I disse dager ruller de første «ekte» hydrogenbilene ut på norske veier. IFE er blant de heldige som har fått tak i ett av de sjeldne eksemplarene. Bilen er en Mercedes-Benz B-klasse F-Cell, med rekkevidde på 380 km. Ti modeller av denne er kommet til Norge for en testperiode på tre år.
Brenselcellebiler er rene nullutslippsbiler og slipper verken ut CO2 eller lokalt forurensende avgasser som NOx og partikler. Eksosen er rent vann. Forrige generasjon hydrogenbiler, blant annet Toyota Prius og Mazda RX-8, er utstyrt med forbrenningsmotor og slipper ut NOx.
IFE har forsket på hydrogen som energibærer og hydrogenlagring i over 50 år, og har spisskompetanse på denne teknologien. Instituttet er fortsatt blant de ledende forskningsmiljøene på området, og sentral i mange ulike prosjekter innen hydrogenteknologi.
Bilen vil inngå i en bilpark som de ansatte ved IFE kan disponere. I tillegg til Mercedes F-Cell, har IFE en Think City Hydrogen, en Toyota Prius Hybrid og en Renault elbil, samt fire bensindrevne biler. Administrerende direktør Eva S. Dugstad har allerede tatt brenselcellebilen i bruk, og var svært fornøyd med kjørekomforten.
I tillegg til Mercedes har det kommet flere hydrogendrevne biler som skal testes i Oslo-regionen, to Hyundai ix35 FCEV og fem Think bybiler som er batteridrevne elbiler med en liten brenselcelle for å øke rekkevidden. Totalt er det 17 biler av den nye generasjonen hydrogenbiler som blir testet i Norge.
Kilde: IFE
Outdoor Fitness Architecture: The Rise of Calisthenics Parks
-
Calisthenics parks are transforming urban spaces by promoting accessible,
community-focused health and wellness.
The post Outdoor Fitness Architecture: T...
Legg inn en kommentar