I Bergen er det kun 4% som bruker sykkel som transportmiddel.I Umeå i Sverige, som ligger like langt nord som Levanger, er sykkelandelen derimot på 19 prosent. Det er blant annet fordi de har et sammenhengende sykkelveinett med helårsdrift av sykkelveiene, sa Runar Gjøs i Syklistenes landsforening til NRK Hordaland i mars.
Det er på tide å innse at bærekraftig byutvikling er god byutvikling. En by der folk kan sykle til jobben har mindre klimagassutslipp, et hyggeligere sentrum og sunnere innbyggere. Skal Norge forvandles til sykkelnasjon, må handling følge ord. Derfor er det ekstra beklagelig at gater fremdeles oppgraderes uten visjoner om å få flere til å velge sykkelen som fremkomstmiddel.<
Ifølge sykkelantropolog Mikael Colville-Andersen fra Copenhagenize kan alle byer bli sykkelbyer. For 40 år siden var det bilene som regjerte i København, men nå sykler over halvparten av københavnerne til jobben. Grunnen? Over 1000 km med sykkelveier i Stor-København. “Copenhagenizing is possible anywhere”.
Pia Bodahl i Arkitektnytt.no
Dracula’s Castle, a monument to 1980s excess, is about to be cruelly
defanged | Rowan Moore
-
Minster Court, which once served as Cruella de Vil’s HQ, faces a bland
redevelopment to provide more office space in the City
Minster Court, a pink grani...
Legg inn en kommentar