![](http://arkitekturnytt.no/uploaded_images/berlin_hauptbahnhof-777552.jpg)
Hauptbhanhof ble offisielt åpnet i går natt etter at byggingen har pågått siden 1998. Dette ble toppet med en kjempemessig feiring som samlet titusenvis av Berlinere. Noen skår i gleden er det riktignok, om ikke annet for arkitekten som ikke var til stede ved åpningen. I forhold til de opprinnelige planene er den eksisterende bygningen blitt redusert, noe som har forårsaket uoverenstemmelser mellom byggherren og arkitekten.
![](http://arkitekturnytt.no/uploaded_images/berlin_hauptbahnhof_260506-733587.jpg)
Uansett, flott har det absolutt blitt og dimensjonene er heftige, dette blir Europas største stasjon med 300.000 passasjerer daglig. Til sammen 760 tog vil passsere hver eneste dag, og i tillegg kommer 800 tog på S-banen. Byggekostnadene beløper seg da også til rundt ti milliarder norske kroner for selve jernbanedelen, og i tillegg kommer kontorbygg, og tilhørende infrastruktur. For å flytte togpassasjerene er det installert 54 rulletrapper, seks panoramaheiser og 43 vanlige heiser.
![](http://arkitekturnytt.no/uploaded_images/berlin_hauptbahnhof_270506-787288.jpg)
Berlin har allerede mange jernbanestasjoner, men ingen har etter gjenforeningen fått status som hovedstasjon. Dette er dermed også en bygning med stor symbolverdi, et felles prosjekt plassert i grenseområdet mellom de to tidligere tyske statene. Den tidligere aksen øst-vest suplleres nå med jernbanespor i retning nord-sør. Store deler av denne nye nord-sørforbindelsen er bygd i området langs den tidligere Berlinmuren.
![](http://arkitekturnytt.no/uploaded_images/Berlin_Lehrter_Bahnhof-707068.jpg)
Om Berlin Hauptbahnhof i Wikipedia (engelsk).
Mer om prosjektet (tysk).
Jernbanemagasinet.
![](http://arkitekturnytt.no/uploaded_images/hauptbahnhof_pano-728636.jpg)
Området slik det ser ut fra verdensrommet via Google Maps, dvs for et par års tid siden:
![](http://arkitekturnytt.no/uploaded_images/Hauptbahnhof_Google_Earth-728495.jpg)
Hele herligheten: stort sett utenfra, kjempedigert når en kommer inn:
![](http://arkitekturnytt.no/illustrasjoner/berlin__hauptbahnhof__simulation.jpg)
Legg inn en kommentar