01 mars 2016

40-år for «Libanon-taxien»

I januar 1976 ble Mercedes-Benz' serie W123 introdusert. Fra starten var bilen regnet som luksuriøs, samtidig som dette var drosjen over alle drosjer. Bilen var, og er, kjent for å være av ekstraordinær kvalitet. Dessverre er disse bilene svært lite venn med norsk veisalt. Undertegnede måtte med tungt hjerte vrake en 1981 modell etter at denne hadde gjort tjeneste i drøyt tyve år. Alt virket fremdeles perfekt, men karosseriet var oppspist av rust.

I land uten veisalt har imidlertid disse bilene vist seg å være nærmest uslitelige. W123 sies å være bygget etter kvalitetsnormer som nærmest virker overdrevne. Alt var mekanisk, dvs alt kunne repareres.


Ved introduksjonen for 40 år siden strakk motoralternativene seg fra en diesel på 55 hestekrefter i 200 D, til toppmodellen 280 E. Med førstnevnte måtte en virkelig planlegge forbikjøringene, men motoren sluttet aldri å gå. 280E var en flott rekkesekser med historie tilbake til slutten av 60-tallet og 185 hestekrefter.

W123 var så populær at det raskt oppsto ett års ventetid. Disse bilene var tidlig ute med sofistikert utstyr. Servostyring var standard på alle modeller i 1982, og samme år ble det mulig å bestille ABS-bremser og airbag som ekstrautstyr. Totalt ble det solgt rundt 12.000 her i landet, og 2,7 millioner på verdensbasis. Produksjonen av W123 stoppet i januar 1986.




Kilde: Aftenposten

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism