I bilbransjen har de noe de kaller «gliders», det vil si vanlige bilmodeller som har alt utstyr bortsett fra motor og batteri. Det er slike Miljøbil Grenland vil ta inn og montere elmotor og batteri i.
Spennende, ikke minst med tanke på Smarts øvrige modeller.
Miljøbil Grenland vil i første omgang ta utgangspunkt i en Smart For Two, som skal benytte det siste innen lithium-batterier fra et kanadisk selskap.
Batteriene krever åtte timer lading fra en vanlig stikkontakt med 16 ampere sikring. Det gir 29 kilowatt-timer, noe som er nok til å kjøre el-bilen 200 kilometer.
Produsenten har testet batteriene i 40 kuldegrader uten merkbar forringelse av effekten. Bilen vil koste nær 200.000 kroner, men dette vil bli tjent inn i form av lavere drifstkostnader og gratis bomringpasseringer.
Batteripakken veier rundt 365 kilo, og bilen blir omtrent 200 kilo tyngre enn den tilsvarende bensinmodellen. Motoren yter 55 kW (tilsvarende 75 hk), men elmotorer gir full kraft helt fra start. Toppfarten blir 110 km/t.
Produksjonskapasiteten blir på 500 biler i år, 1500 neste år. Dessuten kan det bli montering av bilen ved Norsk Hydros anlegg utenfor Shanghai i Kina.
Så er det bare å vente på en stilig fireseter. Problemet med to-seterene er jo at de utelukkende fokuserer på matpakke- og budkjøring, der avgiftsfritak i byene er det fremste salgsargumentet. Straks du skal hente to under i barnehagen og stikke innom butikken på veien kan du like godt se deg om etter noe annet. En interessant bil nummer to ville imidlertid vært Smarts firedørs-utgave. Kan den leveren til litt i overkant av 200.000 begynner vi å snakke om et potensielt massemarked, men ditto miljøgevinst.
Notre Dame review – glorious resurrection is as close to time travel as it
gets
-
Five years since it was gutted by fire, the soul of Paris is about to
reopen its doors. Our critic is wowed by the buttery stonework, gleaming
lead and g...
Legg inn en kommentar