Tradisjonelle former for trafikkregulering er ikke lenger nok for å løse trafikkproblemene i byene. Samtidig er det vanskelig å gjennomføre bilforbud i sentrale områder.
EUs forskningsprogram CityMobil skal gi effektive og trygge lavutslippssystemer - det vil si ordninger som skal gjøre byboerne mobile på en velkontrollert måte. Såkalte cyber-biler er en av disse løsningene.
Cyber-biler er førerløse, automatiserte kjøretøy, som det i første omgang er tanken på bruke på lukkede områder. Etter initiativ fra Trondheim kommune har Trondheim fått status som prøveby i EU-programmet.
Under prøvekjøringen følger cyber-bilene en spesiallaget løype som de er forhåndsprogrammert til å følge. De holder en svært lav hastighet (6 km/t), er utstyrt med sensorer som hindrer at de støter inn i hverandre og forhindrer at de kjører på fotgjengere og syklister.
SINTEF
citymobil-project.eu
Cities on the Go: Could Mobile Architecture Decentralize Urban Futures?
-
Though primarily tested on a small scale, mobile architecture holds the
potential to free us from the limits of static urbanization.
The post Cities on ...
Legg inn en kommentar