Erich Mendelsohn har med Dobloug-gården i Oslo, en bygning som sto sentralt i Norsk Arkitekturmuseums hovedutstilling våren 2002. Nå kan de som har anledning til å ta turen til England oppleve en annen presentasjon av Mendelsohns arbeider. 8. april åpner en utstilling i De La Warr-paviljongen ved Bexhill on Sea på Englands sørøstkyst.
Erich Mendelsohn er en av de betydeligste tyske arkitekter i det 20. århundret. Han bygget i Tyskland, Sovjetunionen, Norge, England, Palestina og USA.
Mendelsohn ble født i Allenstein i Øst- Preussen og studerte arkitektur i Berlin og München. Fram til utbruddet av første verdenskrig arbeidet han som freelancearkitekt og designer med teateroppsetninger og kostymer. Etter 1. verdenskrig åpnet han et arkitektkontor i Berlin som han drev med stor suksess fram til 1933.
Med sine første bygninger, Einsteinturm (i Postdam) (1921), hattefabrikken i Luckenwalde (1921) og Mosse-huset i Berlin (1923), oppnådde Mendelsohn raskt å bli en av de ledende avant-gardearkitektene i Tyskland. Han fikk en rekke store oppdrag og utførte forretningsgårder, kontorbygninger, fabrikker, privathus og innredninger til varemagasin.
Privat var Mendelsohn-familen omgangsvenner med kunstnere, arkitekter og intellektuelle både i Tyskland og i utlandet. Den store og innflytelsesrike bekjentskapskretsen hjalp familien etter at den økende antisemittismen førte til at familien i 1933 emigrerte fra Tyskland.
Samme året som Mendelsohn emigrerte fra Tyskland, etablerte han og en kollega et nytt kontor i London. Mendelsohn ble engelsk statsborger i 1938. Fra 1935 drev han også et arkitektkontor i Jerusalem og bygget flere viktige bygninger i Palestina, blant annet villa for presidenten, universitetsbygningene på Mount Scopus og sykehus i Haifa. Til tross for stor virksomhet i Europa og Midt-Østen valgte Mendelsohn-familien å emigrere til USA i 1941. I USA foreleste han ved blant annet de kjente universitetene Yale og Harvard. Etter at han slo seg ned i San Francisco i 1945 og frem til sin død i 1953, bygget han flere synagoger, jødiske kultursentere, sykehus og privatboliger. Hans prosjekt til et monument over de seks millioner jødiske ofrene for nazismen i Riverside Park i New York, ble aldri realisert.
Gjennom hele sin karriere virket Mendelsohn som en mellommann mellom ulike kulturer. Hans biografi og bygninger manifesterer alt fra den politiske utviklingen til den tekniske, kunstneriske og økonomiske utvikling i det 20. århundret. Hans symbolske arkitektoniske språk er unikt og savner sidestykke i historien. Måten han forener form og funksjon på for hver eneste bygningstype - enten det er et privat eller offentlig bygg - er uforlignelig. Han brukte materialer på en måte som var like original som den var progressiv, han smeltet sammen stål, betong og glass til en organisk helhet.
Erich Mendelsohn.
‘The best cinema that was ever built’: the Capitol, Melbourne’s hidden
architectural treasure, turns 100
-
These days it sits awkwardly above a Subway on a busy Melbourne street, but
head inside and find a truly spectacular space that has survived a century
It...
Legg inn en kommentar