Arkitektur  & Miljøteknologi

  • Forsiden
  • Arkitekter
    • Prosjekter
  • Transport
    • Sykling
  • El-biler
  • Energiproduksjon
    • Solenergi
  • Annet
    • Byplanlegging
    • Energisparing
    • Fremtidsscenarier
    • Miljøtiltak
    • Passivhus

19 oktober 2017

Strategi for grønn konkurransekraft

19 oktober 2017 Jon Hoem Miljøpolitikk
acebook
Nyere innlegg Eldre innlegg
Stadig strengere global klimapolitikk og stadig raskere teknologisk utvikling endrer rammebetingelse for norsk næringsliv. Strategien for grønn konkurransekraft skal ruste Norge for å gripe de nye mulighetene som det grønne skiftet gir. Strategien er regjeringens oppfølging av anbefalingene fra ekspertutvalget for grønn konkurransekraft som leverte sin rapport i fjor høst.

– Vi skal redusere utslippene med minst 40 prosent innen 2030. Samtidig skal vi skape nye arbeidsplasser og sikre norsk verdiskaping og velferd. Strategien for grønn konkurransekraft setter retningen for denne omstillingen, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Strategien slår fast syv prinsipper for grønn konkurransekraft. Dette er prinsipper som skal ligge til grunn for fremtidig politikk. Det første prinsippet er at myndighetene skal gi forutsigbare rammebetingelser og være pådrivere i arbeidet for overgangen til lavutslippssamfunnet.

Staten vil gjennom offentlige anbud bidra til å ta i bruk og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier, produkter og løsninger.

Det skal satses målrettet på klima og miljø offentlig finansiert forskning, innovasjon og teknologiutvikling.

Pris på utslipp
Det skal legges til rette for at forbrukere, næringsliv og investorer har nødvendig informasjon til å velge grønne løsninger og produkter, og grønn konkurransekraft skal bygges på velfungerende markeder.

Strategien understreker samtidig prinsippet om at forurenser skal betale. Pris på utslipp vil stimulere til utvikling av ny miljøteknologi.

Fysiske klimaendringer og lavere etterspørsel etter olje og gass, kan gi utfordringer for norsk økonomi. Derfor har regjeringen som ledd i strategien for grønn konkurransekraft, satt ned et ekspertutvalg som skal identifisere antatt viktige globale, klimarelaterte risikofaktorer og vurdere deres betydning for norsk økonomi og finansiell stabilitet.

Les regjeringens strategi for grønn konkurransekraft her

Styrking av grønn konkurransekraft i statsbudsjettet for 2018

  • Regjeringen vil gjøre finansiering av Enovas virksomhet mer målrettet og forutsigbar. Fra og med 2018 legges det derfor opp til at avkastningen fra Klima- og energifondet erstattes med ordinære bevilgninger som er frikoblet fra rentenivået. Samlet bevilgning til Enova blir da om lag 2,7 milliarder kroner i 2018.
  • Regjeringen arbeider med å opprette et nytt investeringsselskap som skal bidra til reduserte klimagassutslipp gjennom investeringer i ny teknologi. Selskapet får en investeringsramme på 400 millioner kroner fra og med 2018. Bevilgningene vil bli foreslått trappet ytterligere opp i lys av selskapets virksomhet og investeringsmuligheter.
  • Regjeringen har tatt initiativ til en offensiv satsing for å profilere og synliggjøre norske, grønne løsninger for økt eksport og for å trekke internasjonale investorer til Norge. Innovasjon Norge har fått i oppdrag å etablere et samarbeid med privat næringsliv, og det foreslås 10 millioner kroner til dette.
  • Klima- og miljødepartementets bevilging til forskning på lavutslipp og grønn konkurransekraft foreslås styrket med 20 millioner kroner i 2018. Satsingen bygger videre på de 71,5 millioner kronene som ble bevilget i 2017. I tillegg foreslår regjeringen å bevilge 10 millioner kroner til teknologiutvikling for fremtidens bioøkonomi og lavutslippssamfunn over Landbruks- og matdepartementets budsjett.
  • Totalt foreslås det bevilget 450 millioner kroner til miljøvennlig energiforskning over OEDs budsjett i 2018, fordelt med 265 millioner kroner til programmet ENERGIX, 177 millioner kroner til Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME) og 8 millioner kroner til strategisk energiforskning.
  • Regjeringen viderefører tilskuddsordningen for klimatiltak i kommunene, Klimasats, slik at det i 2018 kan gis tilsagn om støtte på om lag 100 millioner kroner. Støtten går til prosjekter som klimavennlige bygg, selvkjørende busser og hurtigladere for el-drosjer m.m. Med dette vil Klimasats ha blitt bevilget rundt 250 millioner kroner over de to seneste årene.

    Legg inn en kommentar

    Abonner på: Legg inn kommentarer ( Atom )
    Ny bok: Digitale medier og materialitet

    Om Arkitekturnytt

    Redaksjon
    Arkitekturnytt.no utgis av JH Infodesign.
    Org.nr. 976 968 123.

    Redaksjonelt ansvarlig: Jon Hoem. Tips oss

    Populære artikler

    • Birdbox – prefabrikert minihytte
      Hyttekonseptet Birdbox fra selskapet Livit bygges ferdig på fabrikk, i glassfiber. Materialvalget henger nøye sammen med produsenten. Bak...
    • Bergen Anno 1320
      I forbindelse med  Bergens 950-års jubileum  lanseres prosjektet  «Bergen Anno 1320»  torsdag 22. oktober. Bergen Anno 1320 er et samarbeid ...
    • Statoil / Equinors bygg på Fornebu
      Fra tid til annen er det viktig med en realitetsorientering i form av å se bygninger og fysisk bevege seg rundt de. Equinors regionkontor på...
    • Griegkvartalet: plan- og designkonkurranse
      Kapasiteten i Grieghallen er sprengt. Dette medfører at byens befolkning går glipp av gode kulturelle opplevelser, blant annet musikaler og ...
    • Bjelkelagstabell som gratis app
      Hvilken dimensjon må trebjelken ha for å tåle belastningen? Nå kan du bruke en gratis app fra Norsk Trelastkontroll for å finne ut dette r...
    • Syv spørsmål og svar om vindmøller
      Faktisk.no har sjekket fakta om vindmøller (se nedenfor) . Det er mye debatt om dette for tiden, så for noen uker siden tok jeg en tur for &...
    • Gartnerfuglen Arkitekter «Ungen»
      Tilbygget er spekket med fine detaljer. Her fasaden mot gaten. Bilde fra video – se nedenfor. Oslo Arkitektforenings Arkitekturpris 2020 gik...
    • Shou-sugi-ban / Yakisugi
      Foto:  Rachel Harmon Brent eller karbonisert tre, er en gammel måte å hindre soppvekst på. I Norge har den vært benyttet til gjerdesto...
    • Miljøaktivister bygger "jordskip" som boliger
      Byggingen av såkalte jordskip (earthships) starter på 70-tallet i USA. Den nyutdannede arkitekten Michael Reynolds begynte å eksperimentere ...
    • Ikke alltid best å bytte til elbil
      Dette er et spørsmål som vi har regnet på tidligere, men teknologienen utvikles og ting må stadig vurderes på nytt. En studie ( Bilars optim...

    Andre nyheter

    • INHABITAT
      This waste recycling station is made of recycled waste - There's a good reason that humans damage the environment: they make trash. Everywhere people go, they leave waste behind. In areas with a lot of tourism an...
    • Architizer
      10 Architects Who Can – and Should – Win the Pritzker Prize - These architects are thought leaders who exemplify the spirit of what we celebrate: architecture that builds a better future. The post 10 Architects Who ...
    • Architecture | guardian.co.uk
      You could cook while on the toilet: a night in one of Tokyo’s micro-apartments - The tiny homes, which measure just nine square metres – or three tatami mats – are the architectural answer to rising rents - Justin McCurry spends a ...
    • Arkitektnytt
      Arkitektur sjøsettes - Redaktør Gaute Brochmann er klar for den store omleggingen av Norges to arkitektblader: – Målet er å få flere til å lese kvalitetssikret, bra stoff om arki...
    • BLDGBLOG
      Have Clock, Will Travel - [Image: From *The Hunt For Red October*, via Quora]. There’s a throwaway line in *The Hunt For Red October* where a submarine navigator jokes, “Give me a s...
    • Arkitektur.se
      Ett farligt glapp - Ett farligt glapp onsdag, oktober 12, 2016 - 10:25 *Brexit *har chockat den brittiska arkitektkåren. Utan fri rörlighet får Storbritannien svårt att fort...
    • Architectural Review
      -

    Twitter

    Tweets fra @Arkitekturnytt

    Digital fotografering

    Laster inn...

    Abonner på Arkitekturnytt

    Innlegg
    Atom
    Innlegg
    Kommentarer
    Atom
    Kommentarer
    Drevet av Blogger.

     
    Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism