Siemens har utviklet en elmotor yter 260 kilowatt med en vekt på bare 50 kg, dvs drøyt 5 kW per kilo. Forholdet mellom vekt og ytelse gjør det mulig for fly opptil to tonn å ta av på ren eldrift, ifølge Siemens' pressemelding. Motorene som sitter i mange elbiler har typisk en ytelse på rundt 2 kW per kilo.
Kjøling er en stor utfordring ved bruk av kraftige elmotorer, og nytt kjølesystem har derfor bidratt til å få ned vekten, skriver Siemens i en artikkel om motoren.
– Drivstoff står for over 50 prosent av et flys livsløpskostnader. Hybridelektrisk drift vil redusere drivstofforbruket med rundt 25 prosent, med det resultat at de totale kostnadene ved et fly faller med rundt 12 prosent, sier Frank Anton, sjef for eAircraft i Siemens.
Siemens antar at de første hybridflyene med opptil 100 passasjerer kan være på markedet om 20 år.
Flere flyprodusenter sysler med eldrift, deriblant Boieng:
Structuring Nature: The Architectural Pursuit of Ecological Complexity
-
Infrastructural landscape projects are growing in ambition, challenging
architects to rethink foundational design approaches.
The post Structuring Natur...
Legg inn en kommentar