31 august 2009


Trond Giske innledet konferansen NY NORSK ARKITEKTURTPOLITIKK
Foto: Roberti Di Trani
Regjeringa la torsdag fram eit overordna, heilskapleg arkitekturpolitisk program.

- Vi treng ein ny og heilskapleg arkitekturpolitikk som tek omsyn til store samfunnsutfordringar, ikkje minst klimaendringane og den sterke byveksten, seier kultur- og kyrkjeminister Trond Giske.

Kulturministeren la vekt på at arkitektur har ein særs viktig funksjon i det å skape attraktive, funksjonelle og velfungerande byggverk, gode offentlege rom og ei berekraftig utvikling. Arkitektur står sentralt innanfor bustadpolitikk, by- og tettstadpolitikk, miljøpolitikk og transportpolitikk. For å møte nye utfordringar er det nødvendig å uvikle ein sektorovergripande statleg arkitekturpolitikk.

Statsråden varslar at Kultur- og kyrkjedepartementet vil setje av pengar til fleire tiltak på feltet allereie på neste års budsjett.

Planens inneholder seks overordnede målsetninger:
  1. Miljø- og energivennlige løsninger skal prege arkitekturen.
  2. Byer og tettsteder skal utvikles med arkitektur av god kvalitet.
  3. Staten skal ivareta kulturmiljø og bygningsarv.
  4. Kunnskap, kompetanse og formidling skal løfte arkitekturen.
  5. Staten skal være et forbilde.
  6. Norsk arkitektur skal være synlig internasjonalt.
Blant de mer konkrete tiltakene er:
  • ByLab - et nasjonalt kompetansenter under Norsk Form, et bylaboratorium, hvor kommuner kan søke råd om arkitektonisk og byplanmessig kompetanse i sin utforming av lokalsamfunnene.
  • Omfattende rehabilitering av Eidsvollsbygningen for 220 millioner kroner. Skal være ferdig innen 2014.
  • Videreutvikling av DogA Norsk Design- og arkitektursenter/Norsk Form, som møteplass og formidlingsarena for arkitektur og design.
  • Oslo Triennale skal utvikles til Nordens viktigste arena for formidling og debatt om arkitektur og byplanlegging, samt være et viktig utstillingsvindu for norsk arkitektur.
  • Nasjonalmuseet på Vestbanen skal utvikles til å bli en viktig formidlingsarena med et markert arkitekturuttrykk.
  • Europan (verdens største plan- og arkitektkonkurranse for unge arkitekter og planleggere) og arbeidet med Europan Norge skal videreføres og styrkes.
  • Wild card-ordning for unge arkitekter, så de kan delta i lukkede arkitektkonkurranser som vanligvis krever en viss erfaring.
  • Styrke utenrikstjenestens promotering av norsk arkitektur internasjonalt.
Visjonen for den nye arkitekturpolitikken frå regjeringa er å utvikle arkitektur som sikrar miljø- og energivennlege løysingar og som kan bidra til god arkitektur i byar og tettstader. Staten har ei spesiell oppgåve i å vareta kulturmiljø og bygningsarv og skal vere eit føredøme for andre aktørar. Staten skal også leggje til rette for at norsk arkitektur er synleg internasjonalt. Kunnskap, kompetanse og formidling skal gi arkitekturen eit lyft.

Det arkitekturpolitiske dokumentet som no ligg føre, er eit resultat av bidrag frå 13 departement med sine underliggjande fagmiljø. Kultur- og kyrkjedepartementet har leidd og koordinert arbeidet.

Les Arkitektur nå - norsk arkitekturpolitikk

Ambisiøse planer for norsk arkitektur

29 august 2009

Det danske arkitektkontoret BIG vant nylig en internasjonal konkurranse om Kazakhstans nye nasjonalbibliotek. Bygninger er såpass sepsiell at den fortjener oppmerksomhet. Til grunn for utformingen ligger et "Möbius-bånd", en kombinasjon av sirkel og spiral, som gir bygningen en særegen utforming.

I utgangspunktet ser dette svært komplisert ut, men gir samtidig en spennende dynamikk mellom horisontal og vertikal romfordeling.



Det "evige" båndet har også en symbolsk betydning: "The clarity of the circle, the courtyard of the rotunda, the gateway of the arch and the soft silhouette of the yurt are combined to create a new national monument appearing local and universal, contemporary and timeless, unique and archetypal at the same time” (Bjarke Ingels).





Via Archdaily.

Nasjonalbibliotek i Kazakhstan

28 august 2009

En gruppe studenter fra Høgskolen i Nord-Trøndelag bruker erfaringer fra en studentoppgave til å lage filmer som inkluderer bygg som ennå ikke er oppført.

Løsningen er basert på teknikker og programvare som benyttes i filmindustrien. De samme metodene kan brukes i reklamefilmer for nye byggeprosjekt og dermed supplere arkitektskissene og 3D-modeller som brukes i dag.

Innovasjon Norge støtter den videre utviklingen av ideen, og selskapet har fått plass i Kunnskapsparken i Steinkjer.

Se filmeksempelet på showmotion.no

"Levende" visualisering av kommende bygg

27 august 2009

Den nye Saab 9-5 sedan blir en svært viktig modell, kanskje et være eller ikke være for Saab. Den skal konkurrere i et tøfft marked med modeller fra BMW, Mercedes og Audi.

Ifølge Saab skal formen reflektere enkelheten i Skandinavisk design, samtidig som den har referanser til Saabs flydesign. Blant annet skal fronten være inspirert av konseptbilen Aero X.

- Denne bilen er starten på en ny æra for Saab. Vi har skapt et avansert og iøynefallende produkt ved å videreføre kraften fra våre røtter, kombinere den med sporty kjøreegenskaper og ansvarlige ytelser, elegant innpakket i enkel skandinavisk design. Den nye 9-5 leverer på alle disse områdene. Det samme vil alle fremtidige produkter fra Saab gjøre, sier Jan Åke Jonsson, direktør for Saab Automotive AB.

Saab 9-5 skal bygges ved fabrikken i Trollhättan, hvor den også i all hovedsak er utviklet.

Denne bilen skal redde Saab - DN.no

Nye Saab 9-5

Verdiskiftet er tydelig på livsstilssidene til Dagens Næringsliv. De er fulle av tips om maratonløping, sykling og fjellvandring.

Dagens toppleder er heller ikke en tykk mann med sigar, men en topptrent mann eller kvinne som jogger og sykler og kanskje padler kajakk.

- Jeg merker verdiskiftet veldig godt på omgangskretsen min i Oslo, sier Turistforeningens leder, Kristin Krohn Devold, som mener at kvinner og unge leder an trenden.

- Spesielt de unge. De har søkt tilbake til disse verdiene i flere år. Nå kommer de middelaldrende etter. Mannfolkene har flyttet utstyrsmanien fra svære båter og biler til rådyre sykler og kajakker. Men det er tross alt et bedre valg, både for miljø og helse.

- Det er et helt klart skille i befolkningen, med det er ikke bare et økonomisk skille. Det er like mye et kulturelt skille, tror jeg, og utdanning spiller en rolle. Det avhenger av miljø. Det er kanskje halvparten av befolkningen som stadig blir mer aktiv, mens andre halvparten ikke nødvendigvis følger opp.

Tåle slit og tåle sludd og tåle frost og varme - bt.no

Nye klasseskillerogså en utfordring for arealplanlegging

26 august 2009

Både nye og gamle investorer skal være villige til å gå inn med store millionbeløp for å redde Think, men produksjonen av selve bilen flyttes Finland. Ifølge VG -nett er dette en del av avtalen, knyttet til at finske selskapet Valmet deltar i emisjonen.

Utvikling og design skal fremdeles foregå i Norge, men VG viser til kilder som hevder at også dette vil bli flyttet til utlandet.

Les mer: Etter Think!

Batteriprodusenten EnerDel deltar også i emisjonen, noe som innebærer at batteriene til Think skal produseres i USA.

Les mer: 2,4 milliarder dollar til utvikling av elbiler


- Dette var skuffende nyheter. Hvis dette er riktig er det et utslag av at norske myndigheter har en manglende interesse for utvikling av miljøteknologi, sier leder Einar Håndlykken i Zero.

Han krever langt bedre vilkår for miljøteknologi:

- For Investinor og Innovasjon Norge, som gir støtte, er det likegyldig om man investerer i produksjon av brødristere, stålrør, vindmøller eller elbiler. Nå må vi få på plass støtteordninger for miljøteknologi i Norge, sier Håndlykken.

Les mer: Tungt for Think

Statssekretær Rikke Lind (Ap) og Næringsdepartementet erkjenner at støtteordningene for miljøteknologi ikke er gode nok.

VG Nett

Think flagger ut av Norge

25 august 2009

Tradisjonelle former for trafikkregulering er ikke lenger nok for å løse trafikkproblemene i byene. Samtidig er det vanskelig å gjennomføre bilforbud i sentrale områder.

EUs forskningsprogram CityMobil skal gi effektive og trygge lavutslippssystemer - det vil si ordninger som skal gjøre byboerne mobile på en velkontrollert måte. Såkalte cyber-biler er en av disse løsningene.



Cyber-biler er førerløse, automatiserte kjøretøy, som det i første omgang er tanken på bruke på lukkede områder. Etter initiativ fra Trondheim kommune har Trondheim fått status som prøveby i EU-programmet.

Under prøvekjøringen følger cyber-bilene en spesiallaget løype som de er forhåndsprogrammert til å følge. De holder en svært lav hastighet (6 km/t), er utstyrt med sensorer som hindrer at de støter inn i hverandre og forhindrer at de kjører på fotgjengere og syklister.

SINTEF

citymobil-project.eu

Førerløse framtidsbiler

24 august 2009


Franske TGV har i en år-rekke sørget for raske togforbindelser.
Foto: extranoise
Stortinget vil trolig sette den ordinære planprosessen til side, og ta i gjennomføre statlig reguleringsplan. Det benyttes svært sjelden, og er et dramatisk tiltak ettersom kommunene blir fratatt sin medbestemmelsesrett.

- Det er opplagt at dette utfordrer lokaldemokratiet, men ettersom vi anser lyntoget som svært viktig, så kan det likevel være nødvendig, sier Hallgeir Langeland i SV. Han får støtte fra kolleger i Ap, Høyre, KrF og delvis Venstre.

Les mer: Høyhastighetsbane kan bli lønnsomt

Selv med statlig reguleringsplan vil prosessen ta flere år. Stortinget har sagt at utredningen skal være klar «i god tid» før neste nasjonale transportplan. Det betyr i beste fall at bygging kan starte i 2014, noe som innebærer at et lyntog neppe er på skinnene før i 2021.

Lar staten avgjøre lyntogtrase - Aftenposten.no

Staten bestemmer lyntogtrase

Det er strengt tatt vanskelig å se realismen i et prosjekt som dette, men en kan i det minste la seg imponere av visualiseringen:



New Orleans Arcology Habitat (NOAH) is a proposed urban Arcology (architecture and ecology), whose philosophic underpinnings rest in combining large scale sustainability with concentrated urban structures, and in this case a floating city.

Why a floating city? There are three major challenges to building in New Orleans. The first challenge is to overcome both the physical and psychological damages of recurring severe weather patterns. Though repopulation has begun, the need to provide a stabilized and safe environment is paramount to a long-term recovery and economic well being of New Orleans. The second challenge is that New Orleans has been built at and below sea levels, which creates a consistently high water table and makes it prone to flooding and storm surges. The third challenge is that New Orleans is built on soil condition that consists of thousands of feet of soft soil, silt and clay. These conditions make building large-scale concentrated structures difficult. Believing that NOAH is a viable plan, our solution to overcome these challenges is to take advantage of these seemingly conflicting issues with the introduction of a floating urban platform. This solution is deceptively simple, using water as a controlled, naturally occurring, bearing foundation, is perfectly feasible and practical, states Schopfer.

New Orleans Arcology Habitat (NOAH)

New Orleans Arcology Habitat (NOAH)

19 august 2009

I oktober 2006 opprettet regjeringen en tilskuddsordning for alternativ oppvarming rettet mot husholdningene. Antallet husholdninger som har fått tilskudd har nå passert 10.000.

- Til tross for finanskrisen får vi inn like mange søknader som tidligere år, forteller spesialrådgiver Sverre Inge Heimdal, ansvarlig for å administrere ordningen i Enova.

Til sammen har norske husstander investert 900 millioner kroner i nye oppvarmingsløsninger som en følge av støtteordningen. Dette bidrar i betydelig grad til å nå de nasjonale mål for energieffektivisering og omlegging til fornybare energiløsninger i husholdningene.

- Det er ikke bare den enkelte støttemottaker som har fordel av ordningen, den bidrar også til å skape større tilbud og etterspørsel etter oppvarmingsteknologi som har begrenset utbredelse i markedet. Spesielt luft/vann varmepumper har fått et løft, forklarer Heimdal.

Ordningen fungerer slik at søkere kan få tilsagn om støtte, men utbetaling skjer først etter at tiltaket er gjennomført. Gjennomføringsandelen for utsendte tilsagn var ved siste måling 41,9 prosent, noe som er sammenlignbart med forrige tilskuddsordning i 2003.

Fordelingen av tiltak det er bevilget penger til per 23.6.2009:

- Pelletskamin 2104
- Pelletskjele 90
- Sentralt styringssystem 946
- Væske/vann varmepumpe 2937
- Luft/vann varmepumpe 4238
- Solfanger* 11



*Mulighet til å søke om tilskudd til solfangere ble etablert i august 2008 og per 23. juni 2009 er det mottatt 202 søknader om tilskudd til solfanger.

Søkere blir behandlet i den rekkefølge søknadene blir registrert. Tilsagnsbrev sendes ut regelmessig etter hvert som det frigjøres midler.

Tilskuddsordningen har passert utbetaling nummer 10.000 (Enova SF)

Enova har støttet 10.000 anlegg

18 august 2009

Tesla Motors går med overskudd og sedanmodellen Tesla S kommer forhåpentligvis i produksjon i 2011. Dersom norske avgiftsregler ikke endres kan dette blir en svært interessant bil her hjemme, også prismessig.

Inntil videre får vi kose oss med hva Tesla Roadster preseterer på kvartmila:



Eirik Newth heller imidlertid kaldt vann i årene på de som måtet ha store forhåpeninger til en elektrifisering av hele bilparken, noe han knytter til mangelen på litium - en nødvendig bestanddel i dagens batetrier.

Vi får stille vår lit til at man kommer fram til ny batteriteknologi, som i mindre grad er avhengig av litium.

Dragracing med Tesla

17 august 2009



Ifølge dette innslaget fra Sveriges Television blir en avtale om salg av Saab presentert i morgen. Riktignok er ikke finansieringen klar, men en avtale om overtakelse av aksjene skal allerede være undertegnet.

Königsegg Group overtar GMs aksjer i Saab Automobile for en hemmelig sum. Avtalen skal også inneholde en rekke punkter om teknologioverføring. Saab er i dag en bil basert på mye GM-teknologi, noe som ikke kan endres over natten.

Saab-avtale er klar


Foto: Guerito

I dag ble FornybarAlliansen lansert av en rekke aktører, fra miljøbevegelsen, energi-bransjen og industrien,til Kirkens Nødhjelp. Norsk klimapolitikk henger etter, og alliansen krever gode svar fra partiene på Stortinget.

Fornybar-Alliansen krever blant annet en offensiv norsk holdning til innføringen av EUs Forny-bardirektiv, som skal gi økt andel fornybar energi i Europa. Norge må sette høye nasjonale mål og bidra til en klimavennlig europeisk energiforsyning.

Alliansen går videre lenger enn klimaforlikets ambisjon om en reduksjon i klimautslippene på 30 % i forhold til 1990 nivå innen 2020. Alliansen mener dette ikke er ambisiøst nok og ønsker at reduksjonen løftes til 40 %. Alliansen ønsker også en langt mer offensiv satsning på elektrifisering av transportsektoren og oljevirksomheten.

Rasmus Hansson i WWF-Norge, som tok initiativet til samarbeidet har dette å si om hvorfor alliansen engasjerer på tvers av bransje- og organisasjonsliv:

- Jeg velger å se på det som et tegn på hvor viktig klimasaken er, og hvilke muligheter Norge har innen fornybar energi, hvis bare det politiske Norge holder tritt.

FornybarAlliansen har sendt en kravliste på ni punkter til samtlige partier på Stortinget og bedt dem klargjøre sitt ståsted før valget.

Siden Norge er et av verdens rikeste land og har bygget opp den enorme formuen gjennom petroleumsvirksomhet, har vi et særlig ansvar for å utvikle og bruke klimavennlig energi og drive frem grønn teknologispredning.

Norge må profilere seg som en internasjonalt høykompetent leverandør av miljøteknologi, så vel som en ledende nasjon på fornybar energi. Utfordringen norske politikere må møte er å skape en norsk næringspolitisk strategi for satsning på og industriell utnyttelse av fornybar energi og energieffektivisering, og samtidig gå i spissen for en betydelig teknologioverføring som setter utviklingslandene i stand til å basere den videre velstandsutviklingen på klimavennlige energiløsninger.

FornybarAlliansen

FornybarAlliansen krever offensiv miljøpolitikk

16 august 2009

Ved en mulig overgang fra bensin og diesel til elektrisk drift kan mye komme til å endre seg rundt dagens bensinstasjoner. Ti år frem i tid kan vi se for oss at en økende del av bilparken er elektrisk drevet.

Kjører man elbil er selvsagt å sette støpselet i en kontakt i garasjen om kvelden. Men i bysentra er det langt fra alle biler som har plass i en garasje, eller utenfor eierens bolig.

Per i dag er det ingen åpenbar løsning på dette problemet, men det kan endre seg dersom oppladingstiden reduseres fra flere timer til mindre enn en halv time. Dersom sjåfør og passasjerer tilbys tilleggstjenester kan man se for seg at tiden som går med til lading kan utnyttes i ulike sammenhenger.

I USA har fastfoodkjeden McDonalds allerede lagt inn bestillinger på ladeutstyr, men det bør finnes andre muligheter enn fastfood. Kanskje kan vi se for oss "stasjoner" med en ganske annen utforming en det en finner langs veiene i dag.

Ladestasjoner med potensiale

15 august 2009


Foto: Nelson D.
Rundt 50 prosent av dødsfallene i trafikken skyldes møteulykker. De senere årene har rundt 100 personer hvert år blitt drept i frontkollisjoner, og vi har bygd rundt 7-8 km med fysiske midtdelere hvert år. Det er nærmest patetisk lite.

Midtrekkverk er et effektivt tiltak fordi møteulykkene med det blir borte, i tillegg til at antall utforkjøringsulykker også blir redusert. Statens vegvesen kan dokumentere svært tydelige effekter: Etter at det ble satt opp midtrekkverk mellom kjørefeltene på fire strekninger i Vestfold og Akershus, sank antall personskader med seksti prosent.

I motsetning til Norge har man i Sverige hatt en mye mer målrettet satsning på midtrekkverk, noe som har gitt svært positive resultater. I 2003 hadde 800 kilometer svenske veier fysisk veiskille, noe som reduserte antall dødsulykker med 80 prosent.

Veinettet i Norge er imidlertid relativt smalt, sammenlignet med mange av veiene i Sverige, noe som medfører høyere kostnader. Samtidig er jo nettopp smale veier trafikkfarlige.

I følge en SINTEF-rapport fra 2004 kan etablering av midtrekkverk redusere antall hardt skadde og drepte med opp til 75 prosent, i forhold til veier uten dette.

Det som forundrer en smule er imidlertid at diskusjonen i all hovedsak ser ut til å dreie seg om masskive midtdelere i betong. Konstruksjoner som jo er dyre å få på plass, særlig i grissgrendte strøk. Lettere alternativer (ikke vaier), som gjør det umulig å kjøre forbi i stor fart, men som kan passeres i lavere hastighet, burde kunne utvikles og monteres langt raskere.

På deler av strekningen mellom Trondheim og Værnes står det fleksible skiller, som gjør det uaktuelt å kjøre forbi under normale forhold, men som kan passeres i nødstilfeller. Så vidt jeg kan vurdere fungerer disse bra, og må gi et godt forhold mellom kostinner ikke noe bilde av dette, dessverre.

Nei til Frontkollisjoner!.

Få på plass midtdelere på veiene!

13 august 2009

En ny rapport fra SINTEF Byggforsk presenterer målinger på lette kompakte takkonstruksjoner med mye byggfukt, hvor uttørkingen og muggvekstutviklingen er fulgt opp over en toårsperiode.

- Byggfukt i isolasjonslaget i kompakte uluftede tak vil generelt tørke ut meget sakte, sammenlignet med uttørkingshastigheten i et luftet tak. Det er imidlertid tidligere blitt observert at mange kompakte tak som er blitt fuktet opp, tørker raskere enn hva man teoretisk forventer, sier seniorforsker ved SINTEF Byggforsk, Stig Geving.

Rapporten fra SINTEF Byggforsk presenterer måleresultater fra et forsøkshus hvor lette, kompakte takkonstruksjoner ble fuktet opp for å simulere oppfukting i byggefasen.

Målingene viste klart høyere uttørking for takkonstruksjoner som hadde en viss grad av ventilasjon av uteluft gjennom isolasjonssjiktet, det vil si hvor det var laget små lufteåpninger ved raft. Lufteåpningene ved raft (i form av hull) tilsvarte en kontinuerlig luftspalte på 1 mm.

– Prosjektet har vist at det er mulig å bygge kompakte tak som faktisk har gode uttørkingsmuligheter. Kanskje kan dette være fremtidens robuste takløsning? sier Stig Geving.

Kompakte tak har gode uttørkingsmuligheter - SINTEF

Fremtidens takløsninger

Klimautviklingen kan få stor betydning for byplanleggingen i norske kystbyer. I slutten av dette århundret regner forskere ved Bjerknessenteret at havet vil stige med rundt 75 cm i Bergen. Store deler av Bergen sentrum vil da legges under vann ved stormflo.

I en ny rapport om Regional havstigning dokumenteres for første gang hvordan havstigning vil påvirke Bergen og nabokommunene langs kysten, og utreder ulike tekniske løsninger for å unngå og forebygge skader.

I Bergensområdet forventes havet å stige mellom en halv og en meter innen 2100, med en mest sannsynlig økning på 75 cm. Det innebærer at ved stormflo vil vannstanden stå nesten to og en halv meter over landkartets null-kote.

Ved fremtidig stormflo på nærmere to og en halv meter er det ikke bare Bryggen som blir rammet, men store deler av sentrum. Ikke minst vil trafikknutepunktet på Nygårdstangen lammes av vannet, som vil fylle opp både tunneler og innfartsårer til Bergen

Forsknings- og ingeniørmiljøene som står bak rapporten hevder at norske kystbyer kan unngå de dramatiske skadene en havstigning vil skape, og konkluderer at Bryggen i Bergen kan reddes for 50 millioner kroner. Men det haster, særlig for Bryggen, som allerde i dag har store utfordringer under stormflo og med synkende landmasser. I rapporten diskuteres både ytre og indre barrierer for å stenge havet ute.

I følge rapporten må vi både forberede oss på et permanent høyere havnivå og stormflo med innvirkning på både eksisterende bygninger og infrastruktur og planleggig av nye, men dette krever politisk vilje og prioritering av ressurser.

Bergen er blant de byene i landet som blir hardest rammet av stigende havnivå. I Oslo regner man med en stigning på 43 centimeter og i Tromsø 65 centimeter. Årsaken til dette er at landet hever seg i takt med havøkningen. Dette får størst utslag innerst i Oslofjorden og Trondheimsfjorden.

Rapporten kan lastes ned her .

Les mer på: www.havstigning.no

75 cm havstigning i Bergen

Oppdagelsen av et hittil ukjent kjemiske stoff i atmosfæren, kan bidra til å forståelsen av hvor og hvordan skyer dannes. Det er en kunnskap som kan være avgjørende når en skal forsøke å forstå utviklingen av klimaet.

Funnet av stoffet dihydroxyepoxid, en forløper til atmosfæriske partikler, og Henrik Kjærgaard, professor ved Kemisk Institut på Københavns Universitet, kaller oppdagelsen en "missing link":

"Vi ved, at partikler og aerosoler er vigtige led i skyernes dannelse. Men vi vidste meget lidt om, hvordan partiklerne selv dannes. Det her nye stof kan vise sig at være lige det der manglede for at forklare, hvordan damp ender som skyer," sier Kjærgaard.

De laboratorieforsøg, der afslørede, hvordan afgasning fra træer bliver til skyer blev understøttet af en teoretisk model udviklet af professor Kjærgaard og hans team på Otago Universitet. Og han er meget begejstret for resultatet. Det, at opdage hvordan et nyt og uventet stof bliver til i atmosfæren over træklædte områder, er grundforskning i dens reneste form. Men i en tid, hvor menneskeskabte klimaforandringer får stadigt større politisk og økonomisk betydning, er det en grundforskning, der meget hurtigt kan vise sig at have anvendelsesmuligheder.

"Skyer kan både blokere for sollyset og holde på varmen. Så hvis vi ikke forstår, hvordan skyerne dannes, er det helt givet, at vores klimamodeller bliver unøjagtige," sier professor Henrik Kjærgaard.

Artikkelen "Unexpected Epoxide Formation in the Gas-Phase Photooxidation of Isoprene" er publisert i Science.

”Missing Link” for skydannelse fundet - Københavns Universitet

"Missing Link" for skydannelse funnet

I samme sjanger som 555 Kubik finner vi denne projeksjonen utført av hollandske NuFormer Digital Media.



Denne genererte videoen viser ytterligere noen av mulighetene:

3D projeksjon på historiske bygninger

12 august 2009

Chevrolet Volt er en plugin-hybrid som skal kunne kjøre opptil 60 kilometer med elektrisk drift før en liten forbrenningsmotor kobles inn for å lade batteriene, noe som forlenger rekkevidden med flere hundre kilometer.

GM har kanskje ikke den stolteste historien når det gjelder aerodynamikk, men Volt blir en av de meste aerodynamiske bilene i GMs historie. Nå har imidlertid General Motors offentliggjort forbrukstallene for Volt: 230 miles per gallon for bykjøring, noe som blir omkring 0,1 liter per mil. Men selv om de er offentliggjort, er ikke dette de offisielle tallene, ifølge Autoblog.com.

Volt bruker alltid elektrisitet for å drive hjulene. For turer på opptil 60 km, drives Volt kun av elektrisitet fra et 16 kWt litiumionbatteri. Når batteriet er utladet, sørger en motor drevet av bioetanol (E85) for strøm til den elektriske driftsenheten samtidig som den bidrar til å lade batteriet.

Volt kan pluggeis inn i en vanlig 230 volts stikkontakt for lading. Bilens ladeteknologi gjør det mulig å lade batteriene på mindre enn tre timer. Utgiftene til strøm for en Volt-eier vil være vesentlig lavere enn for bensin til en tilsvarende bil, kanskje så lite som en sjettedel, avhengig av bensinpriser og prisen på elektrisk strøm.

Den elektriske motoren leverer tilsvarende 150 hk, 370 Nm i konstant dreiemoment og en toppfart på 161 km/t.

Produksjonen skal etter planen starte sent i 2010. Bilen skal ut på markedet i 2011. I Europa under navnet Opel Ampera.

media.gm.com/volt

Chevrolet Volt

08 august 2009



555 kubik
er et verk bestående av en videoprojeksjon på Kunsthalle i Hamburg.

Se også: 3D projeksjon på historiske bygninger

Kunstneren Daniel Rossa, sier dette om prosjektet:

The conception of this project consistently derives from its underlying architecture - the theoretic conception and visual pattern of the Hamburg Kunsthalle. The Basic idea of narration was to dissolve and break through the strict architecture of O. M. Ungers "Galerie der Gegenwart".

Resultant permeabilty of the solid facade uncovers different interpretations of conception, geometry and aesthetics expressed through graphics and movement. A situation of reflexivity evolves - describing the constitution and spacious perception of this location by means of the building itself.

A extended version of the documentation can be found here

Art Direction: Daniel Rossa

3D Operator: David Starmann
Sound Design: Jonas Wiese

A Urbanscreen production

555 Kubik

07 august 2009

"Singing-Ringing Tree" er en ganske unik lydskulptur, designet av Tonkin-Liu. Prinsippet er ganske enkelt det samme som å blåse på en flaske, bare at her er det snakk om en mengde stålrør. Lyden er relativt lavfrekvent og skal ikke forstyrre dyr og fugler.

Tenkte kanskje dette kunne være noe for en kommende utsmykningen av Hamsun-senteret, men lyden blir kanskje litt i overkant for mennesker i lengden.



Skulpturen er en av fire større skulpturverk som står i Nord-England. Hvilket minner meg på en annen flott skulptur - Angel of the North.

Utsmykning med lyd


Foto: NASA
Sannelig ikke lett å bli klok på dette:

CICERO-direktør Pål Prestrud, skriver at "Kosmisk stråling forklarer ikke oppvarmingen de siste 30-40 år", og begrunner dette med at IPCC vurderer alt som foreligger av publiserte vitenskapelige studier om årsaksfaktorer til oppvarmingen. De aller fleste solforskere er enige i IPCCs konklusjoner, altså at kosminsk stråling har minimal betydning. Dette ifølge Prestrud.

Les også: Sola, kosmisk stråling og global oppvarming.

Prestruds artikkel innholder imidlertid ingen referanser, så det er ikke så lett å få verfifisert dette. Samtidig leser jeg på Forskning.no at nye studier viser en sterk forbindelse mellom variasjoner i solaktivitet og mengden skyer. Et resultat som nettopp styrker klimateorien til danske Henrik Svensmark.

Forskning.no linker i alle fall til utfyllende materiale, som Svensmarks artikkel: Svensmark et al. Cosmic ray decrease affect atmospheric aerosols and clouds. Geophysical Research Letters, 2009; 36 (15): L15101 DOI: 10.1029/2009GL038429.

Det er imidlertid kun snakk om en lenke til et sammendrag av artikkelen. Skal en lese den i sin helhet må den kjøpes.

Spørsmålet blir hvordan vi som er interesserte i problematikken skal kunne holde oss oppdatert. Fra de som formidler forskningsresultater får vi motstridende beskjeder, og vi får ikke tilgang til originalartiklene.

Ganske så typisk: den beste åpne kilden ser ut til å være Wikipedia. Her finner jeg i det minste en oversikt over variasjoner i solaktiviteten de siste 30 årene, samt en diskusjon omkring betydningen for global oppvarming. Her er det også en artikkel med oversikt over kosminsk stråling.

Jeg vil holde meg orientert! Nå må det bli et krav til offentlig finansiert forskning at denne publiseres som open access - det er sikkert en dårlig skal for valgkampen, men det partiet som tar til orde for dette ligger godt an til å få min stemme.

Kosmisk stråling - påvirker det klimaet?

06 august 2009

Jan Gradvall skriver i Expressen U2s sceneshow, bygget opp rundt en konstruksjon som han sammenligner den franske kunstneren Louise Bourgeois spiders.

Scenen er konstruert slik at delene kan beveges for dermed å gi publikum på baksiden av stadioner den samme opplevelsen som de som står foran.



Mark Fisher writes:

My first sketches for the U2 360º tour were made during the fifth (Australian) leg of the Vertigo tour, in November 2006. The first (USA) leg of the tour had been staged ‘in the round’ in arenas. When the tour moved to Europe, it was restaged as a conventional end stage stadium show. In the process, it lost much of the intimacy of the arena shows. As the tour travelled through Australia, Willie Williams and the band discussed the feasibility of playing stadia ‘in the round’. The band was looking for a way to regain some of the audience contact that they had lost, without compromising the scale of a big stadium show. Playing arenas ‘in the round’ is easy, because the arena roof provides rigging points for the loud speakers and lights required for the show. This leaves the sightlines between the audience and the stage unobstructed, and the band free to perform facing in any direction. To create a 360º show in a stadium it is necessary to find some way to support all the equipment above the band. The traditional way of doing this is to build a conventional touring roof over the stage and accept that the supporting towers will obstruct sightlines from a large number of seats.

Willie realised that one answer to the 360º challenge would be to build a structure that spanned the whole stadium floor off very skinny legs. He found inspiration in the shape of the LAX Theme restaurant. Opened in 1961, the building is a multistory structure with the circular restaurant cantilevered from a cylindrical service core and partly supported on four reinforced concrete legs. The arched forms of the legs are extended over the roof of the restaurant to form a decorative crown. The dominant form of the vaulting arches combines with the played down form of the service core to create the impression that the restaurant floats above the surrounding car parks, supported only by the legs. Willie imagined a similar structure, with the legs spanning clear across the full width of a football field so that both band and audience stood beneath the structure. He first discussed his idea with Hedwig de Meyer (President of StageCo) who was visiting the tour in Aukland, New Zealand, and later with Jake Berry. Neither of them demurred, and the first I heard of it was an email from Willie asking for some sketches.


The big difference between what Willie was proposing and the LAX building was that whereas the restaurant rotunda is supported on the service core, we wanted the space beneath the centre of the superstructure to be clear. This meant that all the loads in our superstructure had to be transferred down the legs to the ground. My first sketches established the scale and feasibility of the basic structure. They were well received by the band, which gave Willie and me a mandate to carry on exploring the idea.

In our early conversations, Willie and I discussed possible alternatives to on-stage video, including a proposal to treat the 360º audience as a giant screen for video projection. In 2007 I began playing with the idea of see-through planar screens hanging beneath the structure in the void over the stage. At first I imagined that these would be developed from the roll-up 360º video screens that we had built for the USA leg of the Vertigo tour in 2005. But around that time I was working with Chuck Hoberman on a kinetic sculpture for the Wynn Resort in Las Vegas, and also spending a lot of time in Beijing with Frederic Opsomer. Frederic had long been interested in the possibility of creating an LED video screen that would have variable density, so it was a short step to introduce him to Chuck’s work. By the end of the year I was sketching planar and 3d versions of Hoberman scissor geometries over the stage.

By the end of 2007 the scale of the over stage structure was clear, but the question of form remained. Willie and I both felt that the structure needed to be expressive, even decorative, and to avoid the rock ‘n’ roll cliché of trusses with lights. But in the absence of any clues from the band about a theme for the upcoming tour, it was not easy to find a direction. Over the winter, Willie and I discussed the design at length. In January 2008 I emailed him: “The big challenge with creating a rock show is that… the design parameters are either arbitrary, or functional. In the sense that a show can be about anything or nothing, they are arbitrary. In the sense that the logistical aspects of how to package and tour the show are significant parameters, they are functional. To move the design discussion of a rock show beyond functionality it is necessary to address the arbitrary, and this is not easy. Unlike an aeroplane, or a hospital operating room, a rock stage can be absolutely anything; in the end it all comes down to taste.”

In a conscious attempt to move away from the orthogonal language of touring structures, I aimed for something streamlined. By March 2008 the design had crystallized into a simple curving form that discretely expressed the structural forces beneath. My first 3d CAD model studied both the proportions and the logistics of the structure, and set both the overall dimensions and the sizes of the main components. It was based on large truss elements that could sit side by side on a flat-bed truck, overlaid with hard-shell cladding panels. The key to successfully touring such a large structure would be to get the build sequence correct from the beginning. At each venue the build would take place in two stages. I proposed that so far as it was possible, the first stage; the building of the main structure, would take place at ground level. The completed, clad structure would then be lifted into the air, successive leg sections being added during the lift until the completed structure could be dropped onto the feet. The second stage; the loading in of the production equipment (sound, lights and video screen) would then take place with the crew working at height from the protected catwalks inside the structure.

In April 2008 Hoberman and I sketched a number of alternative designs for articulating LED screens. By the end of the month Willie and I had settled on a truncated elliptical cone shape, and Chuck’s team came up with a several different ways of applying LED panels to the scissor mesh surface. They all derived from Frederic’s original concept for a screen that could change density from 100% solid to something closer to 50% transparent. At the same time Adrian Mudd began making presentation animations of the stage and screen, and Jeremy Lloyd and Atelier One reworked my original CAD model into a detailed design and engineering model. By the end of April we had a presentation ready for the band, and prices and truck estimates for both the steelwork and the cladding. Jake Berry took our numbers and fed them into his live Nation touring budget, but (the band being a little bit late with the album) we were unable to stage a show-and-tell, and so the whole project went to sleep over the summer.

Reasoning that playing a stadium ‘in the round’ would require twice as much PA as an end-on show, my original design was based on duplicating the PA used for the Rolling Stones’ ‘Bigger Bang’ stadium stage. In late June Clair Brothers came back to Stufish with a detailed design for the PA that almost doubled the number and weight of the PA over my original estimate (thus employing four times the amount of PA used on the Bigger Bang tour). Incorporating this much larger PA into the project required a major redesign of the superstructure.

We finally got a sign off from the band in September 2008, and work started on the detailed design of all the elements. A three day meeting at Hoberman’s office in New York early in October outlined the critical parameters for the articulating screen. Unlike any of the structures that Chuck had built before, the scissor mechanisms would have to break apart into pieces that fitted into scenery carts that would themselves fit onto airfreight pallets and into trucks. And it would have to be completely assembled in less than eight hours, sometimes on the morning of showday. Richard Hartman and Nick Evans joined the team to bring their touring experience to bear on what was obviously a complex collection of problems that needed solving in a very short time. Everyone understood that unless we were cutting metal by January, the frietzak (as the mesh basket had been christened in honour of its Belgian parentage) would not be completed and tested in time for the start of rehearsals on 1 June 2009.

The final design of the video screen divides it horizontally into four tiers, and vertically into 24 columns. Each column is made up of four panels, one for each tier, each panel being approximately 3m long x 1.5m tall when closed. Each tier of 24 panels packs into eight scenery carts. Each panel is attached to its neighbours on either three or four sides, the joints are moment connections either at the hinge points or at the mid-points of the scissor beams. The panels are suspended from a mother truss that houses the 36 chain hoists employed to expand and contract the Hoberman screen scissor mechanism. The chain hoists are programmed to follow a position table created by Buro Happold, holding their positions to within 5mm as the screen articulates. The mother truss also houses video power and distribution racks. The truss is suspended from the main octagon truss of the superstructure by eight winches, each carrying a load of four tonnes.

By the end of September most of the design strategy for the superstructure and screen had been worked out; the only outstanding issue was the cladding and thus the final appearance of the structure. The cost of building and transporting hard-shell cladding was prohibitive, and the need to find a different way of covering the superstructure opened a way for me to develop a more interesting proposal. Willie and I presented my first version of a push-out polyp tensile structure to the band at a meeting in New York in late October. It was not an easy sell. The new illustrations showed a structure that was not only less neutral than the hard-shell proposals, it was also something novel. The original proposal carried within it a memory of the LAX theme building but the new design had no formal antecedents. It was an expressive solution to the functional challenges of low packing volume and fast assembly.

The band bought the concept and we presented a detailed video animation to them at Olympic Studios in November. It illustrated how audience sightlines worked from all positions in the stadium, and also explained the articulation of the video screen and the stage architecture. By this time we had worked out the performance stage in detail. The elliptical stage would be surrounded by an elliptical ‘B’ stage runway accessed by arched bridges spanning over a mosh pit. The bridges were designed to move around the stage like the hands on a clock face so that the band could access them from any point on the stage or runway. The movement of the bridges presented an interesting technical challenge as they moved around an elliptical path.

The tensile membrane cladding of the superstructure does not provide any weather-cover for the band beneath. To keep the band and backline equipment dry, I proposed to Willie that we resurrect the centre-draining inverted umbrella design used on the 1977 Pink Floyd USA tour. The umbrellas were invented by Frei Otto in 1971 for a garden exhibition in Germany. The nine umbrellas used on the Pink Floyd tour were engineered by Ian Liddel at Buro Happold. They stored below the stage and deployed through hatches in the floor, opening at different heights to create an overlapping umbrella field. We decided to use three 4.8m diameter umbrellas with a 600mm overlap. One umbrella is centred on Larry’s drum riser, the other two are located upstage of Adam and The Edge’s backline stacks. The umbrella under the drum riser revolves with the drum riser when Larry turns to face upstage.

The final design of the membrane and polyp positions was complete by the end of December, allowing David Dexter Associates to start work on the detailed form-finding. By the start of January StageCo were cutting steel for the primary structure and Innovative Designs were cutting aluminium for the frietzak screen. Willie and I presented a range of membrane/polyp colour schemes to the band in February. After a scary moment during which it seemed as if they were going to choose the safe option of grey and silver, they voted for a combination of two separate schemes, pairing an eau-de-nil skin with safety orange polyps and silver-grey legs.

The subdivision of the superstructure and technical equipment for the show into two classes of touring equipment, universal production and steelwork, was the same as for similar large stadium rock tours. We would build three complete sets of superstructure, red, green and blue, named after the steel teams that would look after them. These sets of steelwork would ‘leap-frog’ between cities, each one taking four days to build and two days to take down, with one day in the middle for production load-in and one day for the show. Everything else, the video screen and its automation package, the four-sided PA, the lighting rig, the performance stage and the entire barricade, would be toured as universal production, to be loaded in during the 36 hours preceding the show. In the end, the universal production totalled 57 trucks, a demonstration of the fact that playing a show 360º requires almost twice as much equipment as playing at one end of a stadium.

The test-build of the first of the three steel superstructures took place in Werchter, Belgium in May 2009. This was followed by the first assembly of the frietzak in Antwerp later the same month. By the end of the month the structure had been lifted to full height, set on its feet and the cigar, complete with lights, hoisted into place. The testing of the frietzak was delayed by the loss of a consignment of LEDs in a cargo plane crash in Japan, but on June 1st Willie and I witnessed a full test of the expanding screen with full video running. The frietzak was dismantled and trucked to Barcelona, where it was rigged beneath the steel superstructure for the first time on 8th June. On 16 June the band walked the stage for the first time, 40 weeks after they signed off on the project in September 2008.

During the time that had elapsed since the band signed off the design, the new album ‘No Line on the Horizon’ had been released, the show had been christened U2 360º, and a tour logo had been developed that was loosely on the superstructure design. The emotional direction of the tour, an optimistic salute to the future, was now clear. On the night of the dress rehearsal on 29 June, Bono christened the stage set the U2 Space Station. The show opened before a capacity crowd of 90,000 people at Camp Nou, Barcelona, on 30 June 2009.

Vital statistics:

The superstructure
Across stage width across bases - 64m (210ft)
Up/down stage width across bases - 48.5m (159ft)
Height of superstructure - 30m (100ft)
Height to lightening conductor (tip of pylon) - 51.8m (170ft)
Clear span across stage -57.5m (189ft)
Clear span up/down stage - 41.5m (136ft)
Height to underside octagon truss - 25m (82ft)
Tip to tip length of pylon - 43m (141ft)
Total unladen weight of superstructure - 190 tonnes

The video screen
The screen is made of 1,000,000 different pieces:
500,000 RGB pixels
320,000 Fastners
30,000 connecting cables
60,000 off-the-shelf items (connectors, bearings etc.)
90,000 custom-fabricated components
25 km of cable inside the structure
3 km of aluminum profiles
Weight of video screen frietzak - 32 tonnes
Weight of video screen mother truss - 20 tonnes
Video screen flown weight - 52 tonnes
Total video screen weight including distro, automation & winches – 74 tonnes

Production load

Total production load applied to superstructure
(PA, lights, video screen, cigar, winches & automation) - 176 tonnes
Thus the flown production load (which is normally loaded in during the 24 hours preceding the show) weighs almost as much as the superstructure that it is hanging from.


Mark Fisher Studio

360.u2.com

Expressen.se

U2 360-degrees Space Station


Foto: pcfishhk.
Amerikanske styresmakter bevilger 2,4 milliarder dollar til utvikling av elektriske kjøretøy. Beviligningene er en del av en langsiktig plan om å redusere USAs avhengighet av olje, samt å gjenreise amerikansk industri som en av verdens fremste produsenter av kjøretøy.

Bevilgningene skal primært brukes til å fremskynde utvikling og produksjon av batterier og komponenter til elektriske kjøretøyer. Ifølge energiminister Steven Chu er dette er den største enkeltinvesteringen innen batteriteknologi til hybrider og elektrisk drevne kjøretøyer noensinne.

En del av midlene skal dessuten benyttes til innkjøp av hybrider og elektriske kjøretøyer med tanke på å få et omfattende testprogram på plass.

Det vil også blir satt av penger til utbygging av nødvendig infrastruktur.

Renewable energy news - Rechargenews.com

2,4 milliarder dollar til utvikling av elbiler mm

04 august 2009

Selskapet Shapeways lanserer en teknologi for å printe rustfritt stål i 3D. Slutt på prototyper i plast, og kanskje en fremtidig teknologi for småskalaproduksjon av spesialiserte deler.



Innovation Takes the Stage with Metal 3D printing for modelers and creatives
Shapeways offers 3D Printing in Stainless Steel

Many 3D modelers have found their way to Shapeways to bring their personal designs to life by using 3D printing. Until now the materials were limited to different kind of polymers. Today Shapeways becomes the world’s first company offering 3D printing in stainless steel for everyone.

Technique
This is a completely new technique which deposits stainless steel powder in a very thin layer, combining it with a binding material. Printed objects are built up like this, layer by layer, gradually creating the form just as you designed it on the computer screen. When complete, they are infused with bronze and cured in an oven. After cooling, the models can be left in the original steel finish or tumbled to get a great polished look.



Shapeways | Stainless Steel Gallery

3D-printing i rustfritt stål

På 150-årsdagen for Hamsuns fødsel fikk Arkitekt Steven Holl overvære åpningen av bygget som forlot tegnebordet hans midt på 80-tallet.

Rundt 1980 tok Nordland fylkeskommune og Hamarøy kommune initiativ til en Hamsunsatsing knyttet til Hamsuns barndomshjem, som har fungert som et lite museum. Sist på 80-tallet ble ideen om å etablere et eget Hamsunsenter lansert. Sammen etablerte kommunen og fylkeskommunen et aksjeselskap, som skulle være pådrivere i arbeidet ut fra en målsetting om å etablere et internasjonalt Hamsunsenter.

Selv om veien har vært lang mener Steven Holl at de mange og lange diskusjonene om bygget har vært fruktbare. Bygget har blitt plassert på Presteid, i stedet for på Hamsuns fødested. Dessuten har bygget blitt utvidet med en egen kultursal i tillegg. Det er imidlertid de eneste endringene Holl har vært villig til å gjøre.

Holl sier seg fornøyd med det bygget han tegnet for 25 år siden, og det sier det har blitt akkurat slik han ville ha det. Ifølge ham selv har han ikke gjort noen endringer. I dag vil jeg ikke endre noe, sier Steven Holl.

Steven Holl Architects

Hamsunsenteret

Åpning av Hamsunsenteret

01 august 2009

Det kommunale eiendoms- og utviklingsselskapet Narvikgården AS og Rica Hotels AS har inngått avtale om bygging av et stort nytt fullservicehotell i Narvik sentrum.

Hotellet får 16 etasjer, og minimum 150 dobbeltrom, samt plass til konferanser med minimum 200 deltakere.

Bygget kommer til å dominere Narvik sentrum, noe som har fått Gisle Løkken, visepresident i NAL, til å spørre om hvem som har retten til det offentlige rom. Han viser i den forbindelse til Aaron Betsky (leder for fjorårets arkitekturbiennale i Venezia. Betsky har dette å si om dominerende bygg: skal man tillate seg å bygge monumentale og frittstående bygg i en slik posisjon, så skal man være rimelig sikker på at de har samme betydning og samme kvalitet som viktige kirkebygg historisk sett har hatt!

Det nye Rica-hotellet er planlagt å stå ferdig innen sommeren 2010 og vil koste rundt 150 millioner kroner.

Rica Hotels bygger nytt hotell i Narvik

Nytt hotell i Narvik

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism