OSLO har hatt en røffere tilnæringsmåte. Der har nullvisjonen virkelig vært bokstavelig ment og autoritært gjennomført. Øyeblikkelig varsling, fjerning, etterforskning og sviende bøter har skremt vannet av nesten en hel generasjon taggere/gatekunstere. Så kan man sarkastisk spørre om Oslo er blitt en vakrere by av dette.
I boken «Street Art» skriver Aftenposten-fotograf Rolf M. Aagard at "Bergen er den byen der sjablongkunsten blomstrer mest. Det virker som om bergenserne har en større toleranse for gatekunsten".
DET HAR HAN RETT I. Byrådets intensjoner bekrefter dette, på tross av nullvisjoner og sånt. I Bergen ønsker kommunen å samle graffiti på spesielt utvalge vegger, for å hindre spredning, gjøre kunsten attraktiv, og skille mellom god og dårlig graffiti.
Men skal man følge graffitiens indre logikk, vil mange kunstnere kanskje føle at det er total «sellout» å pynte opp offentlig godkjente flater. Fordi grafittien med det mister sin subversive effekt, den blir servil og redusert til .. nettopp pynt.
Kilde: bt.no
Living with the water: the Netherlands’ floating futures – photo essay
-
Photographer Alessandro Gandolfi’s project looks at how sustainable
floating neighbourhoods in the Netherlands offer a way forward as the sea
rises, by e...
Legg inn en kommentar