Forløpig har ikke eldrift begynt å gjøre seg gjeldende i markedet for større nyttekjøretøyer. Litt merkelig egentlig, siden nettopp kjøretøyer med tungt lass har spesielle behov for ekstra krefter i motbakker, mens de kan klare seg med langt mindre i flatt terreng. Det finnes riktignok eksempler på de som bygger om vanlige lastebiler til elektrisk drift.
Den amerikanske produsenten Nikola One presenterer nå en trekkvogn med seks elmotorer på tilsammen 2000 hestekrefter, og dreiemoment på hele 5016 Nm. Dette er imidlertid ikke en ren elbil, men en hybrid drevet av en gassturbin, som lader batteriet. Turbinen forbrenner naturgass og kan yte 400 kilowatt. Drivstoffet skal rekke til knapt 200 mil. Drivstofforbruket er ifølge Nikola beregnet til å være inntil 1,5 liter på mila, mot 4,7 liter for en tilsvarende dieselbil.
Nikola planlegger å etablere sitte eget nettverk av fyllestasjoner. De første 5000 som bestiller får drivstoff til en million miles (1,6 mill. km) inkludert. Dette kan selskapet angivelig gjøre fordi de selv eier åtte gassbrønner.
Den første prototypen skal vises frem senere i år.
Kilde: Tu.no
‘It should feel like an extension of the living room’: radical study centre
is named best building in Europe
-
A ‘non-hierarchical’ university space that can be continually altered or
even moved has won the EU’s biennial prize for contemporary architecture
A ligh...
Legg inn en kommentar