Elbiler er riktig svar på feil spørsmål, skriver Tom Staavi i VG:
Hvis spørsmålet er: Hvilke biler skal vi satse på i et stadig mer urbanisert og bypreget Norge, kan elbil kanskje være riktig svar. Men bare kanskje.
Påstanden om elbilens miljøvennlige fortreffelighet er utfordret av mange. Dens grønne overskudd beregnet over bilens levetid avhenger for eksempel av hvilken kraftblanding den kjøres på, vann- eller vindkraft på den ene siden eller kullkraft på den andre. Og det er ikke gitt at batterier er en spesielt miljøvennlig teknologi.
I tillegg tar den opp plass og bidrar med svevestøv fordi dekk sliter veibane uavhengig av hva som får dekkene til å rulle. At kollektivfeltet korkes, bomavgiftene er null, årsavgiften redusert og parkeringen gratis, oppleves etter hvert provoserende for alle som av ymse grunner må holde seg til diesel- eller bensinbørsa. Når politikere rundt om samtidig fabler om tre ganger bomavgift og bilforbud på særlig utsatte dager for den «miljøvennlige» dieselbilen politikerne en gang overtalte dem til å kjøpe, er det ikke noe å si på om det ryker en sikring i topplokket.
Hvis spørsmålet heller var: Hvilke fremkomstmidler skal vi satse på i et stadig mer urbanisert og bypreget Norge, er ikke svaret med stor S elbiler som for mange også er bil nummer to. Da er svaret først og fremst en mye mer effektiv kollektivtrafikk. Det er i og for seg de fleste politikere enige om, men utviklingstakten er litt treg.
Kilde: VG
Architecture 101: What is Parametric Architecture?
-
Here's how algorithmic parameters are reshaping architecture.
The post Architecture 101: What is Parametric Architecture? appeared first
on Journal.
Legg inn en kommentar