21 august 2013

Elektrosjokket Model S

Små, byvennlige elbiler har så langt rådet grunnen, men Tesla Model S har plass til mye batteri og dermed en rekkevidde opp mot 48 mil, for toppmodellen med 85 kWt stort batteri. Batteriene krever imidlertid så mye strøm at man ikke er særlig godt hjulpet med en vanlig stikkontakt. Elektrikeren må trolig på besøk før hjemmelading blir et fullgodt alternativ.
Model S med de største batteriene har en kapasitet på 85 kWt. Til sammenligning har en Nissan Leaf en batterikapasitet på 24 kWt. Det rokker ved hva man før har kunnet kalle hurtiglading.
Bilen har kun to gir, alt etter om du skal fremover eller bakover. At det i det hele tatt er mulig å bevege 2,2 tonn så raskt og lydløst opp i fart er nesten uforståelig. Lavtliggende batterier kamuflerer all tonnasjen, og med en nær optimal vektfordeling gir det sportslige kjøreegenskaper. Innenfor lovlige norske hastigheter, reageres det lynraskt om farten skal økes. Null til 100 km/t går unna på 4,4 sekunder.

Tesla Model S er på sett og vis en bil som er skreddersydd for det norske markedet. De norske bilavgiftene som tradisjonelt sett straffer motor og luksus er fraværende for denne bilen, og her er det ingen biler som er i nærheten av slike ytelser til denne prisen.

Ingen over, ingen ved siden - så langt.

Kilde: DN.no

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism