Arbeiderpartiet kommer til å gå inn for innføring av avgift på biodiesel. I statsbudsjettet foreslår regjeringen at fritaket for autodieselavgift blir halvert i 2010 med sikte på endelig utfasing i 2011.
- Regjeringen trenger pengene, og det er derfor den innfører avgiften. Vi mener staten må ta utgiften for å styre bilbruken i miljøvennlig retning, sier Venstres parlamentarisk leder Trine Skei Grande til NTB.
Les også: Biodrivstoff er verstingen
- Dette er både dårlig miljøpolitikk og dårlig næringspolitikk. Vi har muligheten til å ta et teknologisk kvantesprang, men da må vi gjøre det billigere og ikke dyrere å bruke biodiesel, sier Høyres Jan Tore Sanner til NRK.
Raps er mest brukt i Europa som råmaterial for biodiesel, men andre råmaterialer som soya, solsikke, kokos, jatropha eller palmeolje, i tillegg til fett fra dyr eller fisk, kan også brukes. Ett mål (1000 m2) raps dyrket i Europa gir ca. 400 kg frø, hvorav ca 40% er olje. Oljen utvikles så til biodiesel ved at den først siles, og siden tilsettes alkohol.
I noen utviklingsland har produksjon av biodiesel ført til at matvarer har begynt å bli dyrere. Grunnen er at i bestemte strøk, som for eksempel i Mexico, er store landbruksflater blitt omstilt fra matvareproduksjon til drivstoffproduksjon, og dermed er matvareproduksjonen blitt mindre. Dette gjelder riktignok ikke bare biodiesel, men alle drivstoffer som blir produsert på dyrket mark.
Utover i 2008 kom stadig flere advarsler mot økt bruk av biodiesel. FN organisasjonen FAO kom på banen, og statsminister Gordon Brown i Storbritannia sa seg villig til å endre EUs mål for bruk av biodrivstoff, mens Tysklands bistandsminister Heidemarie Wieczorek-Zeul mente at retten til mat er viktigere enn retten til mobilitet.
Neste generasjons biodiesel
Teknologi for nye metoder for å produsere biodisel er under utvikling og blir ofte kalt andre generasjons biodiesel eller BTL-diesel (biomass to liquid). Teknologien stammer fra 1930-tallet, men den store utfordringen er å kunne gjøre det kostnadseffektivt. BTL-diesel er en syntetisk diesel som i stor grad har samme eller bedre egenskaper enn petroliumsdiesel.
BTL-diesel kan i prinsipp lages av all biomasse, og samme teknologi kan også brukes til å lage diesel av kull eller naturgass. Dette ble brukt for å framstille drivstoff i Nazi-Tyskland og senere Sør-Afrika hvor metoden fremdelses er i bruk. Diesel lagd av kull eller gass gir høyere klimasgassutslipp enn tradisjonell diesel pga. CO2 som avgis under produksjonen.
Kilde: Wikipedia
A play set during the Troubles brings home the monstrosity of a few English politicians| Rowan Moore
-
The Windsor framework offers hope for Northern Ireland, yet some, such as
Boris Johnson, played with peace and voted against it
It was possible to hope, la...
Legg inn en kommentar