Når et elbilbatteri byttes ut vil det gjerne ha rundt 70 prosent av opprinnelig kapasitet. Denne gjenværende kapasiteten kan utnyttes ved å ta batteriet i bruk som energilager. Dette benytter tyske Daimler seg av når de nå åpner et energilager i Lünen hvor utelukkende benytter "second life"-batterier fra elektriske kjøretøy.
Energilageret får en kapasitet på 13 megawattimer og blir dermed det verdens største i sitt slag målt i kapasitet. Energilageret skal bidra til å balansere kraftproduksjonen, ettersom det produseres mer kraft enn det er behov for i perioder. Spesielt fra sol og vind, som er kraftkilder som ikke lar seg styre.
Det er også en del interesse for energilagre i land hvor strømprisen varierer i løpet av døgnet. I Norge kan det likevel bli aktuelt for elbilladeoperatører å installere energilagre, ettersom kraftleverandørene opererer med et effektledd. Det vil si at jo høyere effekt det tas ut, jo mer betaler kunden.
Kilde: TU.no
Architects Caruso St John: ‘Developers are too powerful in this country.
Everything is upped in terms of crudity and brashness’
-
The Stirling prize-winning duo’s new St Pancras Campus of homes and offices
in London is a triumph of attention to detail. It could also be their last
ne...
Legg inn en kommentar