30 juni 2018

Byton M-byte


Det kinesiske elbilselskapet Byton viset frem sin Byton M-Byte i Oslo, et klart tegn på at det norske markedet fremdeles er viktig for elbilprodusentene. Gründer og toppsjef Carsten Breitfeld har mer enn 20 års fartstid hos BMW, inkludert mer enn 10 år som visepresident. Når tenker han og Byton nytt omkring biltransport.


– Det er noe galt med dagens bilindustri og måten vi bruker bilene på. De koster masse og er i bruk bare 3 til 5 prosent av tiden. De er beheftet med store kostnader og utdaterte forretningsmodeller, sier Breitfeld.

Byton kommer i første omgang med to modeller. En med et batteri på 71 kWh og bakhjulsdrift. Den har en motor på 200 kW. SUV-utgaven får 95 kWh batteri. Med to motorer og firehjulsdrift, en effekt på 350 kW og 710 Nm blir det neppe noen sinke. Byton lover en kjørelengde på 52 mil.

Byton sikter seg mot øvre del av markedet og basismodellen begynner rundt 45.000 euro. Salgsmodellen kan minne litt om den Tesla opererer med.

– Vi skal henvende oss direkte til kundene og heller ha agenter som leverer ut bilene. Forhandlere representerer rundt 25 prosent av prisen og her kan vi spare mye. Samtidig handler det om at vi trenger alle dataene om kunden, slik at vi hele tiden kan forbedre oss og selge oppdaterete produkter og tjenester til dem, sier Breitfeld.


Kilde: TU.no

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism