Under møbelmessen i Milano var temaet for utstillerne i Salone Satellite «Go Green».
I Finland har den legendariske møbelprodusenten Artek introdusert 2nd Cycle som en del av sin miljøstrategi, hvor de kjøper tilbake sine gamle stoler, fikser de som er blitt ødelagt, og selger dem på nytt.
Iittala har lansert slagordet «against throw away-ism».
Danske Mater lanserer «The sustainable home accessories brand».
Bærekraftig design er definitivt på moten, men dette hevdes imidlertid å være mer enn en kortvarig trend. Det er noe som er kommet for å bli.
Henrik Marstrand i Mater sier til D2.no:
- Vår forretningsidé skal utvikle lokalsamfunnet og de forskjellige fabrikkene med respekt for det enkelte individ som arbeider der, slik at de får ta del av verdens samlede økonomiske vekst. Det kan vi bare gjøre ved å komme med spennende og tidløse produkter som forbrukerne vil kjøpe, sier han.
Agent for Mater i Norge er Norway Says. Seniordesigner Torbjørn Andersen er opptatt av at bærekraften også ligger i designen til produktene.
- Det handler ikke bare om fysiske, åpenbare kvaliteter, men om forholdet du som kjøper får til et produkt - og det bestemmes allerede i det første møtet mellom kjøper og produkt. Et uselvstendig produkt som kopierer trendene blir også brukt og kastet uten refleksjon. Målet må være å lage så unike produkter at kjøperne vil ta vare på dem over generasjoner, sier han, og ønsker seg en forbrukerorganisasjon som tangerer United Nations Global Compact; en organisasjon som tar utgangspunkt i forbrukernes ansvar og makt og ikke i forbrukernes rettigheter.
/../
David Carlsson i Designboost tror ikke Mater er den bedriften som vil tjene mest på bærekraftig design:
- De går foran, men det er Ikea som vil tjene de store pengene - når de innser at det er dette forbrukerne vil ha. Når gigantene kommer på banen vil vi få et større utbud og billigere produkter. Dessverre vil det bety at noen av spydspissbedriftene ikke vil klare seg.
DN.no D2 - - Viljen må være der
Mansion of mysticism: Paris opens glittering home to Sufi art and beliefs
-
Featuring peacock-shaped padlocks and a holographic Sufi master, a new
museum explores the religion’s influence on Western culture – and leaves
visitors ...
Legg inn en kommentar