Miljøbevegelsen er sinte fordi Regjeringen kutter avgiftsfritaket for biodiesel.
- Det virker som om mange miljøvernere ikke forstår at man gjeninnfører en miljøvennlig avgift. En viktig hensikt med avgiften er å redusere miljøskader, sier Annegrete Bruvoll, forskningsleder for klima- og energiøkonomi i Statistisk sentralbyrå til E24.
Ifølge Bruvoll er det svært gode grunner til at biodiesel ilegges de fleste avgiftene som er ilagt bensin og diesel.
Drivstoffavgiften ligger på om lag 5 kroner. Av dette er bare 80 øre CO2-avgift, noe biodiesel fremdeles er fritatt fra. Resten av avgiftene er knyttet til andre skader som bilkjøring påfører samfunnet.
Ifølge en utredning fra 2007 går halvparten av avgiften til å dekke ulykkeskostnader. Køer tilsier ytterligere 1 krone, mens andre miljøskader som støy og lokale utslipp også tilsier ytterligere 1 krone.
- Dette er ikke en avgift som er pålagt for å skaffe inntekter til staten, slik som momsen er. Drivstoffavgiften skal bidra til at drivstoffprisene reflekterer de samfunnsøkonomiske kostnadene av bilkjøring.
Makro og politkk | E24
A play set during the Troubles brings home the monstrosity of a few English politicians| Rowan Moore
-
The Windsor framework offers hope for Northern Ireland, yet some, such as
Boris Johnson, played with peace and voted against it
It was possible to hope, la...
Legg inn en kommentar