Forskere fra sju land konkluderer med at vi kan føle oss trygge i både elbiler, hydrogenbiler, bensin- og dieselbiler. Ingen av dem utsetter passasjerer for høyere elektromagnetiske felt enn det som er anbefalt ifølge internasjonal standard. Faktisk ligger nivået langt under. Studien er så langt den mest omfattende som noen gang er gjennomført innenfor dette feltet.
- Det eksisterer en god del bekymring i befolkningen rundt det å bli eksponert for magnetfelt. Temaet er en gjenganger i media. Ettersom vi ser at flere transportmidler blir drevet elektrisk, er dette prosjektet veldig aktuelt, påpeker fysiker Kari Schjølberg-Henriksen i SINTEF.
I tillegg til å øke offentlighetens tillit til sikkerheten i forhold til magnetiske felt i elbil, har hensikten med prosjektet først og fremst vært å lage en standardmetode for å måle elektromagnetiske felt i elbiler.
Det er ICNIRP (Den internasjonale kommisjonen for beskyttelse mot ikke-ioniserende stråling) som definerer grenseverdiene for hva som er akseptabel eksponering for magnetfelt ved forskjellige frekvenser.
Kilde: Gemini.no
St Kilda pier wins peak Victorian architecture award as judges praise
playful and ‘deeply civic’ design
-
State government project among range of works celebrated for
community-centred design that goes beyond utility
The reimagined St Kilda pier has added mor...
Legg inn en kommentar