Med kun én søknad kan norske bedrifter fra nå av få vern for sitt design i 65 land.
– Flere bør se på dette som en enkel mulighet til å forsikre seg, sier Egil Sundet, bransjesjef i Norsk Industri Møbel og interiør.
- For å kunne designbeskytte et produkt må designet være nytt på markedet. I tillegg er det et krav at det har en individuell karakter som skiller seg fra andre produkter. Dersom produktene oppfyller disse kravene kan det meste designbeskyttes, sier Marie Rasmussen i Patentstyret. Avtalen omfatter altså alle slag av produkter, fra tannkoster til biler og fly, grafiske framstillinger, ikoner og hjemmesider.
Gjennom årene har mange norske produkter blitt utsatt for kopiering og plagiat. Møbelprodusenten Stokke, med sin Tripp Trapp-stol fra 1972, er blant dem som har gjennomgått flere rettssaker i andre land for å få en slutt på ulike former for piratkopiering av produktet. Hadde dagens ordning vært en mulighet da Tripp Trapp ble laget i 1972, ville dette mest sannsynlig ikke ha vært et så stort problem for bedriften.
Norsk Industri har fått advokatfirmaet Selmer DA til å skrive artikkelen "Beskyttelse av immaterielle rettigheter – praktisk ABC for møbelindustrien". Her gjennomgås hva man kan beskytte og oppnå gjennom patentering, opphavsrett, designrett, varemerkerett og rett til andre forretningskjennetegn.
Selve designretten reguleres fremdeles av lovgivningen i hvert enkelt land, slik at betingelsene for vern er som før. Norsk Industri har utviklet en modellavtale mellom designer og produsent, og denne og liknende avtaler skal i prinsippet ikke berøres av dette.
Kilde: Norskindustri.no
Barista’s Canvas: Exploring the Art of Coffee Shop Architecture in the
Golden Era of Cafés
-
Both public and private spaces, contemporary coffee shop designs must be
flexible and interactive.
The post Barista’s Canvas: Exploring the Art of Coffe...
Legg inn en kommentar