Mens Norge diskuterer argumenter for og i mot bygging av høyhastighetsbaner, får landet en påminnelse om at en modernisering av den eksisterende jernbanelinjen Oslo–Bergen kan gi en reisetid mellom endepunktene på fire timer – ned fra seks–syv timer i dag.
En virkeliggjøring av en gammel tanke om å bygge Ringeriksbanen, som vil kutte en stor sving i terrenget, er en forutsetning for den reduserte reisetiden.
Persontransporttilbudet på Bergensbanen har over mange år vært tilnærmet uendret med hensyn til reisetid og antall avganger. På oppdrag fra interesseorganisasjonen Forum Nye Bergensbanen, har TØI vurdert befolkningsutvikling og pendlingsmønster for byer og tettsteder knyttet til banen og beregnet mulige effekter av alternative transporttilbud på banen (Holden Hoff, Vingan og Dybedal 2010).
Som en del av arbeidet har vi sett på hvordan tre alternative scenarioer for togtilbudet kan påvirke reiseomfanget i 2020, målt mot en videreføring av dagens situasjon:
En virkeliggjøring av en gammel tanke om å bygge Ringeriksbanen, som vil kutte en stor sving i terrenget, er en forutsetning for den reduserte reisetiden.
Persontransporttilbudet på Bergensbanen har over mange år vært tilnærmet uendret med hensyn til reisetid og antall avganger. På oppdrag fra interesseorganisasjonen Forum Nye Bergensbanen, har TØI vurdert befolkningsutvikling og pendlingsmønster for byer og tettsteder knyttet til banen og beregnet mulige effekter av alternative transporttilbud på banen (Holden Hoff, Vingan og Dybedal 2010).
Som en del av arbeidet har vi sett på hvordan tre alternative scenarioer for togtilbudet kan påvirke reiseomfanget i 2020, målt mot en videreføring av dagens situasjon:
- et scenario som innebærer redusert reisetid (2–3 timer raskere enn i dag mellom Oslo og Bergen) og høyere frekvens
- et scenario som innebærer svært redusert reisetid og betydelig høyere frekvens, men redusert stoppmønster underveis og sannsynligvis en annen linjeføring enn i dag (i praksis en høyhastighetsbane)
- et scenario der fjerntogtilbudet mellom Oslo og Bergen bortfaller og det kun kjøres regional og lokal trafikk i banens ytterender.
Modernisering av jernbanelinjen Oslo–Bergen
21:10
Samferdsel
,
Transport