Anleggsområdet i Bjørvika ble i dag åpnet for publikum, som et lite forspill til åpningen av Operaen den 12. april neste år.
Under Åpen dag slapp Statsbygg publikum ut på det enorme marmortaket som blir et flott offentlig uterom. Fra taket får man utsikt over byen og fjorden, og et overblikk over byutviklingen i Bjørvika.
De som ønsket det kunne la seg avbilde av profesjonelle fotografer foran Operaen .
Bjørvika har i mange år vært dominert av motorveier, jernbanespor og havnearealer. Plan- og bygningsetaten har under Åpen dag base på teaterbåten MS Innvik som ligger ved Havnelageret, og stiller med fire informasjonsposter i området med bilder av nye Bjørvika. Foruten å snakke med planleggerne, kan publikum ved hjelp av to datamaskiner på MS Innvik følge en tidsakse og se hvordan Bjørvika har utviklet seg fra år 1000 og frem til i dag, men også se hvordan fremtidens Bjørvika vil bli. I tillegg vises informasjonsfilmer om fjordbyutviklingen og elver og vassdrag i Oslo.
�pen dag på Operaen søndag 26. august! - Statsbygg
St Kilda pier wins peak Victorian architecture award as judges praise
playful and ‘deeply civic’ design
-
State government project among range of works celebrated for
community-centred design that goes beyond utility
The reimagined St Kilda pier has added mor...
Legg inn en kommentar