Mange møtte opp da forsker, konservator og Frøen-beboer Jon Brænne og Fortidsminneforeningen tok interesserte med på en runde i norsk funkishistorie.
- Korsmo mente bygninger skulle utformes som en totalitet, i et samspill mellom arkitektur, dekor, innredning, møbler, pynt- og bruksgjenstander. Disse såkalte skjørt- og blusehusene var en svært interessant del av samarbeidet mellom Aasland og Korsmo og en spennende del av historien, forteller Jon Brænne.
- Korsmo og Aasland var jo med på den formidable utviklingen innenfor bygg og byggteknikk som kom på begynnelsen av 30-tallet. Rundt 1880 trengte man maks 30 materialer for å bygge et hus, i 1910 10.000 materialer og altså i 1930 var antallet steget til omkring 30.000. At det bugnet av ideer var derfor neppe underlig, sier Brænne.
Husene som ble ferdigstilt i 1928/29 ble så populære at de ble gjenstander for diverse reklamer for både maling og jernrammer.
Lokalavisen Frogner og St.Hanshaugen.
Architecton review – poetic study of humankind’s bricks-and-mortar impact
on the Earth
-
Victor Kossakovsky’s follow-up to Gunda is a gorgeously shot reverie about
our use of materials such as stone and concrete
The granite face of a quarry s...
Legg inn en kommentar