tag:blogger.com,1999:blog-21260551.post6071717187122324781..comments2023-07-05T10:17:44.554+02:00Comments on Arkitektur & Miljøteknologi: Bevar Y-blokka!Jon Hoemhttp://www.blogger.com/profile/08103376246377042773noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-21260551.post-4806102148463723892015-12-23T19:50:45.963+01:002015-12-23T19:50:45.963+01:00Det skal mye til å kalle Y-blokka er en optimal lø...Det skal mye til å kalle Y-blokka er en optimal løsning. Jeg har også irritert meg over plasseringen når bygget nærmest ligger i veien, på vei ut fra Deichmanske. Men det spørs om det <a href="http://www.arkitekturnytt.no/2015/10/regjeringskvartalet-statsbyggs.html" rel="nofollow">nye forslaget</a> blir så mye bedre, dersom en uansett skal plassere et bygg ved siden av høyblokka. Her synes jeg igjen <a href="https://docs.google.com/presentation/d/1YZshefY28v7quJKdnOISnr9jr9ZUQQNmsNzUyyIT7TE/embed?start=false&loop=false&delayms=3000&slide=id.gae13299dd_0_6&usp=embed_googleplus&slide=id.gae13299dd_0_6" rel="nofollow">studentprosjektet</a> er det som tilbyr noen av de beste løsningene.Jon Hoemhttps://www.blogger.com/profile/08103376246377042773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21260551.post-6632076196969685792015-12-23T09:49:26.220+01:002015-12-23T09:49:26.220+01:00Hvordan er det mulig å beskrive Viksjøs byplangrep...Hvordan er det mulig å beskrive Viksjøs byplangrep som en god løsning? Noe så totalt feilslått skal man lete lenge etter.<br />Siri Hoems poetiske beskrivelser har ingen rot i virkeligheten. Det skapes "tre ulike byrom"? Lokket over Arne Garborgs plass et "smart grep"? <br />Plassen foran Deichman er knapt et byrom. Når man står der føles det heller som om man får en vegg midt i trynet - Y-blokkas blinde og lukkede vegg. Og siktrommet foran Trefoldighetskirken kunne nok vært bedre. Både Trefoldighetskirken og Deichman er satt i skammekroken. <br />Som arkitektur er Y-blokka et fint eksempel på 60-tallsmodernisme, men som byplangrep er Viksjøs løsning med å legge den som et lokk over bilbanen dessverre et eksempel på hvor hensynsløst man forholdt seg til det menneskelige aspektet. Nedkjøringsrampene og biltrafikken blir det mest iøynefallende og lyden fra bilene forsterkes fordi den kastes tilbake fra tunnelveggen. Dette er IKKE et hyggelig sted å være.<br />Dette er et sted i byen som fremstår som et problem - et problem som Viksjø aldri fant ut av.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21260551.post-15300805575140967002015-01-24T23:34:41.537+01:002015-01-24T23:34:41.537+01:00Link til støtteaksjonen på Facebook<a href="https://www.facebook.com/pages/St%C3%B8tteaksjon-for-%C3%A5-bevare-Y-blokka/697284867023406" rel="nofollow">Link til støtteaksjonen på Facebook</a>Jon Hoemhttps://www.blogger.com/profile/08103376246377042773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21260551.post-8129815737865871552015-01-24T19:41:03.532+01:002015-01-24T19:41:03.532+01:00Slik Y-blokka engasjerer folket, er det tydelig at...Slik Y-blokka engasjerer folket, er det tydelig at bygget er god byggekunst. Y-blokka som vellykket fra Modernismens epoke. Stod ferdig 1969/70 45år ung. At noe skaper diskusjon tog debatt yder på at det er samlende. Y-blokka som et smykke med sensuell -og leken arkitektur, med gode funksjoner romslige trapperom, ganger/vestibyler, og med heis. Elvesingel fra Hønefoss i fasader og interiør. Gå inn på Facebook ” Støtteaksjon for å bevare Y-blokka ”. Ta del i de bilder og historie, og gode artikler. Gi din støtte i aksjonen ved å like, og del med dine venner.Anonymousnoreply@blogger.com