Luftkvaliteten i flere store norske byer er nå så dårlig at den forårsaker betydelige helseproblemer, og i verste fall kan luftkvaliteten bli enda verre i årene som kommer. Særlig NO2 utgjør en helsemessig risiko, idet gassen forårsaker økt sykelighet og dødelighet for personer med hjerte-karsykdommer og lungesykdommer. Frem til i dag har man tillatt langt høyere NOX-utslipp fra dieselbiler enn fra bensinbiler, men i 2014 blir det innført strengere krav til NOX i hele EØS-området.
Beregninger utført av NILU for Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) i 2011 viste at luftkvaliteten i Oslo i 2025 vil bli enda verre, hvis utviklingen i personbilsalget fortsetter som i dag.
Dialog med myndighetene I 2007 ble det innført en avgiftsendring som gjorde dieselbiler mer attraktive, fordi de har lavere utslipp av klimagassen CO2 enn bensinbiler. I 2011 la Regjeringen fram et nytt forslag til endring i drivstoff - avgiftene, men denne gangen kom endringen etter et stort møte der både NILU, Helsedirektoratet, Klima- og forurensningsdirektoratet, Transportøkonomisk institutt, NAAF og kommunesektoren hadde dialog med statssekretærene fra de berørte departementene.
Kilde: Norsk institutt for luftforskning
Paul Rudolph: the artful architect who inspired Foster and Rogers
-
The US architect designed brutalist buildings vast and small across Asia
and America – including his own 27-floor Manhattan apartment. A new
exhibition h...
Legg inn en kommentar