27. november 1909 åpnet Bergensbanen og med det en av Europas mest spektakulære jernbanestrekninger åpnet for trafikk. Bergensbanen er fremdeles en av verdens mest berømte jernbaner, og ble så sent som våren 2009 kåret som en av de 20 beste jernbanereisene i verden.
Kart over traseen, anno 1924:
Allerede i 1870 ble det lagt frem et forslag om å anlegge en jernbane mellom Bergen og Oslo. Vossebanen åpnet som en smalsporet jernbane 10.07.1883 og strekningen Voss til Taugevatn ble vedtatt i 1894. Resten av Bergensbanen ble vedtatt bygget i 1898, samtidig ble det vedtatt at banen skulle bygges bredsporet samtidig at Vossebanen skulle ombygges til også bredt spor. Sammenkopling av sporene ved Ustaoset i 1907.
Finse stasjon - bergensbanens høyeste stoppested:
Vis større kart
Det var på det meste 2.200 mann som arbeidet på det meste under anlegget av bygging av Bergensbanen og det var i alt over 15.000 mann innom anlegget.
Bergensbanen over høyfjellet ble av Kong Haakon VII karakterisert som "vår tids storverk" da han åpnet banen i november 1909. Landets to største byer og landsdelene var knyttet sammen med en jernbane som mange mente det ville være umulig å bygge og drive.
Bergensbanen er fremdeles en av verdens mest berømte jernbaner, og ble så sent som våren 2009 kåret som en av de 20 beste jernbanereisene i verden. 100-årsjubileet blir markert gjennom flere arrangementer utover året.
Paul Rudolph: the artful architect who inspired Foster and Rogers
-
The US architect designed brutalist buildings vast and small across Asia
and America – including his own 27-floor Manhattan apartment. A new
exhibition h...
Legg inn en kommentar