21 desember 2008

Etter Think!


Thinks konkurrenter kommer på løpende bånd, men de fleste satser på fleksible kombinasjonsløsninger, som plug-in-hybriden Honda Insight (bildet). Om Think Ox noen gang kommer i produksjon vil den møte sterk konkurranse.
Det blir gjort et poeng av at så godt som alle komponentene som Think benytter er produsert i utlandet. Dette er imidlertid et temmelig dårlig poeng. Hvilke av Apples produkter lages for eksempel i USA? Et moderne industriprodukt er ikke summen av delene, men består i hovedsak av kunnskap om hvordan delene settes sammen til et best mulig produkt.

Think er imidlertid i trøbbel, og det er vel de færreste som virkelig tror at vi skal kunne konkurrere på serieproduksjon av el-biler i Norge. Samtidig som dette en tid for nyskapninger er Thinks sjanse som "masse-produsent" trolig forbi. Det betyr imidlertid ikke at det er dumt å bruke penger på Think, men det er kanskje like greit å begynne å forberede seg på fremtidens nisjemarkeder. Kanskje er nettopp budbil og yrkesbilnisjen der man har best sjanse for å lykkes, noe som krever en produksjonslinje som kan levere et stort antall varianter basert på den samme plattformen. Det bør være mulig å bli en vinner på "skreddersøm", samtidig som man nærmest er dømt til å tape i massemarkedet.

Massemarkedet blir kanskje tatt av biler som dette, skjønt det spørs om det blir noen helt andre enn GM som er fremtidens vinnere:



Tesla ser ut til å lede teknologikappløpet på elbilfronten (Tesla bygges forresten i England, men regnes likevel som amerikansk). Tesla har allerede sin toseter på markedet (dog er det kun levert drøyt 100 biler), og de har en firedørs familiebil på tegnebrettet. Interessant nok blir denne bilen produsert av et firma eid av en som har sin erfaring av IT-bransjen.

Her forteller Elon Musk om sine planer for fremtiden, blant annet den tredje planlagte modellen, til under 30.000 dollar og med sikte på å produsere flere hundre tusen biler i året:



Japanerne melder seg på, det gjør kineserne også. Europeiske bilprodusenter skjønner også hvor det bærer. Massemarkedet ligger imidlertid i plug-in-hybrider, biler som er anvendbare som bil nummer én, ikke som et alibi i tillegg til bensinslukeren.

Fremtiden blir uansett tøff i massemarkedet for el-biler. Think får håpe at man kan selge kompetanse, samtidig som man allierer seg med partnere som kan pushe fullt ferdige biler.



Think Ox ser flott ut, men klarer man å omsette dette til en virkelig bil?

2 comments :

  1. Enig i at det er viktig å støtte Think, samtidig som det må en solid dose realisme inn i prosjektet. Honda Insight blir priset til $18,500 i USA (se artikkel i Wired - http://www.wired.com/gadgets/miscellaneous/multimedia/2008/12/YE8_gadgets?slide=3&slideView=2). Det er adskillig mindre enn hva det koster for Think City, og det skal bli knallhardt å konkurrere, både på pris og kvalitet.

    SvarSlett
  2. Honda er jo den japanske bilprodusenten som alltid har laget skikkelige biler, så dette er lovende. At konkurransen vil bli tøff for Think er det ingen tvil om. Enn så lenge kan de kanskje sette sin lit til at det norske avgiftssystemet vil favorisere rene el-biler fremfor plug-in-hybrider, men det er neppe noe å bygge en forretning på.

    Insight har imidlertid alltid sett merkelig ut, og den nye modellen klarer ikke helt å kvitte seg med dette. Honda "skylder" riktignok på hensyn til areodynamikk, men jeg holder dem mistenkt for å henge seg på Prius-looken. Personlig synes jeg faktisk Think Ox ser tøffere ut, men det hjelper nok fint lite.

    SvarSlett

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism