19 november 2014

Nytt senter undersøker hvordan arkitektstudenter lærer

I dag åpner Transark, et nytt senter ved NTNUs arkitektutdanning. Her skal forskere undersøke hva som skjer når studenter blir arkitekter.


«Threshold Concepts». Vi vil undersøke det vi kaller transformativ læring. Det spennende med arkitektene er at læringstersklene blir veldig tydelige. Man kan se det fysiske formsvaret på det de lærer, og så å si avlese hva de strever med, forklarer Gro Rødne, førsteamanuensis ved Institutt for byggekunst form og farge – og prosjektleder for Transark.

Hovedtaler under onsdagens åpning er Ray Land, ledende skikkelse innen utdanning i Storbritannia, og en av nestorene innen «Threshold Concepts».

Forskningen og utviklingsarbeidet til Transark er allerede i gang. De har allerede publisert den første av to bøker, og skal arrangere en internasjonal konferanse til våren. Arbeidet foregår i fem arbeidspakker, foreløpig med et titalls tilknyttede forskere.

Les om arbeidspakkene:
Kunnskapen skal de dele med andre arkitektutdanninger i inn- og utland. I tillegg er det et mål å overføre funnene til andre utdanninger, der studenter må håndtere sammensatte og kompliserte utfordringer.

Kilde: Universitetsavisa

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism