Den nye lykta er sjukantet og skal drives av batteri og solcellepanel. Formen har en kommet fram til etter omfattende testing i simulator. Målet er å finne fram til en lykt som skal gi best mulig sikkerhet for de sjøfarende. Det ville ha vært enklere å fortsatt satse på å bygge en rund lykt, men en lykt med rette flater – i dette tilfellet sju flater – vil gi bedre refleksjon av lys og for radarreflektorer. Det er testet om lag 20 ulike fasonger før en altså valgte den sjukantede formen.
– Det er et prosjekt med utfordringer og store forventninger. Testlykta er konstruert i lette og vedlikeholdsfrie materialer som gjør den billigere og mye enklere å montere enn de tradisjonelle. Vi vet selvsagt ikke hvordan naturkreftene vil ta imot nyskapingen, men vi har tro på at dette vil lykkes, sier Per Erik Ose og Rune Midtkandal ved Kystverket Midt-Norge.
Midtkandal og Ose er forberedt på at den nye formen på testlykta kan komme til å skape debatt. Men for dem er det aller viktigst å finne fram til en lykt som vil gi optimal nautisk sikkerhet, og samtidig være lett og rimelig å få satt opp.
Lykta skal nå testes på Svalbard, fordi det der vil være ekstreme værforhold, spesielt i vinterhavåret.
Kilde: Kystverket.no
Blazing Trails: Flame-Guard Architecture on the Climate Crisis Frontline
-
This simple fire tower set amid spectacular scenery is the humble vanguard
of 21st century architectural theory, construction process and purpose.
The p...
Legg inn en kommentar