Tate Britan viser for tiden en utstilling med verker av Kurt Schwitters. Utstillingen omhandler Schwitters tid i England, men han tilbrakte lange perioder i Norge, i tiden mellom 1929 og 1940. Først på grunn av en fascinasjon av den norske naturen, men senere også på grunn av den politiske situasjonen i hjemlandet Tyskland.
I dag fremstår Schwitters som en av de mest toneangivende og nyskapende kunstnerne innen den eksperimentelle kunsten på 1900-tallet. Han fikk stor betydning - ikke bare innenfor kunstmaling, men også for installasjonskunstnere og arkitekter gjennom sine såkalte Merzbau.
Hans «Merz»-bilder er collager sammensatt av billetter, emballasje o.l. Noen av kunstverkene kunne fylle et helt rom, og er tidlige eksempler på det som senere har fått betegnelsen installasjoner. Hans egen leilighet i Hannover var et slikt «Merzbau». Den ble ødelagt i et bombeangrep under 2. verdenskrig, men er senere blitt rekonstruert i Sprengel-museet i Hannover.
Schwitters bygde opp et nytt Merzbau på Bakken på Lysaker. Dette gikk senere tapt i en brann. Han bodde også på Hjertøya ved Molde i 1930-årene, der en hytte ble betraktet som en Merzbau, men som har forfalt siden 1940.
Sønnen Ernst ble en toneangivende kunst- og reklamefotograf i Norge. Ernst Schwitters (1918-1996) var den meste markante fotografen innen norsk modernisme. Han var selvlært som fotograf, men ble påvirket av Man Ray og László Moholy-Nagy og andre i kretsen rundt faren Kurt Schwitters.
Structures Sculpted by Snow: Nature’s Seasonal Dance With Architecture
-
Winter’s snow, ice and frozen landscapes transform architecture, reshaping
buildings' sensory experiences.
The post Structures Sculpted by Snow: Nature’s...
Legg inn en kommentar