NHO ønsker en raskere og smartere utbygging av norsk samferdsel, og har fått utarbeidet en rapport som presenterer nye finansierings- og gjennomføringsformer for prioriterte vei- og jernbaneprosjekter. For å skaffe nødvendig forutsigbarhet mener NHO at prosjektene må være fullfinansiert ved oppstart. En slik forutsigbarhet vil gi en mer rasjonell og effektiv utbygging. NHOs forslag i denne rapporten vil være næringslivets innspill i arbeidet med Nasjonal transportplan 2014-2023. Rapporten ”Raskere og smartere samferdselsutbygging” ble overlevert til samferdselsministeren, som kvitterte ville være et viktig bidrag inn i de vurderinger departementet skal gjøre før neste nasjonal transportplan skal legges frem våren 2013.
NHO anbefaler en kombinasjon av prosjektfinansiering og totalentreprise. Det finnes ulike varianter av prosjektfinansiering som for eksempel: OPS, flerårig budsjettering, lånefinansiering og offentlige eide AS. Videre anbefaler NHO å erstatte dagens separate kontrakter for utbygging, drift og vedlikehold med livsløpsentreprise, for de prosjekter der det er hensiktsmessig.
Rapporten tar utgangspunkt i NHOs publikasjon SamferdselsLøftet: Nye finansieringsløsninger for forsering og rasjonell gjennomføring av investeringsplanen.
Legg inn en kommentar