Forskningsinstituttet ICCT (The International Council of Clean Transportation) har kartlagt forskjellen mellom oppgitt forbruk og det forbruket vanlige bilister i flere europeiske land får ved vanlig bilkjøring. Overfor den tyske avisen Der Spiegel bruker en av ICCT-forskerne ordet lureri om metodene bilfabrikkene tar i bruk for å få et lavt oppgitt forbruk. ICCT har funnet ut at differansen mellom oppgitt og virkelig forbruk har økt fra 8 prosent i 2001 til 38 prosent i 2013.
Det oppgitte forbruket blir ikke fastsatt under vanlig kjøring på vanlig vei, men i et laboratorium. Til grunn ligger en norm kalt New European Driving Cycle (NEDC). Testen er svært viktig fordi mange land bruker CO2-utslipp som en del av avgiftsgrunnlaget for nye biler. Lavt utslipp gir altså lavere pris på bilen. Derfor tilpasser mange bilprodusenter sine modeller til å greie NEDC-testen best mulig – til tross for at det i noen tilfeller faktisk kan bety at bilen slett ikke vil bruke mindre drivstoff i den virkelige verden.
Testbiler er i tillegg ekstra godt innkjørt og spesialpreparert. Dekkene har ekstra lav rullemotstand og har lufttrykk over det maksimale. Alle smøremidler har ekstra lav friksjon, og ifølge ICCT kan deler av basisutstyret bli fjernet for å senke vekta. Bedre aerodynamikk skapes ved å tette grillen og sprekker mellom ulike karosserideler.
ICCT-studien konkluderer med at NEDC-testen må byttes ut til fordel for en mer realistisk forbrukstest. En slik test er allerede utarbeidet og har fått navnet Worldwide Light Vehicles Test Procedure (WLTP).
Kilde: Aftenposten
Architecture 101: 5 Foundational 20th Century Architectural Texts
-
Architecture’s ‘forgotten’ medium, has developed ideology, theory and
emotions that continue shaping how we perceive the built environment.
The post Arch...
Legg inn en kommentar