30 mai 2019

Frp vil ha moms på elbil allerede fra neste år

– Vi ser nå et folkelig oppgjør mot bompenger over hele landet. Bilistene har betalt for mye over lang tid, og nå er det naturlig at også elbilene bidrar til spleiselaget, sier Frps finanspolitiske talsmann, Sivert Bjørnstad, til Dagbladet.

Bjørnstad mener dette bør innføres allerede i statsbudsjettet for 2020, som legges fram i oktober.

Særlig på Vestlandet er motstanden mot bomringer stor. I Bergen fikk protestpartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) fikk i begynnelsen av  mai meningsmålinger som plasserte dem som nest største parti, med en oppslutning på 20,6 prosent.

Så kan en spørre seg hva som er ideen til bompengemotstanderne: t vi ikke skal gjøre noe for å redusere bilbruken? Bompenger er jo et virkemiddel som faktisk virker, og reduserer bilbruken: Drøyt to år etter innføringen av rushtidsavgift var det fortsatt 13 prosent mindre trafikk i rushtiden, sammenlignet med året før takstene økte. Trafikknedgangen er dobbelt så stor som forventet, og folk sitter dermed mye mindre i kø. Det forteller Eirik Lund Presterud, som har beregnet effekten av rushtidsavgiften for Statens vegvesen.

Statsminister Erna Solberg er da også tydelig i forhold til at dette forslaget ikke blir noe av.

– Granavolden-erklæringen er veldig tydelig på at elbilfordelene hovedsakelig skal bestå fram til 2021. Det er jo andre deler av bilavgiftssystemet, som Frp har vært opptatt av, som vi heller ikke gjør endringer i nå, sier hun til Dagbladet.

I regjeringsplattformen fra 17. januar i år slås dette fast:

– Regjeringen vil videreføre skattefordelene for elbil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden for å nå 2025-målene.

Stortingets mål er at det i 2025 kun skal selges nullutslippsbiler.

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism