Eivind Otto Hjelle karateriserer hele Fjordbyen som en bløff, i et debattinnlegg i Aftenposten.
Det hadde ikke vært så farlig hvis begrepet bare skulle brukes på en kommunal turistplakat. Det katastrofale er at «Fjordbyen» er blitt et mantra med hellig kraft. Det brukes som ledestjerne utenom all tenkning om byens utvikling. Begrepet Fjordbyen har erstattet en fornuftig debatt om hvordan livet i byen bør leves og organiseres. Dette førte til at bystyret bardus omgjorde et tidligere enstemmig vedtak om at Munch-museet skulle bli hvor det var. I stedet vedtok bystyret å flytte både Munch-museet og Stenersen-museet til en kai i Bjørvika. Også byens hovedbibliotek ble vedtatt lagt til bryggekanten.
Visjonene om Fjordbyen ble koblet til Kulturdepartementets påståtte problemer med Tullinløkka, og vips kom et gedigent makeskifte i stand. Og dermed skulle Kunstindustrimuseet og Nasjonalgalleriet også flyttes ned til havnebassenget ved Vestbanen.
Fra før av var det bestemt at Kulturhistorisk museum skulle flyttes fra Tullinløkka til Bjørvika og så fant man ut at vikingskipene også skulle dit. Arkitekt Fredrik Torp har med overbevisende klarhet vist hvordan denne flytteprosessen frarøver Oslos bydeler sine veletablerte kulturinstitusjoner, mens strandkanten blir overfylt av museer, bibliotek og opera. Alt på grunn av denne ideen om «Fjordbyen».
Meninger - Debatt - Aftenposten.no
‘No more velvet rope’: how New York’s beloved Frick museum opened up – and
will now even sell coffee
-
It is a Gilded Age gem full of Old Masters, from Vermeer to Holbein. Now,
after a ravishing $300m revamp, it is even more welcoming. Our writer
revels in...
Legg inn en kommentar