23 oktober 2016

Vil selvkjørende biler endre samfunnet?

I Aftenposten kan vi blant annet lese følgende scenario:

Jeg skal til Trondheim i morgen. Der hadde det vært fint å ha en bil. Jeg har overhodet ikke tid til å kjøre selv. Når jeg legger meg kvelden før, sender jeg bilen i forveien. Akkurat idet jeg når utgangen på Værnes neste morgen, triller bilen frem og plukker meg opp. Å sende en elektrisk bil 500 kilometer koster omtrent en hundrelapp i strøm.

Dette kan bli realitet i nær fremtid, noe som understrekes av Teslas melding her om dagen om at alle Teslaer fra nå av vil bli utstyrt med all maskinvare som trengs til full selvkjøring. Det radikale med full selvkjøring er at du ikke lenger trenger være i bilen.

Vareombringing, taxiturer, parkeringsløsninger osv – svært mye vil se veldig annerledes ut, dersom mange kan be om å bli hentet av sin egen bil.

Kanskje er et vel så sannsynlig scenario, som det sitert ovenfor, at vi slettes ikke tar flyet. I stedet har vi løsninger for å sove skikkelig i bilen. så sørger den for å kjøre oss Oslo - Trondheim i løpet av natta.

Dette er langt fra science fiction. Da Tesla slapp nyheten viste de en video med en ansatt som allerede i dag setter seg i bilen hjemme og blir kjørt helt til jobben – uten å røre gass, brems eller ratt. Rett utenfor hovedinngangen hopper han av. Bilen kjører deretter av sted uten noen inni, og finner seg en parkeringsplass. Når han skal dra, er det bare å trykke på mobilappen. Bilen kjører tilbake opp foran hovedinngangen. Sjåføren trenger ikke engang å vite hvor bilen hadde parkert seg selv:


Dokumentasjon som skal overbevise oss om at Tesla har rett, er allerede under aktiv innsanking. Alle bilene som er utsendt siden onsdag har nemlig aktivert såkalt full selvkjøring i skyggemodus. Det betyr at de hele tiden dokumenterer alt de gjør, som ferdsskriveren i et fly. Når bilen er involvert i en ulykke med personskade, vil det være mulig å si nøyaktig hvor mange ulykker som trolig kunne vært unngått om bare selvkjøring hadde vært lov. Da blir det nok fart på politikerne.

Betydningen for distriktene vil være nærmest uvurderlig. Plutselig vil avstand være et mye, mye mindre problem. Du kan sitte i bilen og jobbe, mens den frakter deg til møtet to timer unna. Du kan få tilkjørt alle de varene folk har tilgang på i byen, fordi transport blir så billig. At de første bilene attpåtil er elektriske, gjør at utslippsproblemet også blir mye mindre.

Men, som med all teknologi, kommer problemene her også. De vil først bli synlige i byene. Plassen på veiene blir nemlig en enda mer ettertraktet mangelvare. Folk vil ikke lenger kvie seg for å sitte i kø. Det blir jo så mye mer behagelig og underholdende å sitte i bilen, når man kan surfe på nettet mens man sitter der. Alle de mennesketomme bilene som kjører med varer, vil også lage enda mer trafikk.



Aftenposten skriver videre om oppstartsbedriften Spiri, som allerede er i kontakt med Oslo kommune og planlegger lansering i Tyskland neste år. Det danske selskapet prøver å starte et slags bysykkelsystem for biler. Sjåføren skal faktisk kunne kjøre helt gratis fra A til B. Det skal bare ta maksimalt 10 minutter mer enn om han kjørte sin egen bil. Gjenytelsen er at hun tar på en passasjer underveis. Passasjeren, som det i snitt bare må være én av for at selskapet skal gå i null, betaler på sin side det samme som en bussbillett koster i dag.

Til våren har Elon Musk varslet at han vil lansere en ferdigpakket nettverkstjeneste, en app som skal gjøre det mulig for eiere med full selvkjøring å automatisk leie ut bilen sin. Folk på vei fra A til B bestiller bare bilen din i appen, og stiger på når den dukker opp.

Oppdatering:
Denne artikkelen forklarer konsekvensene for samfunnet på en måte som tok mer tak i meg. Utviklingen i hvilke jobber folk flest (i USA) har forteller noe om hvordan digitaliseringen, som jo er det selvkjøring handler om, har endret samfunnet:




Kilde: Aftenposten

1 comments :

  1. Sjekk Self-Driving Trucks Are Going to Hit Us Like a Human-Driven Truck - bare i USA er 8,7 ,illioner jobber knyttet direkte til den delen av transportsektoren som handler om veitransport. Å kjøre lastebil er hovedjobben til 3,5 millioner mennesker, bare i USA. Ringvirkningene dersom de må finne seg noe annet å holde på med er enorme, og store endringer kan komme til å skje relativt raskt.

    SvarSlett

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism