Etter at statsminister Jens Stoltenberg varslet at han vil bruke «flere titalls milliarder» til et samferdselsløft de neste årene, er forventningene skrudd høyt til Statsbudsjettet som legges frem 7.oktober. Det er dragkamp i Regjeringen om hvor mye som skal satses, og om satsingen skal komme på vei eller bane. Men det er ingen kunst å bevilge penger til veier og bane. Kunsten er å gjøre det på en måte som både gir varig gevinst for samfunnsøkonomien og klimaet. Svaret på det får vi ikke før i stortingsmeldingen om Nasjonal Transportplan, som er varslet på nyåret.
Veier, fly og jernbane skal forene til dels motstridende mål: fremkommelighet, sikkerhet og miljø. I byområdene er det bare solid nedgang i bilbruken som kan gi bedre fremkommelighet. Erfaringene fra Stockholm og London viser at «trengselsskatt» kombinert med et godt utbygd kollektivtilbud er uhyre effektive virkemidler. Det er feigt av Stoltenberg og Navarsete å love milliarder til samferdsel uten å reise debatten om kø-prising og skattlegging av gratis parkeringsplasser.
Leder - Mandag Morgen
30 Best Architecture and Design Firms in Tokyo
-
If Tokyo is a vibrant metropolis acts as a gate to the future, then these
architects are shaping the city of tomorrow.
The post 30 Best Architecture and ...
Legg inn en kommentar