Cities on the Go: Could Mobile Architecture Decentralize Urban Futures?
-
Though primarily tested on a small scale, mobile architecture holds the
potential to free us from the limits of static urbanization.
The post Cities on ...
01 januar 2015
QUANT - elbil med superbatteri
Quant e-sportslimousin ble presentert under bilutstillingen i Genève tidligere i år, har en akselerasjon på 2,8 sekunder fra 0 til 100 og en topphastighet på 380 km i timen. Energien kommer fra et såkalt nanoflowcell-batteri med totalt 400 liter elektrolyttvæske. Bilen skal, ifølge produenten, kunne kjøre 600 km før den må inn til spesielle fyllstasjoner.
TU.no har snakket med førsteamanuensis Frode Seland ved Institutt for materialteknologi ved NTNU, som nevner at teknologien som benyttes i Nanoflowcells superbil er bygget på konseptet Redox Flow Battery (RFB), som først ble beskrevet i en artikkel for 60 år siden og gjort kjent gjennom NASAs satsing på denne teknologien. Nanoflowcell har ifølge sine egne pressemeldinger videreutviklet denne teknologien. Det dreier seg om elektrokjemiske celler som kombinerer aspekter av batteri (akkumulator) med brenselscelleteknologien.
Ved hjelp av pumper strømmer disse elektrolyttene forbi hver sin elektrode hvor man har ladningsoverføring mellom elektrolytt og elektrode med reduksjon på den ene og oksidasjon på den andre. Mellom elektrodene sitter en ioneledende membran som hindrer at elektronene går rett over, men heller tvinges gjennom en ytre krets hvor de nyttiggjøres i for eksempel en elektrisk motor.
Kilde: tu.no/samferdsel
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Legg inn en kommentar