Økningen av farlig avfall i biler er enorm. Dagens regelverk for avfallshåndtering tar ikke hensyn til miljøgiftene i bil.
Bellona og Bilpatologene kar delt to biler på langs. En 2007-modell og en 1988-modell har blitt demontert ned til minste detalj i løpet av et par uker.
Biler er mer og mer satt sammen som eksempelvis datamaskiner.
- Når du kaster PC, vaskemaskin eller mobiltelefon er miljøkravene strenge, men du kan kvitte deg med bilvrak uten å ofre miljøet en tanke. Det henger jo ikke på greip, sier Olaf Brastad, fagrådgiver og styreleder i Bellona.
To biler, en VW Passat 1988-modell og en VW Touran 2007-modell, har blitt delt på langs før de ble nøye demontert og analysert. Undersøkelsene viser at en ny bil inneholder 1,5 km ledninger, 30 kretskort, eller tilsvarende fem bærbare pc-er, mot ett kretskort i den 19 år eldre bilen. Biler inneholder blant annet store mengder av miljøgiften bromerte flammehemmere i tilknytning til elektronikk. Disse giftene kan blant annet påvirke våre arveegenskaper.
I 2007-modellen fant Bilpatologene dessuten 150 kilo plast, en fordobling på 19 år. Denne blir i dag ikke gjenvunnet. Bilpatologene er svært bekymret over at produsentansvarsordningen ikke iverksetter ordninger som kan øke andelen materialgjenvinning.
Bellonas prosjekt Bilpatologene krever at farlig avfall fra bil må behandles på samme måte som annet farlig avfall. Nå ber de miljøvernminister Erik Solheim og SFT-direktør Ellen Hambro om et møte for å løse et stadig økende problem.
Gjennomsnittsalderen på biler til opphugging er 18 år. Mengden farlig avfall øker i nyere biler. I A-magasinet (21.11.08) viser SFTs avdelingsdirektør Sigurd Tremoen til at økende mengde elektronisk avfall er problem de vil se på etter hvert.
Resultatene fra undersøkelsen av materialsammensetningen i bil ble presentert i en rapport. Rapporten sammenligner ulike bilmerkers innhold av miljøgifter som brommerte flammehemmere. Undersøkelsen er gjort av det uavhengige miljørådgivingsselskapet Mepex.
Selve demonteringen har vært en spektakulær opplevelse, fanget av Knut Brys kamera. 8. januar åpner en utstilling på DogA i Oslo. Den viser Knut Brys fotografier fra demonteringen og undersøkelsen av bilvrak. De delte bilvrakene, samt alle bildelene blir også å finne på denne utstillingen.
Bellona
Doga
Cities on the Go: Could Mobile Architecture Decentralize Urban Futures?
-
Though primarily tested on a small scale, mobile architecture holds the
potential to free us from the limits of static urbanization.
The post Cities on ...
Legg inn en kommentar