Think skal utvikle morgendagens bilinteriør. Med seg på laget har de prestisjetunge Royal College of Art i London.
Designsjef i Think, Katinka von der Lippe, har store forventninger til prosjektet.
- Vi håper å få resultater som vi kan benytte i vår egen produktutvikling, det være seg konkrete løsninger eller mer konseptuelle ideer som kan brukes videre. Forhåpentligvis vil prosjektet hjelpe oss å ta et nytt skritt i retning morgendagens bil, sier von der Lippe.
Fra i høst og til og med september 2009 skal den sveitsiske designeren Filip Krnja se på helt nye konsepter for utvikling av interiøret i fremtidens Think-bil. Sveitseren er håndplukket til prosjektet fra skolens avdeling for bildesign, som regnes som verdensledende på sitt felt.
- Cockpiten i dagens biler har ikke endret seg nevneverdig siden 1950-tallet. Faktisk stammer mye av strukturen helt tilbake til noen av de første bilene i begynnelsen av forrige århundre. Det er en hel del etablerte sannheter om hvordan innsiden av en bil må være, som vi nå skal utfordre, forteller designforsker og innovasjonsleder ved Helen Hamlyn Centre Royal College of Art, Rama Gheerawo.
- Bilen er det eneste helt private rommet mange av oss har. Vi deler boligen med familien og kontoret med kollegene. Vi både jobber, snakker, spiser og drikker, lytter til musikk og kobler av i bilen. Bilen er det eneste stedet der alt skjer på dine premisser - i alle fall på innsiden, påpeker Gheerawo.
Designdirektør Katinka von der Lippe i Think mener Helen Hamlyn Centre er en spennende samarbeidspartner for den norske bilprodusenten.
- Bilindustrien står foran to store endringer. Den ene endringen er skiftet fra forbrennings- til elektrisitetsmotor, den andre er en orientering mot brukeren. Think er et internasjonalt produkt, mens Norge er et ganske lite marked. Derfor er det viktig at vi jobber ut fra et internasjonalt perspektiv. Til det trenger vi partnere med bred og internasjonal kompetanse, og vi synes Helen Hamlyn Centres innfallsvinkel er svært interessant, sier hun.
Gheerawo roser den norske elbilprodusenten for å våge å være nyskapende og annerledes i en erkekonservativ bransje.
- De kulturelle verdiene som ligger i bilen er stort sett uutforsket. Think er et uavhengig selskap som står friere til å tenke nytt. Think har en alle tiders mulighet til å ta lederskap i bilindustrien ved å flytte designtenkingen rundt fremtidens biler mot brukerens behov i et videre perspektiv. Lykkes Think, vil de samtidig sende sterke signaler til resten av bilindustrien, mener Gheerawo.
Think vil revolusjonere bildesign - Norsk Designråd
Architecture 101: What is Brutalist Architecture?
-
Evoking a sense of strength and permanence in a time of societal rebuilding
and modernization.
The post Architecture 101: What is Brutalist Architecture?...
Legg inn en kommentar