09 september 2008

Kommende gullalder for norsk design

Det går mot et internasjonalt gjennombrudd for norsk design, mener administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd. I forkant av London Design Festival mener Stavik at næringslivet har en unik mulighet til å skape et norsk designeventyr.

- Tilstedeværelsen gjennom utstillingen 100% Norway er med på å bygge opp norsk design som internasjonal merkevare. Norge og norsk klinger godt i mange miljøer utenlands, takket være spydspisser som Norway Says, Peter Opsvik og Johan Verde, bare for å nevne noen, forteller Stavik.

Henrietta Thompson er kurator for «100 % Norway»:

- Jeg er interessert i design generelt, og har sett veldig mye rundt i verden. I Norge oppdaget jeg noe av det mest interessante jeg har sett. Nordmenn har ikke akkurat skreket høyest om hva de har å tilby, så det var ikke mange som kjente til dem. Som journalist følte jeg virkelig at jeg hadde gjort et scoop da jeg oppdaget norsk design, sier hun til Dagbladet,

- Jeg mener at nordmennene har skilt seg ut ved å være unike og ha en egen identitet. Dessuten fungerer designen deres internasjonalt, og det er kjempeviktig. Samtidig er de typiske elementene som vi kjenner fra skandinavisk design til stede: Inspirasjonen fra naturen, det organiske materialet, det gode håndverket og respekten for miljøet. Men det gjøres med en liten vri som gir produktene personlighet, sier Thompson.

I forrige måned gikk næringsminister Sylvia Brustad ut og utropte design i næringslivet som en av sine fanesaker. Hun har lovet at design skal bli veldig synlig i høstens Stortingsmelding om innovasjon, og uttalte at norsk næringsliv burde ha ambisjon om å bli best i verden.

Det er lederen i Norsk Designråd helt enig i.
- Det er svært viktig at norsk designsatsing er forankret på øverste politiske nivå. Norge trenger å øke eksporten for å kunne opprettholde dagens høye levestandard også i tiden etter oljen. Og siden vi ikke kan konkurrere mot lavkostland på pris, må vi i stedet skape unike og attraktive norske produkter og tjenester med vekt på tradisjon, fornyelse og kvalitet, argumenterer Stavik.

Han håper norsk næringsliv nå tar opp hansken og slipper designere til når nye produkter og tjenester skal utvikles. En undersøkelse gjort av Design Council, Norsk Designråds søsterorganisasjon i Storbritannia, viser at bedrifter som bruker design som et strategisk virkemiddel i løpet av 10 år har overgått børsindeksen FTSE 100 med 200 prosents margin.

Stavik påpeker at flere norske næringer allerede har kommet langt i dette arbeidet, blant annet skipsfarten. Et eksempel er selskapet Umoe Mandal, som ved å konstruere hurtiggående båter med spesialutviklede komposittmaterialer har tatt en ledende rolle og sikret seg store kontrakter i inn- og utland.

Et annet sterkt eksempel på er det maritime miljøet rundt Ulstein Group, som har designet og konstruert en helt ny baug som lar skip kløyve bølgene i stedet for å grave seg ned i dem. Dette gjør at drivstoffbruket synker, samtidig som skipene blir mer stabile.

Stavik roser også den norske vintersportsprodusenten North Legion, som ikke bare utvikler nye produkter, men også en ny idrettsgren.

North Legion så nemlig at det manglet et vinterlig alternativ til sommeridrettene BMX og terrengsykling. Dette tok de med seg til tegnebordet, der de designet og utviklet en skisykkel som la grunnlaget for idrettsgrenen Snow Moto Cross (SMX). Utstyrsgiganten Adidas ønsket et fotfeste innen vintersport, og så muligheten til å lage en helt ny sport rundt snøsykkelen. Dette har resultert i et årlig internasjonalt SMX-mesterskap; "Adidas Winter Slope Style".

- Dette er et stjerneeksempel på hva designkompetanse kan tilføre en innovasjonsprosess. Jeg håper vi vil få mange flere de nærmeste årene. Vi i Norsk Designråd vil gjøre vårt ytterste for å tilrettelegge for flere norske designsuksesser, lover Stavik.

Norsk design mot gullalder - Norsk Designråd

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism