- Nær halvparten av CO2-utslippene i produksjonen av en elbil er knyttet til batteriet, sier Linda Ager-Wick Ellingsen, stipendiat i industriell økologi ved NTNU i Trondheim. Hennes analyser viser at C02-utslippene fra batteriproduksjonen kunne vært redusert med 60 prosent om den hadde vært utført i Norge.
- Fokuset på elbil i Norge har fått maritim næring her hjemme til å interessere seg for elektrifisering og batterier, sier Lars Ole Valøen. Han tok Norges første doktorgrad på batterier, og mener det ville vært et stort fremskritt med produksjon av batterier i Norge.
Men det er åpenbare skjær i sjøen:
- De påkrevde investeringene er massive, og det tar mange år å bygge opp en industri rundt dette. Vi må belage oss på at batteriproduksjonen til biler og skip hovedsakelig vil foregå i Kina i overskuelig fremtid samt i noen grad i Sør-Korea, Japan og USA, sier Sverre Iversen, daglig leder i Gylling teknikk. Selskapet er en av de største leverandørene av batterier til blant annet industrien og sykehus i Norge.
Kilde: Aftenposten
Architects Anne Lacaton and Jean-Philippe Vassal on the joy of reusing
buildings rather than knocking them down
-
The French architect duo, winners of the 2023 Soane medal, whose work has
ranged from straw huts to social housing, talk about the freedom of working
wit...
Legg inn en kommentar