26 august 2009

Think flagger ut av Norge

Både nye og gamle investorer skal være villige til å gå inn med store millionbeløp for å redde Think, men produksjonen av selve bilen flyttes Finland. Ifølge VG -nett er dette en del av avtalen, knyttet til at finske selskapet Valmet deltar i emisjonen.

Utvikling og design skal fremdeles foregå i Norge, men VG viser til kilder som hevder at også dette vil bli flyttet til utlandet.

Les mer: Etter Think!

Batteriprodusenten EnerDel deltar også i emisjonen, noe som innebærer at batteriene til Think skal produseres i USA.

Les mer: 2,4 milliarder dollar til utvikling av elbiler


- Dette var skuffende nyheter. Hvis dette er riktig er det et utslag av at norske myndigheter har en manglende interesse for utvikling av miljøteknologi, sier leder Einar Håndlykken i Zero.

Han krever langt bedre vilkår for miljøteknologi:

- For Investinor og Innovasjon Norge, som gir støtte, er det likegyldig om man investerer i produksjon av brødristere, stålrør, vindmøller eller elbiler. Nå må vi få på plass støtteordninger for miljøteknologi i Norge, sier Håndlykken.

Les mer: Tungt for Think

Statssekretær Rikke Lind (Ap) og Næringsdepartementet erkjenner at støtteordningene for miljøteknologi ikke er gode nok.

VG Nett

2 comments :

  1. Anonym1:25 a.m.

    think på aurskog.der er det bare rot og griske egene sjefer som bare er ute etter å tjene mest mulig penger til seg selv.hilsen en som har jobbet der i mange år.

    SvarSlett
  2. Påstanden om at de roter det til på Aurskog er jo interessant, men ikke så enkelt å verifisere.

    Men det synes i alle fall klart at Think nok forspilte sine sjanser for flere år siden, da de var ganske alene på markedet. Uten egne teknologiske fortrinn er det liten grunn til å tro at de vil ha noe som helst å stille opp mot de store aktørene i årene som kommer. Dermed er trolig det eneste riktige å inngå nære allianser blant de beste teknologileverandørene.

    Har skrevet om dette tidligere, men jeg tror Thinks beste sjanser ikke ligger i personbilmarkedet. I stedet bør de komme opp med et konsept der man kan tilby "skreddersøm" av modeller for bedriftskunder (primært transport- og spedisjonstjenester). Da kan man forsvare en relativt høy pris, samtidig som man kan selge et litt spesielt design.

    SvarSlett

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism