et stort nett av ladestasjoner og infrastruktur for elbiler. Storbritannia har annonsert en tiltakspakke som forplikter staten til å bidra med 100 millioner pund over 5 år til demoprosjekter for elbiler og plug-in-hybrider. Dermen kan vi forhåpentligvis få se Morgan LIFE-car på veien.

Den svenske regjeringen foreslo torsdag en støttepakke på til sammen 28 milliarder kroner til Volvo og Saab. Av de 28 milliardene i totalpakken, skal 20 milliarder gis i form av garantier for lån øremerket omstilling til grønn teknologi og 3 milliarder kroner skal gis til et nytt forskningsinstitutt som skal drive med forskning og utvikling av miljøvennlige biler.

VG skriver at norske Think! har økonomiske problemer. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier imidlertid at regjeringen vil sikre risikokapital til miljøvennlige biler i Norge, slik at denne bilindustrien kan fortsette.

Krisen kan åpne for økt satsing på elbiler

11 desember 2008


Foto: markg6
Regjeringen ser for seg en trippelgevinst med å bruke inntil 3 milliarder kroner over 5 år til bekjempelse av avskoging, først og fremst i Brasil og Tanzania.

Det skal føre til mer CO2-binding, beskyttelse av biodiversitet og en ”bærekraftig utvikling” med fattigdomsbekjempelse. (Se Regjeringens klima-og skogprosjekt).

Professor Pål Olav Vedeld ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) har forsket mye på fattige folks avhengighet av miljøet, blant annet med en mye brukt rapport utgitt av Verdensbanken.

Studiene fra Vedeld og andre forskere har fått fornyet aktualitet ved den store satsningen på klimatiltak gjennom verktøyene REDD (Reduced Emissions from Deforestation and Degradation) og PES (Payment for Environmental Services).

forskning.no > Skogmilliarder kan ramme fattige

Skogmilliarder kan ramme fattige

Bergen er omgitt av vann, men dette preger ikke byen annet enn på Fisketorget. Samtidig har byen sitt eget "Bjørvika" - store områder ved Store Lungegårdsvann, som i dag preges av trafikk og containere. Dette vil Bergen kommune gjøre noe med, og lanserer planer om å fornye Nygårdstangen med vann og nye byrom.

- Før har vi snakket om signalbygg. I denne planen ønsker vi å innføre begrepet signalbyrom, sier seniorarkitekt Stein Furru.

3RW arkitekter vant for fem år siden en arkitektkonkurranse, der de foreslo å trekke Storelungeren inn mot Bygarasjen ved å anlegge flere kunstige øyer. Siden den gang har Nygårdstangen fått en brannstasjon og en ny videregående skole med tilhørende 50 metersbasseng er under planlegging. Samtidig er det ønske om et nytt politihus i området ved brannstasjonen.

Vann er et gjennomgangstema. Mye handler om å føre vannet tilbake til overflaten, der det gir liv til byrommene og demper støyen.

Forbindelsen mellom de to Lungegårdsvannene ligger i dag som en lukket tunnel under Bygarasjen, en bygning man ikke kan se bort fra - i kraft av dens størrelse. Planen å anlegge en åpen kanal og føre vannet gjennom en kulvert der trafikken krysser.

Sør for Bygarasjen ønsker planavdelingen å opparbeide det som man har valgt å kalle Vannplassen. Her ser man for seg å lede en eksisterende bekk via eb viadukt, slik at denne kan komme som et fossefall ned på Vannplassen.

Avslutningsvis ser man for seg et byrom med bred trapp mot Storelungeren, samtidig som man ser for seg å anlegge en egen bystrand.

For å få til dette må den eksisterende godsterminalen vekk, noe Jernbaneverket ikke er særlig begeistret for.

Området, noenlunde slik det ser ut i dag:


View Larger Map

Bergens Tidende

Planer for å bringer Bergen nærmere vannet

10 desember 2008

En ekspertgruppe anbefaler at glødepærer skal forbys innen utgangen av 2012.

Ved å bytte ut glødepærer med sparepærer, halogenpærer eller andre lyskilder har EU-kommisjonen kommet til at den samlede energibesparelsen blir på 40 TWh. CO2-utslippet reduseres dermed med 15 millioner tonn årlig.

DN.no - EU totalforbyr glødepærene

EU vil forby gammeldagse lyspærer

09 desember 2008

EUs toppledere har i dag vedtatt et direktiv for fornybar energi som sender Jens i skammekroken.

- Avtalen EU-landene har kommet fram til er en milepæl. Den gir håp om ren energi i framtiden som vil gavne både klimaet og økonomien, sier Truls Gulowsen, leder for Greenpeace i Norge.

Direktivet krever at EU-landene skal få 20 prosent av energien fra fornybare kilder innen 2020. Vind, solceller og biovarme er de fornybare energikildene som sammen med energisparing fører til både størst kostnadskutt og utslippskutt.

- Det er uforståelig at Norge nøler med å ta dette direktivet, sier Gulowsen, og oppfordrer Stoltenberg til å skjære gjennom.

En fersk rapport fra Greenpeace viser at den europeiske kraftsektoren alene kan redusere 500 milliarder euro på drivstoffutgifter ved å investere i fornybar energi og energieffektivitet i tråd med EUs mål for 2020. Ifølge rapporten kan 80 prosent av energien komme fra fornybare kilder i 2050 om satsingen videreføres. Hva venter vi på?

Se rapporten her

Greenpeace roser EUs fornybardirektiv - Jens i skammekroken | G R E E N P E A C E

Greenpeace roser EUs fornybardirektiv

08 desember 2008

Norges største Think-forhandler, RøhneSelmer, har har ansvar for salget av Think! for Stor-Oslo, Østfold, Akershus og Bergen. Daglig leder, Lars Dahl, forteller at de kan levere biler fra lager, og at rykter om lange ventelister ikke samsvarer med den reelle etterspørselen.

En Think City koster kr 199.000,- til tross av at bilen er helt uten avgifter. Kjøper du en Think! må du imidlertid ut med kr 1.156 (inkl. mva.) pr måned for leie av batterier. Alt i alt koster nok dette mer enn det smaker, i alle fall for de som ikke casher inn i form av sparte bomringavgifter etc.

Det er litt trist dette, men det synes ganske åpenbart at batteripakken fremdeles er disse bilenes akilleshel. Kan en mindre batteripakke, i kombinasjon med en liten forbrenningsmotor - hybridløsning - være veien å gå?

I det prisleiet hvor Think! befinner seg finnes det i dag en rekke langt mer praktiske alternativer. Mer enn to seter er også et stikkord i denne sammenhengen. Skjønt Buddy selger jo godt.

bilnorge.no

Tungt for Think!

07 desember 2008


Foto: Jaro Hollan
Flere foto fra operaen.
Utenriksdepartementet vil satse på å profilere Norge som arkitekturnasjon. Målet er at Norge skal bli et land reisende har lyst til å besøke og næringslivet har lyst til å samarbeide med.

- Møter mellom mennesker blir formet av rommet som brukes, sier utenriksminister Jonas Gahr Støre.
- Fremragende norsk arkitektur er blitt en del av det norske uttrykket.

UD og Nasjonalmuseet samarbeider om utstillinger, foredrag og seminarer, samtidig som utenlandske journalister og bransjefolk inviteres til Norge for å se våre "paradebygg".

Satsingen har allerede gitt resultater. Støre nevner at den nye operaen ble forsidesak i det amerikanske tidsskriftet Architectural Record.

Selv føler jeg meg vel i bygg som kan gjenspeile en stemning, skape en atmosfære, fra en hytte i fjellet til en konsertsal i byen. /../ Jeg har en særlig svakhet for norske bygg som finner sin plass i naturen, i fjellet og ved sjøen, en nordisk stil med bruk av naturlige materialer, lys og luft, og godt tilpasset landskapet, sier Støre.


- Kultur og god arkitektur er viktig nok i seg selv. Vi skal likevel være oss bevisst at det kulturelle uttrykket forteller en historie om Norge. Og det er et mål at vi forteller en historie som er moderne og representativ. Om folk fra andre land lar seg begeistre av norsk kultur, så har det ringvirkninger til andre samfunnssektorer.

Et av de mest vellykkede eksemplene på at nyskapende arkitektur kan skape tillit og bygge broer, er ifølge utenriksministeren biblioteket i Alexandria, tegnet av norske Snøhetta.

- Det var et unikt internasjonalt samarbeid rundt planleggingen og byggingen av biblioteket, som fungerer som møtested mellom øst og vest, nord og sør og mellom islamsk og kristen kultur og religion.

- Jeg synes man kan si at arkitektur er fellesskap, sier Jonas Gahr Støre.

Det norske hus - magasinet - Dagbladet.no

Viser frem "Det norske hus"

04 desember 2008

Arkitektfirmaet 70 grader Nord er en av prisvinnerne i en prestisjefylt arkitektkonkurranse, i regi av det velrenommerte britiske arkitekturmagasinet Architectural Review.

Tromsøfirmaet vant prisen med rasteplassen Torvdalshalsen på Nasjonal turistveg Lofoten. Torvdalshalsen er bygd i materialer i tre som verner mot vær og vind hvor turister og andre kan nyte utsikten mot området rundt.

Torvdalshalsen er utsiktspunktet der de flate midtpartiene på Vestvågøya først blir synlig for trafikken fra øst. Fra stedet er det utsikt over det historiske området på Borg der vikingmuseet er bygget. Utsiktspunktet er etablert med en gjennomgående trekonstruksjon som verner mot vær og vind, gir lune sitteplasser for rast og for å kunne nyte den flotte utsikten.

70 grader Nord har bidratt med flere anlegg i Nasjonale turistveger. Kontoret fikk tidligere i år Nordnorsk Arkitekturpris sammen med to andre turistvegprosjekter i Lofoten.

Statens vegvesen.

Pris til Torvdalshalsen rasteplass

Per Hovde og Rolf Bohne skriver i Adressavisen om konsekvenser av at klimaet er i endring. Bygg- og anleggsnæringen er en av de viktigste bidragsyterne til den sosiale og økonomiske utviklingen i alle land. Dette tenker vi svært ofte ikke over, og bygninger og infrastruktur kan synes å være noe som «bare er der». Sikring av en bærekraftig utvikling, altså at vi ikke bruker mer enn det som tåles, er helt avhengig av det som skjer i denne sektoren. Dette kom klart til uttrykk senest nå i høst ved en stor konferanse i Melbourne, Australia - Sustainable Building 2008.


Arkitekt Pierre Sartoux ved Atelier SOA har noen spennende tanker om bærekraftige bygninger.

I Norge forskes lite på dette store og viktige feltet. Det skyldes blant annet at bygg- og anleggsnæringen i stor grad består av små firma og bedrifter som verken har kompetanse eller ressurser til å satse på dette.

Internasjonalt skjer det nå spennende satsinger på forskning og utvikling for mer bærekraftige bygninger og infrastruktur. Canada, Japan, Australia og EU satser betydelig på dette. EU har utarbeidet en langsiktig plan for satsing på forskning og utvikling fram mot 2030. Ett av hovedtemaene er nettopp at hele virksomheten skal bli mer bærekraftig.

Ved NTNU har Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi definert Bærekraftig infrastruktur som et langsiktig satsingsområde for forskning. Dette må skje i et nært samarbeid mellom forskningsmiljøet, næringen, myndigheter og virkemiddelapparatet for finansiering av forskning. Gjennom forskning og utvikling innen BA-sektoren, sikres en bærekraftig samfunnsutvikling. Det vil være en meget god investering for framtiden å få etablert et stort nasjonalt forskningsprogram med nettopp fokus på bærekraft for det bygde miljøet, både bygninger og infrastruktur.

Les kronikken i Adressavisen.

Bærekraftige bygninger og infrastruktur

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism