
Spennende, ikke minst med tanke på Smarts øvrige modeller.
Miljøbil Grenland vil i første omgang ta utgangspunkt i en Smart For Two, som skal benytte det siste innen lithium-batterier fra et kanadisk selskap.
Batteriene krever åtte timer lading fra en vanlig stikkontakt med 16 ampere sikring. Det gir 29 kilowatt-timer, noe som er nok til å kjøre el-bilen 200 kilometer.
Produsenten har testet batteriene i 40 kuldegrader uten merkbar forringelse av effekten. Bilen vil koste nær 200.000 kroner, men dette vil bli tjent inn i form av lavere drifstkostnader og gratis bomringpasseringer.
Batteripakken veier rundt 365 kilo, og bilen blir omtrent 200 kilo tyngre enn den tilsvarende bensinmodellen. Motoren yter 55 kW (tilsvarende 75 hk), men elmotorer gir full kraft helt fra start. Toppfarten blir 110 km/t.
Produksjonskapasiteten blir på 500 biler i år, 1500 neste år. Dessuten kan det bli montering av bilen ved Norsk Hydros anlegg utenfor Shanghai i Kina.

Legg inn en kommentar