Strategien er begrunnet i regjeringens mål om mer miljøvennlig transport, bedre miljø i byer og tettsteder, bedre helse gjennom mer fysisk aktivitet og et universelt utformet samfunn. Formålet med rulleringen er en enda bedre tilrettelegging for sykling som transportform og å bidra til at flere sykler – Sats på sykkel!
Revisjon av Nasjonal sykkelstrategi er en del av NTP 2014-2023 og er utarbeidet av Statens vegvesen i samarbeid med Helsedirektoratet, Miljøverndepartementet, Syklistenes Landsforening og representanter fra kommuner og fylkeskommuner utpekt av Kommunesektorens organisasjon (KS).
Hovedmålet om 8 prosent sykkelandel innebærer at syklingen i omfang minst må dobles, siden det totale antall reiser forventes å øke. Det er størst potensiale i byene: Der bør sykkelandelen være på 10-20 prosent avhengig av lokale forhold.
Nasjonal sykkelstrategi 2014-2023 - Sats på sykkel!
Via Sykkelby.no
Designing for the Future: How Today’s Tactical Transit Hubs Are Shaping
Tomorrow’s Cities
-
From multimodal terminals to community-centric stations, these spaces are
reimagining how architecture intersects with infrastructure.
The post Designing...
Legg inn en kommentar