29 februar 2008

Hedersprisen for god design

Kampen om å få Hedersprisen for god design 2008 står mellom en mineryddingsvest, en sikkerhetsdrakt for offshorearbeidere og en sjangersprengende snøsykkel.

Onsdag 12. mars går Designdagen 2008 av stabelen, men allerede fra 28. februar stilles de tre nominerte til årets Hederspris ut på DogA-senteret i Oslo.

Om North Legion MERC snøsykkel sies det:

Bedriftens strategi: North Legion skal bygge en varig action-sport ved å skape et kjernemarked som kan profilere både sporten og merkenavnet deres. I startfasen har man prioritert å nå ut til fremtidige, sentrale utøvere, som kan være med på å drive sporten fremover. Etter hvert som primærmarkedet er etablert, vil man gradvis søke å nå ut til alle eksisterende brukere av alpinanlegg.

Innhenting av informasjon: Utgangspunktet for prosjektet var sterke signaler i markedet om økt interesse for BMX, FMX - og - spesielt terrengsykkel i tilknytning til alpinanlegg om sommeren. Målet var å utvikle et kvalitetsprodukt for å overføre alle sykkeltriks og kjørestiler til vinter. Målgruppe på kort sikt er elitesyklister og innovative alpinanlegg. På lang sikt er den vintersportutøvere, syklister og alpinanlegg.

Konseptualisering: Man begynte å eksperimentere med modifiserte bane-snowracere som ble brukt til å utføre sykkeltriks på snø. Designmessig skulle uttrykket gi klare paralleller til blant annet terrengsykkel og BMX. Det var et mål å overføre prinsippet fra carvingski for alpint og snowboard, med tre ski for økt balanse. En annen sentral funksjon er enkel og sikker nødstopp ved opp- og nedfart, i tillegg til trygg transport i alle heistyper. Selve kjernen i produktet er et patentert parallellforskyvningssystem som mekanisk gjenspeiler bevegelsen til en alpinkjører. Konstruksjonen er fulldempet, slik at både rammen og kjøreren skånes for harde påkjenninger. Produktet har pr. i dag ingen konkurrenter.

Test og valg av retning: North Legion MERC blir utsatt for ekstreme belastninger. Dimensjonering og materialvalg er styrt avbilde av testing av North Legend MERC dette og kvalitetssikret gjennom løpende prototyping og testing gjennom hele utviklingsprosessen. Blant annet har man etablert et test-team, som inkluderer flere av de beste utøverne i verden på dette området.

Designspesifikasjon: Under produksjon av SMX utnytter man etablerte produksjonssystemer fra blant annet sykkelindustrien. Man benytter standard komponenter og metoder alle steder dette er mulig. Aluminium ble valgt i hovedrammen ut fra en vurdering av vekt, styrke, pris og tilgjengelighet. Skiene er produsert etter kjente prinsipper for glassfiber og skumkjerne. Polstring i setet er valgt ut fra egenskaper mot støtdemping og kulde. Det er lett å komme til for vedlikehold, alle komponenter kan demonteres av brukeren selv. Man har hatt et kontinuerlig fokus på redusert materialbruk under utviklingen, og et overordnet mål om størst mulig miljøhensyn.

Utvikling: Det viktigste momentet i hele utviklingsprosessen var da North Legion og Abry Design sammen analyserte, og ble enige om, hvilke egenskaper produktet måtte inneha for å kunne legge grunnlaget for en ny, verdensomspennende vintersport. Den kravspesifikasjonen har vært en rettesnor gjennom hele designprosessen. Både navn, profil og formuttrykk, er nøye vurdert fra prosjektstart. Bedriftsnavnet North Legion uttrykker en uoffisiell organisering, samtidig som det gir en referanse til vinter. Produktnavnet MERC er en vanlig forkortelse for mercenary, som er det engelske ordet for leiesoldat og har nær tilknytning til North Legion. Den grafiske profilen på snøsykkelen, alt trykket materiell og tilbehør kommuniserer umiddelbart den ekstreme sportsgrenen man leder utviklingen i, uttrykket skaper tilhørighet og bidrar til å bygge en sterk merkevare.

Kommersialisering: I januar 2008 er den andre kommersielle produksjonsserien ferdigstilt. Dette er begrensede produksjoner, fokuset er først og fremst på markedsføring. Målet er å selge 100.000 SMX’er globalt i 2011/ 2012, fordelt på bilde av Northe Legion MERCminimum 3 modeller. De to neste årene vil man prioritere å utvikle en ny modell for et bredere markedssegment, pluss en modell for barn. Man er også i gang med å utvikle klær og tilleggsutstyr. Det viktigste markedet i dag, er Norge, Canada og sentral-Europa, og man vil gradvis utvide det globale satsningsområdet. North Legion MERC ble kåret til årets nye vintersportprodukt i 2006. Responsen fra brukerne er overveldende positiv og interessen stor. Etter to måneder på nettet, var den siste promo-filmen lastet ned av mer enn 50.000 pc-brukere. Men det mest morsomme så langt er antagelig en henvendelse bedriften nylig fikk fra Travis Pastrana, som de siste årene har vært verdens mest profilerte actionsportutøver. Han ønsker å bruke North Legions SMX’er i sin neste film!

Dramatiske nominasjoner - Norsk Designråd

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism