16 april 2014

Vil ha avgiftskutt for hybridbiler

Ladbare hybridbiler har vært på markedet noen år, og tilbyr elektrisk drift i flere mil før du må koble over på bensindrift. Modellene som er på markedet i dag har rekkevidde fra 2,5 mil til 8 mil på ren elektrisk drift. De lades både med det vanlige strømnettet og kabel, og mens bilen kjører.
Vi er nok flere som tviler på at det er Fisker Atlantic (lillebroren til Karma) som er målet for en eventuell lettelse i avgiftene - men, dette er også en plug-in hybrid. Det spørs imidlertid om Fisker klarer å realisere dette konseptet.
I dag er imidlertid de ladbare hybridbilene dyre fordi de er utstyrt med to drivsystemer, elektrisk og bensin. Med det øker vekta, og avgiftene. NAF og Elbilforeningen ønsker derfor å ned avgifsnivået på hybridbilene, som både er mer miljøvennlige, og tilfredsstiller nordmenns ønske om lengre rekkevidde.

NAF forslår at momsen på ladbare hybrider halveres, at regjeringen reduserer firmabilbeskatningen på denne typen hybrider, og at avgiftene vinkles mer mot Co2-utslipp enn i dag.

Den rødgrønne regjeringen gikk med på å senke vektavgiften for ladbare hybrider i fjor. Nå skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal se på de nye forslagene.

- Hybridbiler blir ofte glemt i debatten. Det handler mye om ren elektriske biler. Skatteforholdene i dag er ganske gode for hybridbiler, og det skal lønne seg å kjøre miljøvennlige biler. Men, om det betyr at det må være rene elbiler eller om det også kan gjelde ladbare hybridbiler, det gjenstår det å konkludere på, sier Solvik-Olsen.

Kilde: NRK

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism